Pengembangan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains pada Siswa Kelas IV SDN Kedungwaringin 02

Authors

  • Raudatul janah Raudatul Universitas Pelita Bangsa
  • Awalina Barokah Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33588

Keywords:

Media Development Audiovisual, Improving Science Process Skills, Elementary School Students.

Abstract

This study aims to develop audiovisual learning media to improve the science process skills of fourth-grade students at SDN Kedungwaringin 02. The background of this research highlights problems in IPAS learning, which is still dominated by conventional methods, resulting in low student participation and underdeveloped science process skills. This development research employed the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) to create the learning media. The product developed was a seven-minute audiovisual graphic video containing material on the introduction of three groups of animals based on their diet. Validation results from material, media, and language experts indicated that the media was highly feasible for use. The effectiveness of the media was measured by comparing students’ pretest and posttest results, with an N-Gain score of 0.73, categorized as high. These findings demonstrate that the use of audiovisual media has a significant impact on enhancing students’ science process skills, particularly in the abilities of observing, classifying, and concluding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, T. M. D. G., Abizar, H., & Nurhaji, S. (2021). Media Pembelajaran Video Tutorial Kompetensi Tune Up Mesin EFI Di SMKN 2 Pandeglang. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 21(1), 23–27.

Agustina, N. M. D., & Wahyuningsih, B. Y. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar. JTPD: Jurnal Teknologi Pendididkan Dasar, 1(1), 9–16.

Anafi, K., Wiryokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Model Addie Menggunakan Software Unity 3D. Jurnal Education and Development, 9(4), 433–438.

Angelia, Y., Supeno, S., & Suparti, S. (2022). Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran IPAS Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Basicedu, 6(5), 8296–8303. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3692

Asidiqi, D. F., & Adiputra, D. K. (2023). Pengaruh Media Animasi Flash Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1485–1492. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5518

Barokah, A., Damayanti, A., Setiawan, A. A., Darmawan, A. S., & Wandira, P. A. (2024). Model Pembelajaran Sains untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(4), 13443-13449.

Bella, L., & Setiawan, B. (2025). Pengembangan media buku saku pada mata pelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas 1 sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 279-289.

Dianna, D. N. (2020). Dasar-Dasar Penelitian Akademik : Analisis Data Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal Akuntansi, (March), 1–10.

E. Triani, Darmaji, & Astalini. (2023). Identifikasi Keterampilan Proses Sains Dan Kemampuan Berargumentasi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPAS Indonesia, 13(1), 9–16. https://doi.org/10.23887/jppii.v13i1.56996

Fadillah, M. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Pemanfaatan Media Audio-Visual Di Kelas Rendah. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 1(1), 16. https://doi.org/10.30596/jppp.v1i1.4453

Febrianti, F. A. (2021). Pengembangan Digital Book Berbasis Flip PDF Professional untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 102. https://doi.org/10.33603/caruban.v4i2.5354

Guntara, Y. (2021). Normalized gain ukuran keefektifan treatment. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, (March), 1–3. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27603.40482

Hafiyah, H. (2024). Perkembangan Sosial Anak dan Pengaruhnya Bagi Pendidikan : Ditinjau dari Kemampuan Emosional Anak. JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA, 2(2), 21–28

Hansen, S. (2020). Investigasi Teknik Wawancara dalam Penelitian Kualitatif Manajemen Konstruksi. Jurnal Teknik Sipil, 27(3), 283. https://doi.org/10.5614/jts.2020.27.3.10

Hasnah, Shasliani, R. (2023). Phinisi Integration Review Keefektifan. Phinisi Integration Review, 5(3), 818–823. https://doi.org/10.26858/pir.v7i3.66480

Ibtida, J., Rohman, S. N., Purbaningrum, D., & Sungkowo, A. (2024). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS (KPS) SISWA KELAS V PADA MATERI SUHU DAN KALOR DI MI COKROAMINOTO 02 TRIBUANA Syarif Nur Rohman 1, 5, 33–42.

Ipa, P., & Sekolah, D. I. (2024). 1 2 3 4, 09, 5396–5410.

Iskandar, W. (2019). Kemampuan Guru Dalam Berkomunikasi Terhadap Peningkatkan Minat Belajar Siswa di SDIT Ummi Darussalam Bandar Setia. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 135. https://doi.org/10.29240/jpd.v3i2.1126

Kurnia, F. K., & Yuanita. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis STEM pada Tema Peduli Lingkungan Kelas IV Sekolah Dasar. Cendekiawan, 5(2), 115–126. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v5i2.300

Lestari, P. I., & I Nengah Suastika. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual PPKn Muatan Persatuan dalam Keberagaman. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 4(1), 34–42. https://doi.org/10.31960/ijolec.v4i1.1023

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

Niswatuzzahro, V., Fakhriyah, F., & Rahayu, R. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 273–284. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p273-284

Nugraha, M. F. E., Rostina, Kisviantari, R. S., Rahayu, T. K., Febriliana, M. D., Fahrezy, F. F. D., & Aldo, D. (2022). Sistem Informasi Pengenalan Hewan Berdasarkan Jenis Makanan Berbasis Multimedia Interaktif. Sistem Informasi Pengenalan Hewan Berdasarkan Jenis Makanan Berbasis Multimedia Interaktif, 10(1), 68–77.

Nuha, U., Sari, N. M., Utomo, A. P., & Wahyuni, S. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Ipa Smp Kelas Vii. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 117–122. https://doi.org/10.59052/edufisika.v6i2.12576

Rifauzi, F. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Keterampilan Proses Sains Berbantu Aplikasi Flip PDF Professional pada Pembelajaran IPAS Kelas V MI/SD. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Simamora, R. H., & Saragih, E. (2019). Penyuluhan kesehatan terhadap masyarakat: Perawatan penderita asam urat dengan media audiovisual. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 6(1), 24–31. https://doi.org/10.21831/jppm.v6i1.20719

Tanjung, D. A., & Sitepu, M. S. (2023). Pengaruh Video Animasi Powtoon terhadap Keterampilan Proses IPAS di Kelas V SDN 067774. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(3), 189–199. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i3.16418

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Wiratama, N. A. (2019). Penerapan Media Audio Visual pada Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining (Sfae) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Iv Sdn Kamulan Ii Kecamatan Talun Kabupaten Blitar. Widyagogik : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 122. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v6i2.5196

Z, R. P., Sari, R., Jumadi, J., & Ariswan, A. (2020). Pengembangan dan Validasi Instrumen Tes untuk Mengukur Keterampilan Menyelesaikan Masalah Peserta Didik SMA pada Pelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(1), 17–26. https://doi.org/10.26877/jp2f.v11i1.3993

Downloads

Published

2025-09-30