PROJECT BASED LEARNING SEBAGAI SOLUSI MELATIH KETRAMPILAN BERPIKIR KREATIF SISWA SD DALAM PEMBELAJARAN IPS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7126Keywords:
project based learning, creative thinking skills, IPS learningAbstract
This study aims to determine the application of the project-based learning model (PjBL) to train the creative thinking skills of fifth grade students at SD Muhammadiyah 13 in social studies learning. The research method used is qualitative research with a descriptive approach. The data collection technique used is technique and source triangulation. Triangulation techniques include observation, interviews, and documentation. While triangulation of sources includes fifth grade students, fifth grade teachers, and school principals. The results of the research on the application of the PjBL learning model that has been implemented properly in accordance with the PjBL syntax can train students' creative thinking skills, with the application of PjBL students can have the opportunity to train and develop their creative thinking skills, and this PjBL model can train students' creative thinking skills in social studies learning.Downloads
References
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D (23rd ed.). Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (26th ed.). Alfabeta.
Afiani, K. D. A., & Putra, D. A. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas III SD Melalui Pembelajran Berbasis Pengajuan MAsalah. ELSE (Elementary School Education Journal), 1(1), 38–47.
Aliyah, H. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Tematik Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 36–50.
Amanda, N. W. Y., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Self Efficacy Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4(1), 1–11.
Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2020). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292–299. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p292-299
Aqmarani, A., Magdalen, I., & Ayudhiya, N. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 57–63. http://cerdika.publikasiindonesia.id/index.php/cerdika/index
Depdiknas. (2003). UU RI Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasiunal. Zitteliana, 18(1), 22–27.
Karimah, P. W., Sutarjo, & Karyawati, L. (2022). Pelaksanaan Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 266–275.
Kristiani, K. D., Mayasari, T., & Kurniadi, E. (2017). Pengaruh Pembelajaran STEM-PjBL terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif. Prosiding SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika), 21, 266–274. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/snpf/article/view/1719
Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Ditinjau Dari Hasil Belajar Ips Siswa Kelas 4 Sd. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 74. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p74-79
Kusadi, N. M. R., Sriartha, I. P., & Kertih, I. W. (2020). Model pembelajaran project based learning terhadap keterampilan sosial dan berpikir kreatif. Thinking Skills and Creativity Journal, 3(1), 18–27. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/TSCJ/article/view/24661
Martati, B. (2022). Penerapan Project Based Learning Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Proceeding Umsurabaya, 14–23. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/14907
Mitro, M., Rosleny, & Madani, M. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Ips Siswa Sebelum Dan Sesudah Pandemi Covid 19 Di Kelas Iv Sd Negeri 48 Pare-Pare. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 738–753.
Mursidik, E. M., Samsiah, N., & Rudyanto, H. E. (2014). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SD dalam Memecahkan Masalah Matematika. JURNAL Lppm, 2(1), 7–13.
Naibaho, D. (2018). Peranan guru sebagai fasilitator dalam perkembangan peserta didik. Jurnal Christian Humaniora, 2(1), 77–86.
Natty, R. A., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Peningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 1082–1092. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i4.262
Niar. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Peta Konsep Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Murid Kelas V Pada Gugus Iv Lariangbangi Makassar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 07(2), 226–243.
Nita, R. S., & Irwandi. (2021). Peningkatan Ketrampilan Berfikir Kreatif Siswa Melalui Model Project Based Learning (PjBL). Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 4(2), 231–238. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/329
Rohana, R. S., & Wahyudin, D. (2017). Project Based Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa SD Pada Materi Makanan Dan Kesehatan. Jurnal Penelitian Pendidikan (JPP), 16(3), 235–243.
Sari, S. P., Manzilatusifa, U., & Handoko, S. (2019). Penerapan Model Project Based Learning (PjBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 5(2), 119–131. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/329
Setiawan, F. (2018). Dampak Perilaku Bullyying Terhadap Kehidupan Sosial Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Driyorejo Kabupaten Gresik. Inventa, 2(1), 87–92. https://doi.org/10.36456/inventa.2.1.a1630
Wahyu, R., Islam, U., & Rahmat, R. (2018). Implementasi Model Project Based Learning ( PJBL ) Ditinjau dari Penerapan Implementasi Model Project Based Learning ( PJBL ) Ditinjau dari Penerapan Kurikulum 2013. Teknoscienza, 1(1), 50–62.
Yasiro, L. R., Wulandari, F. E., & Fahmi, F. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Pemanasan Global Berdasarkan Prestasi Siswa. Journal of Banua Science Education, 1(2), 69–72. https://doi.org/10.20527/jbse.v1i2.11
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.