ANALISIS KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INGGRIS PADA SISWA KELAS III SDN TANAH TINGGI 7 KOTA TANGERANG

Authors

  • Septy Nurfadhillah Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia
  • Ina Magdalena Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia
  • Siti Halimah Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.31416

Keywords:

Speaking skills, and English materials.

Abstract

This research aims to describe the English speaking skills of class III students at SDN Tanah Tinggi 7, Tangerang City. The approach in this research is a descriptive qualitative approach. The subjects in this research were class III students. The data collection technique is by using observation, interviews and essay tests. The English material test is used to strengthen students' answers regarding understanding of English speaking skills. Based on the results of data collection and analysis, it can be concluded that the dominant English speaking skills in class III at SDN Tanah Tinggi 7 Tangerang City are pronunciation in speaking English, intonation, English vocabulary and fluency in speaking English.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andri W., Ahmad Subhan R., & dkk. (2016). Teori Pembelajaran Bahasa (Suatu Catatan Singkat). Yogyakarta: Penerbit Garudhawaca.

Annisa Anita Dewi. (2019). Buku Sebagai Bahan Ajar. Jawa Barat: CV Jejak.

Asih R., & dkk. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi bagi Calon Guru Pendidikan Sekolah Dasar.

Asih R., Nurul M., & Dayu R. (2019). English for Children Pengantar Bahasa Inggris bagi Siswa SD. Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.

Dilla Fadhillah. (2022). Aspek Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI Kelas Tinggi. Jawa Barat: CV Jejak Publisher.

Doni A., Ari S., Zumrotul M., & Nurul Akmaliah. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra 2, no. 2, 181-194.

Erwin Putera P. (2015). Pengembangan Media Pembejaran Boneka Kaus Kaki Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar 2, no. 2, 133-140.

Herdiansyah, H. (2012) Metodologi penelitian kualitatif untuk ilmu-ilmu sosial. Jakarta Selatan: Salemba Humanika.

Herlina & Nidya Chandra M. U. (2019). Teaching English to Students of Elementary School. Jakarta: Bumi Aksara.

Ika Supriyati, (2020). Penerapan Metode Diskusi Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Pada Siswa Kelas VIII MTSN 4 PALU. Jurnal Bahasa dan Sastra 05, no. 1, 108.

Imam Gunawan, Metode Penelitian Kualitatif, (Jakarta: Bumi Aksara, 2013).

Lalita Melasarianti. (2018). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Debat Plus Pada Mata Kuliah Berbicara. Jurnal Lingua Idea 9, no. 1, 23-28.

Leni Firdawati. (2021). Efektivitas Metode Suggestopedia Menggunakan Musik Klasik Terhadap Minat Belajar Bahasa Inggris Siswa SMP Negeri 01 Lebong. Purwokerto: CV Tatakata Grafika.

Moleong, L.J. (2016) Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT. Remaja Posdayakarya.

Muammar, Suhardi & Ali Mustadi. (2018). Model Pembelajaran Keterampilan Berbicara Berbasis Komunikatif bagi Siswa Sekolah Dasar: Teori dan Praktik. Mataram: Sanabil Publishing.

Ni Wayan Kasni. (2021). Pentingnya Penguasaan Fungsi-fungsi Bahasa Inggris Dalam Berbicara. Jurnal Linguistic Community Services Journal 2, no. 2, 69-73.

S.Aminah, Roikan, Pengantar Metode Penelitian Kualitatif Ilmu Politik, (Jakarta: Prenada Media Group, 2019).

Subhayni., & dkk. (2017). Keterampilan Berbicara. Aceh: Syiah Kuala University Press.

Sugiyono. (2016) Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

T.Umi Faizah. (2014). Pengantar Keterampilan Berbicara Berbasis Cooperatif Learning. Yogyakarta: Media Perkasa.

Umi Faizah. (2018). Pengantar Keterampilan Berbicara Berbasis Coorperative Learning Think Pair Share: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Media Perkasa.

Downloads

Published

2025-07-31