PERAN GURU DALAM PEMBELAJARAN PKN DALAM MEMBENTUK KARAKTER RASA INGIN TAHU SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7023Keywords:
teacher's role, civics learning, character formationAbstract
This study aims to find out how the description of the teacher's role in Civics learning is to form the curious character of elementary school students. This research method uses descriptive qualitative analysis, qualitative research is research to understand human or social phenomena in a comprehensive manner which is made in detail based on sources and facts. The results of the research on the role of the teacher in Civics learning to form the character of elementary school students' curiosity are quite good, the role of the teacher as a communicator, motivator, inspirer, evaluator and class manager in forming the character of students' curiosity in Civics learning is carried out well, research shows that there are two the inhibiting factor for the formation of the character of student curiosity is the personality factor of the student and also the factor of the teacher who does not understand student character.Downloads
References
Ali dan Asrori (2008) Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arianti (2019) “Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa,” DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), hal. 117–134. doi: 10.30863/didaktika.v12i2.181.
Arisana, A. L. dan Ismani, I. (2012) “Pengaruh Kedisiplinan Siswa Dan Persepsi Siswa Tentang Kualitas Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas Xi Ips Man Yogyakarta Ii Tahun Ajaran 2011/2012,” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2). doi: 10.21831/jpai.v10i2.911.
Arsanti, M. (2018) “Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA,” KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2). doi: 10.24176/kredo.v1i2.2107.
Bariyyah, K. dan Latifah, L. (2019) “Kecerdasan Emosi Siswa Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Jenjang Kelas,” JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 4(2), hal. 68. doi: 10.29210/02379jpgi0005.
Chapoo, S., Thathongb, K. dan Halim, L. (2014) “Understanding Biology Teachers’Pedagogical Content Knowledge for Teaching ‘The Nature of Organism’ 471,” Journal Social and Behavioral Sciences, 116, hal. 464.
Citra Ningrum, C. H., Fajriyah, K. dan Budiman, M. A. (2019) “Pembentukan Karakter Rasa Ingin Tahu Melalui Kegiatan Literasi,” Indonesian Values and Character Education Journal, 2(2), hal. 69. doi: 10.23887/ivcej.v2i2.19436.
Darmawan, D. (2019) “Hakikat, Fungsi, dan Tujuan Pendidikan Kewarganegaraan di SD,” Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), hal. 1689–1699.
Desmita (2012) Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosakarya.
Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh. Miftachul Choiri, M. (2019) “Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan,” Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9)
Fauzi, A. R., Zainuddin, Z. dan Atok, R. Al (2017) “Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan Peduli Sosial melalui Discovery Learning,” Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), hal. 79–88. doi: 10.17977/um022v2i22017p079.
Gunawan, I. (2013) Metode Penelitian Kualitatif. Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Julaiha, S. (2014) “Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran,” Dinamika Ilmu - Jurnal Kependidikan, 14(2), hal. 226–239.
Lestari, P. (2019) “Peran Guru dalam Pendidikan Karakter Siswa Melalui Budaya Literasi,” Jurnal Ustjogja, hal. 543–554.
Lestari, U. (2019) “Peranan Guru PPKn dalam Menerapkan Disiplin Siswa Kelas X SMA,” Jurnal Untan.
Muchtar, D. dan Suryani, A. (2019) “Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud,” Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), hal. 50–57. doi: 10.33487/edumaspul.v3i2.142.
Mustoip, S., Japar, M. dan Ms, Z. (2018) Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: Jakad Publishing Surabaya.
Nugroho, H. W., Suyahman, S. dan Suswandari, M. (2019) “Peranan Mata Pelajaran Ppkn Dalam Rangka Menumbuhkan Nilai Karakter Religius Siswa Kelas Iv Di Sdn 3 Wuryorejo,” Civics Education And Social Science Journal (CESSJ), 1(1). doi: 10.32585/cessj.v1i1.356.
Rahman, A. (2020) “Pengaruh Guru Akidah Akhlak dalam Menanamkan Nilai Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa di MTs Nurul Fajri Tambangan Kelekar Kecamatan Gelumbang Kabupaten Muara Enim.”
Ruminiati (2007) Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan SD. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Sugiyono (2018) Metode Penelitian Kuantitatif Kualitataif dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Sutjipto (2011) “Rintisan Pengembangan Pendidikan Karakter di Satuan Pendidikan,” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(5), hal. 501–524.
Wijaya, D. (2019) “Nilai Pendidikan Karakter dalam Film Hayya,” Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba) 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.