PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA KOMIK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA PADA TEKS CERITA KELAS 4 SD KUSUMA PUTRA

Authors

  • Tisna Rizky Ramadhany Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Lilik Binti Mirnawati Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Kunti Dian Ayu Afiani Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15994

Keywords:

reading comprehension skills, PBL, story text

Abstract

This study aims to measure the improvement in students' reading comprehension skills using a problem based learning approach in Indonesian. The Classroom Action Research (PTK) method was applied, focusing on grade IV students at SD Kusuma Putra Surabaya, a total of 32 students. This approach was explored for its impact on reading comprehension skills. Data collection is carried out through observation, tests and documentation with various instruments such as observation sheets, teaching modules and test grids. Data analysis involves quantitative and qualitative techniques. The results show an increase in reading comprehension skills from the first to the second cycle. In the first cycle, 65.62% of students met the Minimum Completeness Criteria (KKM), while 34.37% of students did not. The second cycle showed an increase, with 81.25% of students meeting the KKM and 18,75% not yet. The use of comics as a learning medium in Indonesian language learning has proven effective in improving students' reading and comprehension skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adwiah, R., Sundari, F. S., & Utami, S. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Dengan Media Edudomi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas 3 Sekolah Dasar Berbasis Lesson Study. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 2224–2233. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1797

Afiani, K. D. A. (2023). Penerapan Model Probem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 Pada Pembelajaran Matematika …. Proceeding Umsurabaya, 374–380. https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/download/19754/6750

Afiani, K. D., & Putra, D. A. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas III SD Melalui Pembelajaran Berbasis Pengajuan Masalah. ELSE (Elementary School Education Journal), 1(1), 38–47.

Ana, Y. (2024). Peningkatan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Melalui Model Problem Based Learning (Pbl) Berbantu Media Ape Pada Siswa Kelas 3 Sdn 18 Mentayoi Kecamatan Serawai Kabupaten Sintang. | Jurnal Pendidikan Indonesia (JPI), 3. https://doi.org/10.31932/ve.vxxix.xxx

Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233–242. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.6295

Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37. https://doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50

Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280

Febrianti, W., Mirnawati, L. B., & Faradita, M. N. (2023). Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Dalam Mengikuti Program Literasi Reading Comprehension Skills Of IV Grade Elementary School Students In Participating In The Literacy Program. TUNAS JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(2), 119–127.

Habibah. (2020). Pembelajaran Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Narasi pada Siswa Kelas V SD dengan Menggunakan Metode SQ3R. Journal Collase (Creative of Students Elementary Ecucation, 3(6), 327–334.

Halimah, N., Firman, F., & Desyandri, D. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv Sd. 12(2), 177–186.

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung Tahun 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1–21. https://doi.org/10.24042/terampil.v3i2.1190

Mirnawati, L. B., & Fabriya, R. A. V. (2022). Penerapan Media Flipbook untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(1), 22–38. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i1.19837

Mukhlishina, I. (2017). Modul Pembelajaran Membaca Pemahaman Teks Cerita Petualangan Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 791. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.791-798

Nandifa, N. K., Nuvitalia, D., Azizah, M., & Saraswati, D. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 1 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri Sawah Besar 01. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(02), 4019–4031.

Nurmasari, I., Faradita, M. N., & Setiawan, F. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantu Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Satya Widya, 39(1), 21–31.

Oktaviani, B., Mawardi, M., & Astuti, S. (2018). Perbedaan Model Problem Based Learning dan Discovery Learning Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD The Difference of Problem-Based Learning and Discovery Learning Viewed From Mathematic Learning Outcomes of 4 th Grade Students. Ejurnal FKIP UKSW, 8(2), 132–141.

Rahmawati, I., Purwati, P. D., & Sarini, K. E. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Cerita Fiksi menggunakan Model Problem Based Learning berbantuan Wayang Kertas di Kelas IV SDN Sendangmulyo 03 Kota Semarang. WASPADA (Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan), 11(2), 14. https://doi.org/10.61689/waspada.v11i2.467

Rahmawati, R., & Kasriman, K. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intelectual) Berbantuan Media Power point Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(3), 4574–4581. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Septiningrum, E. S., Reffiane, F., & Karsono, K. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman melalui Model Flipped Classroom di SD N 01 Sidomulyo. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 2(1), 117–126. https://doi.org/10.51874/jips.v2i1.20

Yulia, D. S. F., Wahjoedi, W., & Sapto, A. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran SQ3R terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(6), 808–814. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i6.12537

Downloads

Published

2024-09-01