PENGGUNAAN MEDIA EDUCAPLAY DALAM ASESMEN DIAGNOSTIK THREE TIER MULTIPLE CHOICE UNTUK MENGURANGI MISKONSEPSI MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Desi Aprianti Universitas Negeri Semarang
  • Ani Rusilowati, Multazam Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27497

Keywords:

Educaplay, Asesmen Diagnostik, Three-Tier Multiple Choice, Miskonsepsi, Matematika, Siswa SD

Abstract

This study aims to determine the use of Educaplay media in diagnostic assessmentbased on Three-Tier Multiple Choice to reduce elementary school students'mathematical misconceptions. A quantitative approach with a pre-experimentaldesign was used to compare learning outcomes between the experimental andcontrol groups. The subjects of the study were 30 fourth-grade elementary schoolstudents who were randomly divided into two groups. The research instrumentswere the Three-Tier Multiple Choice test based on Educaplay, studentquestionnaires, and observation sheets. The results showed that the use ofEducaplay significantly reduced the level of student misconceptions and increasedconceptual understanding. Educaplay media is considered effective as anassessment tool that is able to present questions in an interesting and reflectivemanner for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barus, R. A. (2024). Analisis

Kebutuhan Pengembangan

Instrumen Tes Diagnostik Materi

Pecahan Siswa Sekolah Dasar

Berbasis Android. Jurnal

Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(2),

9–15.

Budi, J., & Agama, P. (2025).

Pengembangan Media

Pembelajaran Berbasis Game

Educaplay untuk Meningkatkan

Keaktifan Siswa pada Mata

Pelajaran SKI.

Khoirunnisak, D., Rohmah, N. L., &

Zunita, F. E. (2025).

Pemanfaatan Educaplay sebagai

Media Literasi Budaya di Sekolah

Dasar.

Laksono, P. J. (2020).

Pengembangan Three Tier

Multiple Choice Test Pada Materi

Kesetimbangan Kimia Mata

Kuliah Kimia Dasar Lanjut.

Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia,

4(1), 44–63.

https://doi.org/10.19109/ojpk.v4i1

.5649

Munaroh, L. N. (2024). Asesmen

dalam Pendidikan : Memahami

Konsep,Fungsi dan

Penerapannya. Jurnal

Pendidikan Sosial Humaniora,

3(3), 281–297.

Mutmainna, D., Mania, S., & Sriyanti,

A. (2018). Pengembangan

Instrumen Tes Diagnostik Pilihan

Ganda Dua Tingkat Untuk

Mengidentifikasi Pemahaman

Konsep Matematika. MaPan,

6(1), 56–69.

https://doi.org/10.24252/mapan.2

018v6n1a6

Nur Budiono, A., & Hatip, M. (2023).

Asesmen Pembelajaran Pada

Kurikulum Merdeka. Jurnal

Axioma : Jurnal Matematika Dan

Pembelajaran, 8(1), 109–123.

https://doi.org/10.56013/axi.v8i1.

2044

Rahman, A. D., Susongko, P., &

Sholikhakh, R. A. (2017).

Pengembangan Instrumen Tes

Diagnostik Pada Materi Garis

Dan Sudut Dengan Pemodelan

Teori Respon Butir ( Studi

Pengembangan Pembelajaran

Matematika Di Smp Negeri 7

Pemalang ). Jurnal Pendidikan

MIPA Pancasakti, 1(1), 1–10.

http://ejournal.upstegal.ac.id/index.php/j

pmp/article/view/782/0

Ramadhani, I. N., & Sukmawati, W.

(2022). Analisis Pemahaman

Literasi Sains Berdasarkan

Gender dengan Tes Diagnostik

Three-Tier Multiple Choice.

Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial,

Dan Budaya, 8(3), 781.

https://doi.org/10.32884/ideas.v8i

3.860

Safrizal, S., Yulia, R., & Jumiarti, D.

(2022). School readiness analysis

to implement an inclusive

education policy: A case study at

elementary school. Jurnal

Penelitian Dan Evaluasi

Pendidikan, 26(1), 1–11.

https://doi.org/10.21831/pep.v26i

1.45294

Wahyudi, F., Didik, L. A., & Bahtiar, B. (2021). Pengembangan

Instrumen Three Tier Test

Diagnostik Untuk Menganalisis

Tingkat Pemahaman Dan

Miskonsepsi Siswa Materi

Elastisitas. Relativitas: Jurnal

Riset Inovasi Pembelajaran

Fisika, 4(2), 48.

https://doi.org/10.29103/relativita

s.v4i2.5184

Wulandari, G. A. P. T. W., Putrayasa,

I. B., & Martha, I. N. (2023).

Efektivitas Asesmen Diagnostik

dalam Pembelajaran

Berdiferensiasi pada Pelajaran

Bahasa Indonesia. Nusantara:

Jurnal Pendidikan Indonesia,

3(3), 433–448.

https://doi.org/10.14421/njpi.202

3.v3i3-5

Downloads

Published

2025-07-07