PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS 5 SDN KAWEDANAN 3 PADA PEMBELAJARAN TEMATIK MELALUI PENERAPAN MEDIA POP UP BOOK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8032Abstract
This study aims to increase student motivation in thematic learning through the application of pop-up book media. The type of research used is Class Action Research (PTK). The research subjects were 5th-grade students at SDN Kawedanan 3, which consisted of 9 students consisting of 4 male students and 5 female students. The technique used in this study is by using 4 stages, namely the stages of planning, implementation, observation, and reflection. This study aims to increase student learning motivation through pop-up book learning media. The test results obtained were in the form of an average pre-cycle class score of 32.1% to 81.48% in the results of the first cycle, and 97.2% in the second cycle. The conclusion that can be drawn is that pop-up book media is effective for increasing learning motivation in grade 5 students at SDN Kawedanan 3.Downloads
References
Arif S, Sadiman, (dkk). 2010. Media Pendidikan. Jakarta : Raja Grapindo Persada
Hamzah B.Uno.2009. Teori Motivsi & Pengukurannya Analisis di Bidang Pndidikan. Jakarta:Bumi Aksara.
Wina Sanjaya. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi kurikulum Berbasis Kompetensi.Jakarta: Kencana Media Group
Yusuf, Wisnu Lazuardi, 2018.Pengembangan Multimedia Interktif Pelajaran Baca Tulis Aksara Jawa Dengan Sandhngan. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan : Jurusan Teknologi Pendidikan-UM
Arsyad, Azhar.2014.Media Pembelajaran.Jakarta : PT Raja Grafindo Persada
A.M. Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.
Arikunto, Suharsimi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara
Winingsih, H. Lucia, dkk. 2007. Peningkatan Mutu Relevansi Dan Daya Saing Pendidikan. Jakarta : Pusat Dokumentasi Dan Informasi Ilmiah-Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia PDII-LIPI.
Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakuaden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221–228. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/viewFile/4551/3408
Masna, A. A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Pop-Up Mata Pelajaran IPA Untuk Anak Tunarungu Kelas IV SDLB B di Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.
Sholeh, M. (2017). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Sub Tema Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Skripsi. Artikel Ilmiah, 1–15.
Uno, BH. (2010). Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta : Bumi Aksara
Sukmara,D. (2007). Implementasi Life Skill dalam KTSP. Bandung: Mughni Sejahtera
Puskur Balitbang Dediknas. (2007). Konsep Pengembangn Model Kurikulum Pendidikan Kecakapan Hidup. Tersedia:http://www.pskur.net/.
A.M., Sardiman. 2006. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Creemers, B. P. M. dan G. J. Reezigt. 2003. The Role of School and Classroom Climate in Elementari School Learning Enviromment. Falmer Press. London.
Munandar, Utami. 1985. Mengembangkan Akat dan Kreativitas Anak Sekolah, Petunjuk bagi Para Guru dan Orang Tua. Gramedia. Jakarta.
Naim, Ngainun. 2009. Menjadi Guru Inspiratif. Pustaka Pelajar. Yogyakarta
Sanjaya, Wina. 2009. Stategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana. Jakarta.
Santrock, J.W. 2002. Life-Span Development: Perkembangan Masa Hidup (edisi kelima). (Penerj. Achmad Chusairi, Juda Damanik; Ed. Herman Sinaga, Yati Sumiharti). Erlangga. Jakarta.
Walgito, Bimo. 1997. Psikologi Umum. Andi Press. Yogyakarta.
Winkel, W.S. 1996. Bimbingan dan Konseling di Instansi Pendidikan. Gramedia Widiasarana Indonesia. Jakarta.
Asmani, JM. (2009). “Sekolah Life Skills” Lulus Siap Kerja. Yogyakarta: Diva Press
Sadiman, S., Arief, Raharjo R, & Haryanto, Anung. 1984. Media Pendidikan. Pengertian,
Pengembangan Dan Pemanfaatannya. Cetakan 2007. Jakarta: Grafindo Persada.
Nazaruddin, Mohammad Arief dan
Mohammad Efendi. 2018. The
Book of Pop Up Augmented
Reality to Increase Focus and
Object Recognition Capabilities for
Children with Autism. Jurnal. Portal
Jurnal Elektronik UM: UB-UM.
Fazariya, Nurlaely. 2016. Pengembangan
Media Pop-Up Book Pada
Pembelajaran Lingkungan Tempat
Tinggalku Kelas IV SDN Bulukerto
Batu. Skripsi. PGSD-UM
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.