PENGEMBANGAN ALAT PERAGA PLACE VALUE BERBASIS SPEDOMATIK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA KELAS II SD

Authors

  • Nopiyah Universitas Pelita Bangsa
  • Awalina Barokah Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31552

Keywords:

place value, learning media, mathematics understanding

Abstract

This study aims to develop a place value learning tool based on "Spedomatik" toimprove the understanding of mathematical concepts in grade II elementary schoolstudents. The research uses the ADDIE development model which includesAnalysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. Datacollection techniques included interviews, observations, questionnaires, and tests.The subjects were 28 second-grade students at SD Islam Insan Taqwa. Theresults showed that the developed Spedomatik media met valid, practical, andeffective criteria. This was based on expert validation results with an averagepercentage of 81.6% (very valid), teacher and student responses with an averageof 85% (very practical), and student learning outcomes that increased significantlyafter the use of the media. Thus, Spedomatik-based place value media is suitableto be used as a learning aid to enhance students’ conceptual understanding inmathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anhar. (2021). Pengembangan Media

Wheelsmatik untuk Meningkatkan

Pemahaman Konsep Zakat pada

Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan

Dasar, 6(1), 33–40.

Bujuri, D. A. (2018). Teori

Perkembangan Kognitif Jean Piaget

dan Implikasinya dalam

Pembelajaran Matematika. Jurnal

Pendidikan Dasar, 9(2), 67–75.Cahyadi, R. A. (2019). Model ADDIE

sebagai Kerangka Pengembangan

Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal

Teknodik, 23(1), 45–55.

https://doi.org/10.32550/teknodik.v23i

1.613

Daryanto. (2013). Media

Pembelajaran: Peranannya Sangat

Penting dalam Mencapai Tujuan

Pembelajaran. Yogyakarta: Gava

Media.

Dwi Setyawan, D. (2020).

Pengembangan Media Spedomatik

Berbasis Kognitif Siswa pada Materi

Nilai Tempat. Jurnal Pendidikan

Dasar Nusantara, 5(2), 123–130.

Haviz, M. (2016). Desain Instrumen

dan Pengembangan Media

Pembelajaran untuk Anak Usia Dini.

Pekanbaru: LPPM Universitas Riau.

Islamiyah, N., & Qodariah, L. (2022).

Pengaruh Alat Peraga Kantong

Bilangan terhadap Hasil Belajar

Matematika Siswa Kelas II SD. Jurnal

Pendas, 8(1), 21–28.

Kementerian Pendidikan dan

Kebudayaan Republik Indonesia.

(2017). Permendikbud No. 21 Tahun

2016 tentang Standar Isi Pendidikan

Dasar dan Menengah. Jakarta:

Kemdikbud.

Kusumah, W., & Suhendra, S. (2019).

Pengantar Penelitian Pendidikan

Matematika. Bandung: UPI Press.

Muflida, N., Fauziah, R., & Wahyuni,

L. (2024). Analisis Kualitas

Pembelajaran Matematika di Sekolah

Dasar pada Masa Pascapandemi.

Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar,

10(1), 12–25.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian

Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif,

Kualitatif, dan R&D. Bandung:

Alfabeta.

Sukiman. (2012). Pengembangan

Media Pembelajaran. Yogyakarta:

Pedagogia.

Downloads

Published

2025-08-03

Most read articles by the same author(s)