UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DAN PEMAHAMAN KONSEP IPS SISWA MELALUI MEDIA GAME INTERAKTIF WORDWALL

Authors

  • Arrinna Nur Aini PGSD FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Vivi Rulviana PGSD FKIP Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7984

Abstract

  In the era of the 4.0 revolution, technology is developing very rapidly, so it is necessary for a teacher to create creative, innovative and fun learning media. This study aims to increase students' learning motivation and understanding of social studies concepts by using wordwall interactive game media. The research used was classroom action research, using three cycles, namely cycle I, cycle II, and cycle III and involving 6 Class V students at SDN Ngaglik 2 as objects. The data needed are the results of observations, interviews, questionnaires, and documentation such as documents of student learning outcomes. The results of this study prove that using wordwall interactive game media can increase students' learning motivation and understanding of social studies concepts. This can be proven by the learning outcomes obtained by students in social studies subject matter of economic activity which increases in each cycle. This research can also assist teachers in improving the quality of education in schools and increasing teacher competence in creating learning media, besides that teachers can also apply the wordwall interactive game media as an innovative medium for use in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ah Sanaky, H. (2015). Media pembelajaran interaktif-inovatif (F. SA (ed.); 2nd ed.). Kaukaba Dipantara.

Arimbawa, I. G. P. A. (2021). Penerapan wordwall game quis berpadukan Classroom untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar biologi. 2, 324 – 332.

Azizah, H. N. (2020). Peningkatan penguasaan kosakata bahasa arab Melalui Penggunaan media wordwall. Alsuniyat, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212

Gandasari, P., & Pramudiani, P. (2021). Pengaruh aplikasi wordwall terhadap Motivasi belajar IPA siswa di sekolah dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa menggunakan media pembelajaran ko-ruf-si (kotak huruf edukasi) berbasis word square pada materi kedaulatan rakyat dan sistem pemerintahan di indonesia kelas viiic smp negeri 1 lampihong tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan : volume 6

Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). Pengaruh penerapan model pembelajaran Discovery Learning terhadap hasil belajar IPS pada siswa kelas 4 Sd. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 84. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p84-92

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan media pembelajran Wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada Pembelajaran tematik di sekolah dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3(5), 2854–2860.

Nurdyansyah, & Toyiba, F. (2016). Pengaruh strategi pembelajaran aktif Terhadap hasil belajar pada Madrasah Ibtidaiyah. Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. 929–930.

Rachmawati, E., Sulistiyono, R., & Widyastuti, N. S. (2020). Kemampuan Pemecahan masalah matematis pada pembelajaran matematika melalui Model generatif berbantuan media wordwall. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Ahmad Dahlan. 6(11), 951–952., 1395–1408.

Utami, P. P., Widiatna, A. D., Ayuningrum, S., Putri, A., Herlyna, & Adisel. (2021). Personality: How does it impact teachers’ organizational commitment? Cakrawala Pendidikan, 40(1), 120–132.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi quizizz Dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-Ggru Sdit Al-kahfi. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan FKIP Uhamka, 4(April), 195– 199. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jpmb/article/view/4112

Shiddiq, J. (2021). Inovasi pemanfaatan wordwall sebagai media Game Based Learning untuk bahasa arab. JALIE : Journal Of Applied Linguistic And Islamic Education, 05, 6.

Sun’iyah, S. L. (2020). Media pembelajaran daring berorientasi evaluasi. Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–18.

Yudha, C. B. (2018). Penerapan game edukasi berbasis android dan gambar bagi Sekolah dasar. Jurnal Tunas Bangsa, (Vol. 5, Issue 2).

Downloads

Published

2023-05-26