PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS 5 SDN KAWEDANAN 3 PADA PEMBELAJARAN TEMATIK MELALUI PENERAPAN MEDIA POP UP BOOK

Authors

  • Lestari Dwi Ariyani Universits PGRI Madiun
  • Dewi Tryanasari Universits PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8032

Abstract

This study aims to increase student motivation in thematic learning through the application of pop-up book media. The type of research used is Class Action Research (PTK). The research subjects were 5th-grade students at SDN Kawedanan 3, which consisted of 9 students consisting of 4 male students and 5 female students. The technique used in this study is by using 4 stages, namely the stages of planning, implementation, observation, and reflection. This study aims to increase student learning motivation through pop-up book learning media. The test results obtained were in the form of an average pre-cycle class score of 32.1% to 81.48% in the results of the first cycle, and 97.2% in the second cycle. The conclusion that can be drawn is that pop-up book media is effective for increasing learning motivation in grade 5 students at SDN Kawedanan 3.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif S, Sadiman, (dkk). 2010. Media Pendidikan. Jakarta : Raja Grapindo Persada

Hamzah B.Uno.2009. Teori Motivsi & Pengukurannya Analisis di Bidang Pndidikan. Jakarta:Bumi Aksara.

Wina Sanjaya. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi kurikulum Berbasis Kompetensi.Jakarta: Kencana Media Group

Yusuf, Wisnu Lazuardi, 2018.Pengembangan Multimedia Interktif Pelajaran Baca Tulis Aksara Jawa Dengan Sandhngan. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan : Jurusan Teknologi Pendidikan-UM

Arsyad, Azhar.2014.Media Pembelajaran.Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

A.M. Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Arikunto, Suharsimi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara

Winingsih, H. Lucia, dkk. 2007. Peningkatan Mutu Relevansi Dan Daya Saing Pendidikan. Jakarta : Pusat Dokumentasi Dan Informasi Ilmiah-Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia PDII-LIPI.

Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakuaden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221–228. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/viewFile/4551/3408

Masna, A. A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Pop-Up Mata Pelajaran IPA Untuk Anak Tunarungu Kelas IV SDLB B di Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sholeh, M. (2017). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Sub Tema Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Skripsi. Artikel Ilmiah, 1–15.

Uno, BH. (2010). Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta : Bumi Aksara

Sukmara,D. (2007). Implementasi Life Skill dalam KTSP. Bandung: Mughni Sejahtera

Puskur Balitbang Dediknas. (2007). Konsep Pengembangn Model Kurikulum Pendidikan Kecakapan Hidup. Tersedia:http://www.pskur.net/.

A.M., Sardiman. 2006. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Creemers, B. P. M. dan G. J. Reezigt. 2003. The Role of School and Classroom Climate in Elementari School Learning Enviromment. Falmer Press. London.

Munandar, Utami. 1985. Mengembangkan Akat dan Kreativitas Anak Sekolah, Petunjuk bagi Para Guru dan Orang Tua. Gramedia. Jakarta.

Naim, Ngainun. 2009. Menjadi Guru Inspiratif. Pustaka Pelajar. Yogyakarta

Sanjaya, Wina. 2009. Stategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana. Jakarta.

Santrock, J.W. 2002. Life-Span Development: Perkembangan Masa Hidup (edisi kelima). (Penerj. Achmad Chusairi, Juda Damanik; Ed. Herman Sinaga, Yati Sumiharti). Erlangga. Jakarta.

Walgito, Bimo. 1997. Psikologi Umum. Andi Press. Yogyakarta.

Winkel, W.S. 1996. Bimbingan dan Konseling di Instansi Pendidikan. Gramedia Widiasarana Indonesia. Jakarta.

Asmani, JM. (2009). “Sekolah Life Skills” Lulus Siap Kerja. Yogyakarta: Diva Press

Sadiman, S., Arief, Raharjo R, & Haryanto, Anung. 1984. Media Pendidikan. Pengertian,

Pengembangan Dan Pemanfaatannya. Cetakan 2007. Jakarta: Grafindo Persada.

Nazaruddin, Mohammad Arief dan

Mohammad Efendi. 2018. The

Book of Pop Up Augmented

Reality to Increase Focus and

Object Recognition Capabilities for

Children with Autism. Jurnal. Portal

Jurnal Elektronik UM: UB-UM.

Fazariya, Nurlaely. 2016. Pengembangan

Media Pop-Up Book Pada

Pembelajaran Lingkungan Tempat

Tinggalku Kelas IV SDN Bulukerto

Batu. Skripsi. PGSD-UM

Downloads

Published

2023-05-28

Most read articles by the same author(s)