STUDI FENOMENOLOGI PENGGUNAAN E-MODUL DALAM PEMBELAJARAN DARING MUATAN IPA DI SD MUHAMMADIYAH 5 JAKARTA

  • Indri Dwiyanti state University of Jakarta
  • A.R. Supriatna PGSD FIP Universitas Negeri Jakarta
  • Arita Marini

Abstract

ABSTRACK
The aim of this study is to describe the implementation of E-modules utilization in online learning of natural science content at SD Muhammadiyah 5 Jakarta. This research was conducted at SD Muhammadiyah 5 Jakarta. The subjects of this study are fifth grade students of SD Muhammadiyah 5 Jakarta. The approach used in this research is qualitative approach with phenomenological methods. Data collection was through observation, interview, and documentation with the data analysis technique used was the Miles and Huberman model. The results showed that the implementation of E-modules in online learning of natural science content in class V SD Muhammadiyah 5 Jakarta as an effective learning resource and support the students at learning, that helps during online learning, stimulating students and motivating students to learn, and achieving learning goals. The e-module is a web-based module which contains material with pictures, videos and edugames that make learning more engaging for students. The application of E-module received positive responses from various parties, that is students, parents, and outsiders such as other schools.
Keywords: E-module use, online learning, natural science content
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan penggunaan E-modul dalam pembelajaran daring muatan IPA di SD Muhammadiyah 5 Jakarta. Penelitian ini dilaksanakan di SD Muhammadiyah 5 Jakarta. Subjek penelitian ini terdiri dari siswa kelas V SD Muhammadiyah 5 Jakarta. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian adalah pendekatan kualitatif dengan metode fenomenologi. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi/pengamatan, wawancara, dan dokumentasi dengan teknik analisis data yang digunakan adalah model Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan E-modul dalam pembelajaran daring muatan IPA di kelas V  SD Muhammadiyah 5 Jakarta sebagai sumber belajar efektif dan membantu siswa dalam belajar yaitu membantu selama pembelajaran daring, meransang siswa serta memberi motivasi belajar kepada siswa, dan tercapainya tujuan pembelajaran. E-modul tersebut merupakan E-modul berbasis web yang memuat materi disertai gambar, video dan edugame yang membuat pembelajaran semakin menarik bagi siswa. Penggunaan E-modul tersebut mendapatkan respon positif dari berbagai pihak yaitu siswa, orang tua, dan pihak luar seperti sekolah lain.
Kata kunci: Penggunaan E-modul, pembelajaran daring, muatan IPA

Downloads

Download data is not yet available.
Published
Jul 3, 2021
How to Cite
DWIYANTI, Indri; SUPRIATNA, A.R.; MARINI, Arita. STUDI FENOMENOLOGI PENGGUNAAN E-MODUL DALAM PEMBELAJARAN DARING MUATAN IPA DI SD MUHAMMADIYAH 5 JAKARTA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 74 - 88, july 2021. ISSN 2548-6950. Available at: <https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/4175>. Date accessed: 24 sep. 2021. doi: http://dx.doi.org/10.23969/jp.v6i1.4175.