ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PESERTA DIDIK KELAS 4 SEKOLAH DASAR PADA MATERI BANGUN DATAR DENGAN PENDEKATAN POLYA

Authors

  • Alvira Althamiranda Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nisha Fitria Universitas Pendidikan Indonesia
  • Titin Nurrohmat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Amalia Fatimah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Erna Suwangsih Universitas Pendidikan Indonesia
  • Alfiana Nurussama Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27279

Keywords:

polya approach, problem solving, mathematics, plane figures, elementary school

Abstract

This study aims to evaluate the effectiveness of the Polya approach in enhancing mathematical problem-solving skills among fourth-grade elementary students, particularly in the topic of plane figures. The research employed a quantitative descriptive method involving all 28 students of grade 4 at SDN 3 Sindangkasih using a saturated sampling technique. The main instrument was a written test consisting of three open-ended questions designed according to Polya's stages: understanding the problem, devising a plan, carrying out the plan, and reviewing the solution. The results revealed that 75% of students successfully solved problems with lower complexity, while all students failed on higher-complexity questions requiring analysis and spatial visualization. The main obstacles were found in the initial stage of understanding the problem and in students' weak mastery of basic concepts and spatial visualization. The study recommends systematic implementation of the Polya approach, use of concrete media, and intensive scaffolding to optimize mathematics learning in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amallia, N. R., & Salafudin. 2022. Penerapan Pendekatan Problem Solving Versi Polya Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Mts Hifal Pekalongan. Circle: Jurnal Pendidikan Matematika. 2(1): 72–79.

Anggraini, R. N., Destiniar, & Nopriyanti, T. D. 2021. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Bangun Datar. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika. 5(1): 1–10.

Fauzi, I. & Arisetyawan, A. 2020. Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Geometri Di Sekolah Dasar. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. 11(1): 27-35.

Latifah, S. S. & Luritawaty, I. P. 2020. Think Pair Share sebagai Model Pembelajaran Kooperatif untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. MOSHARAFA: Jurnal Pendidikan Matematika. 9(1): 35-46.

Leby, L. N. B., Irianto, D. M., & Yuniarti, Y. 2023. Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Pembagian Matematika Pada Siswa Kelas 3. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. 9(1): 37-42.

Maghfiroh, Z. D., & Sukamto, S. 2020. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Berdasarkan Langkah Polya. Dwijaloka: Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah. 2(1): 1–10.

Megawati, Y. P., Khaq, M., & Ratnaningsih, A. 2022. Modul matematika berorientasi pemecahan masalah Polya pada kelas V sekolah dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan. 2(2): 1–10.

Nurmilah, A. S., Karlimah, & Rahmat, C. 2023. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar Dengan Pendekatan Matematika Realistik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 6(8): 5911–5916.

Rukman, V. R. & Samsudin, A. 2022. Pengembangan Bahan Ajar Modul Berbasis Pendekatan Kontekstual Berbantuan Aplikasi Canva Materi Pecahan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan. 1(2): 133-141.

Rusani, I., Supriadi, S., Hidayani, H., & Anwar, Z. 2021. Analisis Berpikir Kritis Matematik Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah Polya. Jurnal Koulutus 4(2): 164-181.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syahril, R. F., & Kartini, K. 2021. Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Objek Matematika pada Materi Barisan dan Deret di Kelas XI SMA/MA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 5(3): 2816-2825.

Winarbin, G. 2020. Penggunaan Media Benda Konkret Guna Meningkatkan Kemampuan Hitung Bangun Datar Dan Ruang. Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter. 5(3): 1-9.

Downloads

Published

2025-07-05