ANALISIS KETERAMPILAN BERBICARA MELALUI PENGGUNAAN BUKU CERITA BERGAMBAR PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS IV DI SDN BELENDUNG KOTA TANGERANG

Authors

  • Nurul Hidayati Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Septy Nurfadhillah Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Asih Rosnaningsih Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17141

Keywords:

elementary education, picture story books, speaking skills

Abstract

This research aims to describe speaking skills through the use of picture storybooks in Indonesian language subjects for class IV students at Belendung Elementary School, Tangerang City. This research is qualitative research with subjects of 9 students in class IV and class IV teachers. The techniques used to collect data are observation, interviews with fourth grade teachers and students, tests, documentation and data analysis which is carried out by reducing data, presenting data and drawing conclusions. So it can be concluded that this research shows that speaking skills through the use of picture story books in class IV students are quite good, on the 5 indicators assessed, namely; pronunciation, intonation, fluency, expression, and accuracy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), h. 35-44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Ansori, Y. Z. (2020). Pembinaan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Education FKIP UNMA, 6(1), 177–186. https://doi.org/https://doi.org/10.31949/educatio.v6i1.308

Apriatin, F., Ermiana, I., & Setiawan, H. (2021). Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SDN Gugus 04 Kecamatan Pujut. Renjana Pendidikan Dasar, 1(2), h. 77-84. https://doi.org/https://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/view/77/83

Aqib, Z., & Rasidi, M. H. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta : Penerbit Andi.

Budiartati, A. (2020). Esensi Keterampilan Berbicara dalam Vlog Youtube. Jawa Timur : Momie Vision, CV.

Budiningsih, A. (2017). Kaarakteristik Siswa Sebagai Pijakan Pembelajaran. Yogyakarta : UNY Press.

Fadhillah, D., & Fitriani, H. S. hamsanah. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Rendah. Yogyakarta : Samudra Biru.

Faziah, S. N., Fadhillah, D., & Sumiyani, S. (2022). Analisis Keterampilan Berbicara Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Di SDN Karet 1. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 7(2), 242. https://doi.org/10.33394/jtp.v7i2.5650

Gustariny, F. F. A. (2018). dengan Media Buku Cerita Bergambar Prestasi Belajar Ekonomi Berkibar. Jawa Timur : CV. Beta Aksara.

Haerudin. (2020). Terampil Berbicara. Tangerang : Media Edukasi Indonesia.

Hanifah, H., Susanti, S., & Adji, A. (2020). Perilaku Dan Karateristik Peserta Didik Berdasarkan Tujuan Pembelajaran. Manazhim : Jurnal Manajemen dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 105–117. https://doi.org/10.36088/manazhim.v2i1.638

Hariyadin, & Nasihudin. (2021). Pengembangan Keterampilan Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(4), h. 735.

Ilham, M., & Wijiati, I. A. (2020). Keterampilan Berbicara Pengantar Keterampilan Berbahasa. Pasuruan : Lembaga Academic & Research Institute.

Krissandi, A. D. S. (2017). Merancang Buku Cerita Bergambar Sebagai Media Membaca Anak Yang Berkarakter. Yogyakarta : Sanata Dharma University Press.

Magdalena, I., & 4G, P. (2021). Tulisan Bersam Tentang Media Pembelajaran SD. Jawa Barat : CV Jejask, Anggota IKAPI.

Magdalena, I., Handayani, S. S., & Putri, A. A. (2021). Analisi Faktor Yang Mempengaruhi Keterampilan Berbicara Siswa di SDN Kosambi 06 Pagi Jakarta Barat. Junal Pendidikan Dan Ilmu Sosial.

Martaulina, S. D. (2018). Bahasa Indonesia Terapan. Yogyakarta : Deepublish.

Mawardi. (2023). Desain Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta : Samudra Biru.

Munthe, A. P., & Halim, D. (2019). Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini Melalui Buku Cerita Bergambar. Satya Widya, 35(2), 98–111. https://doi.org/10.24246/j.sw.2019.v35.i2.p98-111

Mutmainnah, A. (2020). Lancar Berdebat Bagaimana Menaklukkan Orang Lain secara Cerdas, Meyakinkan, Dan Beretika. Yogyakarta : Pisikologi Corner.

Nurfadhillah, S., Rosnaningsih, A., & UMT, K. 4D P. (2021). Media Pembelajaran Tingkat SD. Jawa Barat : CV Jejak, anggota IKAPI.

Padmawati, K. D., Arini, N. W., & Yudiana, K. (2019). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Pada Mata pelajaran Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(2), h. 243.

R, M., & Yusri. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa. Yogyakarta : Deepublish.

Ramadhani, D. (2017). Penggunaan Media Buku Cerita Bergambar Aktivitas Sehari-Hari Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunagrahita Ringan Kelas II SLB Yapenas Kota Yogyakarta. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Saebani, B. A., & Sutisna, H. Y. (2018). Metode Penelitian. Yogyakarta : CV. Pustaka Setia.

Sari, M. U. K., Kasiyun, S., Ghufron, H. S., & Sunanto. (2021). Upaya Meningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Permainan Anagram di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, h. 3615.

Sribudi, S., Gunayasa, I. B. K., & Affandi, L. H. (2018). Pengaruh Buku cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca pemahaman Siswa kelas III SDN 4 Sembalun Lawang Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Skirpsi, h. 6-7.

Subhayni, Sa’adiah, & Armia. (2017). Keterampilan Berbicara. Banda Aceh : Syiah Kuala University Press.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta CV.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.

Sujinah. (2017). Menjadi Pembicara Terampil. Yogyakarta : Deepublish.

Susanti, E. (2020). Keterampilan Berbicara. Depok : PT RajaGrafindo Persada.

T.Ngura, E. (2022). Media Buku cerita bergambar. Yogyakarta : Jejak Pustaka.

Tambunan, P. (2018). Pembelajaran Keterampilan Berbicara di Sekolah Dasar. Jurnal Curere.

Tarigan, H. G. (2021). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung : Angkasa.

Telaumbanua, E. H. (2022). Pengembangan Model WICDIE Dalam pembelajaran Paduan Suara. Jakarta : Publica Indonesia Utama.

Widoyoko, R. D. T. (2019). Faktor Percaya Diri Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Prakerta (Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra dan pengajaran Bahasa Indonesia.

Downloads

Published

2024-09-01