ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN INSTRUMEN DIAGNOSTIK BENTUK THREE TIER MULTIPLE CHOICE BILANGAN CACAH BAGI PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR BERBASIS EDUCAPLAY
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27412Keywords:
needs analysis, diagnostic instruments, three tier multiple choice, whole numbers, EducaplayAbstract
This study aims to analyze the need for the development of a diagnostic instrument
in the form of three tier multiple choice on the material of whole numbers for
elementary school students integrated with Educaplay interactive media. The
diagnostic instrument developed is expected to be able to identify misconceptions
more accurately and provide meaningful feedback. The research method uses a
qualitative descriptive approach with data collection techniques through literature
studies, teacher interviews, and questionnaires. The results of the study show that
teachers really need an instrument that can reveal the reasons behind students'
answers and use interactive media such as Educaplay to increase student interest
and involvement. Recommendations for instrument development include creating
questions with three tiers (answers, reasons, beliefs) and implementation through
the Educaplay platform.
Downloads
References
Budi, J., & Agama, P. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Educaplay untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran SKI.
Budiharti, D. R., Susilaningsih, E., Haryani, S., & Wardani, S. (2023). Pengembangan Instrumen Pilihan Ganda Kompleks Bermuatan Indikator Creative Thinking Ability pada Materi Larutan Penyangga. Chemistry in Education, 12(2), 189–197.
Ikawati, D. S., Agustin, E. W., Hakim, L., Pratiwi, V., & Surabaya, U. N. (2024). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Analisis Butir Soal Pilihan Ganda pada Siswa SMK Menggunakan Anates. 6(6), 6773–6781.
Khoirunnisak, D., Rohmah, N. L., & Zunita, F. E. (2025). Pemanfaatan Educaplay sebagai Media Literasi Budaya di Sekolah Dasar.
Mutmainna, D., Mania, S., & Sriyanti, A. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Pilihan Ganda Dua Tingkat Untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep Matematika. MaPan, 6(1), 56–69. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n1a6
Prameswari, A. D., & Abadi, A. P. (2025). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X SMA pada Materi Barisan Aritmetika. 09, 486–497.
Prisnanda, R. O., Sapti, M., Darmono, P. B., & Purworejo, U. M. (2024). Pengembangan Instrumen Tes Bentuk Three Tier Untuk Mengetahui Miskonsepsi Siswa Pada Materi Aljabar. 06(4), 97–109.
Rahman, A. D., Susongko, P., & Sholikhakh, R. A. (2017). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Pada Materi Garis Dan Sudut Dengan Pemodelan Teori Respon Butir ( Studi Pengembangan Pembelajaran Matematika Di Smp Negeri 7 Pemalang ). Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti, 1(1), 1–10. http://e-journal.upstegal.ac.id/index.php/jpmp/article/view/782/0
Safrizal, S., Yulia, R., & Jumiarti, D. (2022). School readiness analysis to implement an inclusive education policy: A case study at elementary school. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 26(1), 1–11. https://doi.org/10.21831/pep.v26i1.45294
Sriyanti, A., Mania, S., & A, N. H. (2019). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Berbentuk Uraian Untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep Matematika Wajib Siswa Man 1 Makassar. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 57–69. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i1.40
Utami, R. D., Wibawa, S., & Marzuki. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Educaplay Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Materi Aturan di Rumah dan Sekolah. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5808–5818. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11810
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















