ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS III DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23866Keywords:
kesulitan belajar, pembelajaran matematika, siswa sekolah dasarAbstract
At SDN 06 Kp Lapai, third-grade students face a variety of challenges in learning mathematics that need to be recognized and addressed. The purpose of this study is to identify these difficulties and recommend appropriate solutions. A qualitative approach was used, with teacher interviews as the main source of data. The results highlighted several key issues. First, students often struggle to understand word problems and to apply the correct formulas. Second, the complexity and unclear nature of some word problems confuse students, which results in a lack of motivation to complete the tasks. Furthermore, students tend to lose interest quickly when faced with long and difficult problems, making them uncertain about how to solve the mathematical questions. To overcome these challenges, it is recommended that teaching methods and materials be adapted to better suit students' needs. This could include using more engaging and interactive teaching techniques and diversifying teaching resources. Continuous evaluation and revision of the curriculum are also necessary to ensure its effectiveness. Additionally, collaboration between teachers and parents is crucial to improving the overall quality of mathematics education at SDN 06 Kp Lapai.Downloads
References
Aisyah, S., Widyaningrum, I. D., Aini, A. N., Izaturrohmah, L., & Hilyana, F. S. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Kelas III di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 667-673.
Anggraeni, S. T., Muryaningsih, S., & Ernawati, A. (2020). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (Jrpd), 1(1), 210–218.
Annur, M. F. (2020). PENGUATAN KONSEP MATEMATIKA DASAR. 1(2).
Aqsa, M. D., Nurhaswinda, & Hidayat, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Soal Cerita Matematika Dalam Materi Perkalian Pada Siswa Kelas Iii Sd Negeri 019 Tanjung Sawit. Jote Journal On Teacher Education, 2(2), 9-16
Badriyah, N., Sukamto, S., Subekti, E. E., Cerita, S., & Pecahan, M. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Materi Pecahan Kelas III SDN Lamper Tengah 02. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 15(1), 10-15.
Dinata, P. M. (2021). Pemanfaatan Lembar Kerja Peserta Didik ( LKPD ) Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Soal Cerita Peserta Didik Kelas III / B SDN 05 Kestalan. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 138.
Dirasah Nurulaeni, F., & Rahma, A. (2022). Analisis Problematika Pelaksanaan Merdeka Belajar Matematika. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar,
Fajar Rizqi, A., Adilla, B. L., Sulistiyawati, E., & Taufiqurrohmah. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar Dan Alternatif Pemecahannya. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 481-488.
Farhana, S., Aam Amaliyah, Agustini Safitri, & Rika Anggraeni. (2022). Analisis Persiapan Guru Dalam Pembelajaran Media Manipulatif Matematika Di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 507-511
Fidayanti, M., Shodiqin, A., & Yp, S. (2020). Analisis Kesulitan Dalam Pembelajaran Matematika Materi Pecahan. Journal For Lesson And Learning Studies, Vol3(N0.1), Page 88-96.
Mutrikah, S., Sary, R. M., & Setia W, M. Y. (2021). Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Penjumlahan Di Kelas 3 Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran KeSd-An, 8(2), 380-391.
Norma Belinda, L., Margo Irianto, D., & Yuniarti, Y. (2023). Respon Peserta Didik Terhadap Ahan Ajar Berstruktur Refutation Text. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 9(1).
Nur Auliah Kurniawati, F., & Rudi Nurjaman, A. (2023). Analisis Permasalahan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Negeri Panggilingan 02 Dalam Melaksanakan Pembelajaran. Dirasah, 6(2), 376-385.
Pendidikan, A. I. (2022). Analisis persiapan guru dalam pembelajaran media manipulatif matematika di sekolah dasar. 1.
Penjumlahan, M., Kelas, D. I., & Dasar, S. (2021). KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA. 8(2), 2–5.
Permasalahan Pemahaman Konsep Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas 3 Semester 1. (2020). 2(1).
Permatasari, K. G. (2021). Problematika Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1) 68-84.
Prasasti, D., Awalina, F. M., & Hasana, U. U. (2020). Permasalahan Pemahaman Konsep Siswa Pada Pelajaran Matematika Kelas 3 Semester 1. Manazhim, 2(1), 45-53.
Rizki Nurhana Friantini, Rahmat Winata, Pradipta Annurwanda, Siti Suprihatiningsih, Muhammad Firman Annur, Bernadeta Ritawati, & Iren. (2020). Penguatan Konsep Matematika Dasar Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 1(2), 276-285.
Rosidah, R. (2022). ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS III SDN 3 TERONG TAWAH TAHUN AJARAN 2020 / 2021. Jurnal Ilmiah Pendas: Primary Education Journal, 3(1), 28-38.
Section Articles A N ALISIS KESULITA N BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA. (2023). 588, 2022–2024.
Sesanti, N. R., & Bere, M. G. S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita Berdasarkan Teori Newman. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1559-1464.
Siti Aminah Nuroniah, K. H. H. (2022). Kesulitan Belajar Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 1, 1725-1735.
Stit, Y. S., & Nusantara, P. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung Di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Edisi : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 435-448.
Taufiq, M. (2014). Pendidikan dan perkembangan karakter anak: Analisis dalam konteks pendidikan dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia
Wiryana, R., & Alim, J. A. (2023). Permasalahan Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 2(3), 271-277.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.