PENGEMBANGAN ALAT PERAGA PLACE VALUE BERBASIS SPEDOMATIK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA KELAS II SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31552Keywords:
place value, learning media, mathematics understandingAbstract
This study aims to develop a place value learning tool based on "Spedomatik" toimprove the understanding of mathematical concepts in grade II elementary schoolstudents. The research uses the ADDIE development model which includesAnalysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. Datacollection techniques included interviews, observations, questionnaires, and tests.The subjects were 28 second-grade students at SD Islam Insan Taqwa. Theresults showed that the developed Spedomatik media met valid, practical, andeffective criteria. This was based on expert validation results with an averagepercentage of 81.6% (very valid), teacher and student responses with an averageof 85% (very practical), and student learning outcomes that increased significantlyafter the use of the media. Thus, Spedomatik-based place value media is suitableto be used as a learning aid to enhance students’ conceptual understanding inmathematics.Downloads
References
Anhar. (2021). Pengembangan Media
Wheelsmatik untuk Meningkatkan
Pemahaman Konsep Zakat pada
Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan
Dasar, 6(1), 33–40.
Bujuri, D. A. (2018). Teori
Perkembangan Kognitif Jean Piaget
dan Implikasinya dalam
Pembelajaran Matematika. Jurnal
Pendidikan Dasar, 9(2), 67–75.Cahyadi, R. A. (2019). Model ADDIE
sebagai Kerangka Pengembangan
Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal
Teknodik, 23(1), 45–55.
https://doi.org/10.32550/teknodik.v23i
1.613
Daryanto. (2013). Media
Pembelajaran: Peranannya Sangat
Penting dalam Mencapai Tujuan
Pembelajaran. Yogyakarta: Gava
Media.
Dwi Setyawan, D. (2020).
Pengembangan Media Spedomatik
Berbasis Kognitif Siswa pada Materi
Nilai Tempat. Jurnal Pendidikan
Dasar Nusantara, 5(2), 123–130.
Haviz, M. (2016). Desain Instrumen
dan Pengembangan Media
Pembelajaran untuk Anak Usia Dini.
Pekanbaru: LPPM Universitas Riau.
Islamiyah, N., & Qodariah, L. (2022).
Pengaruh Alat Peraga Kantong
Bilangan terhadap Hasil Belajar
Matematika Siswa Kelas II SD. Jurnal
Pendas, 8(1), 21–28.
Kementerian Pendidikan dan
Kebudayaan Republik Indonesia.
(2017). Permendikbud No. 21 Tahun
2016 tentang Standar Isi Pendidikan
Dasar dan Menengah. Jakarta:
Kemdikbud.
Kusumah, W., & Suhendra, S. (2019).
Pengantar Penelitian Pendidikan
Matematika. Bandung: UPI Press.
Muflida, N., Fauziah, R., & Wahyuni,
L. (2024). Analisis Kualitas
Pembelajaran Matematika di Sekolah
Dasar pada Masa Pascapandemi.
Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar,
10(1), 12–25.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian
Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif,
Kualitatif, dan R&D. Bandung:
Alfabeta.
Sukiman. (2012). Pengembangan
Media Pembelajaran. Yogyakarta:
Pedagogia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.