PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN MEDIA GENIALLY TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

Authors

  • Hilma Innayah Putri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Erna Suwangsih Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nenden Permas Hikmatunisa Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.27772

Keywords:

discovery learning, genially, critical thinking skills, ipas, elementary school

Abstract

This study aims to analyze the effect of the Discovery Learning model assisted by the Genially digital media on elementary school students’ critical thinking skills in Science and Social Science (IPAS) learning. The study employed a quasi-experimental method with a nonequivalent control group design. The research sample consisted of 23 fourth-grade students from SDN 1 Tegalmunjul Purwakarta in both the experimental and control classes. The research instrument was a Pretest and Posttest essay designed to assess five critical thinking indicators based on Ennis’ theory. The results showed that students taught using the Discovery Learning model with Genially media showed a significant improvement in critical thinking skills compared to those taught using the Cooperative Learning model. Data analysis using T-Tests and N-Gain scores indicated moderate to high improvement. It is concluded that the Discovery Learning model with Genially media is effective in enhancing students’ critical thinking skills in IPAS learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, D., Sari, R. P., & Nugroho, A. S. (2024). Identifikasi kemampuan berpikir kritis siswa kelas V dalam pembelajaran IPA. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3), 1763-1770

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Revisi). Rineka Cipta

Aryani, Y. D., & Wasitohadi. (2020). Pengaruh penerapan model discovery learning terhadap kemampuan berpikir kritis muatan IPA siswa kelas IV. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(1), 34-40.

Darmawan, R., Putri, S., & Hidayat, A. (2024). Penerapan media Genially dalam pembelajaran IPAS untuk meningkatkan interaksi dan kolaborasi siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 5(1), 45-56.

Febriani, A., Rahman, M., & Sari, L. (2023). Penggunaan model discovery learning dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada pelajaran IPAS kelas IVA SDN 34 Pontianak Kota. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(4)

Hasanah, I., & Lutfi, L. (2024). Pengaruh media pembelajaran Genially terhadap kemampuan berpikir kritis dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika materi pecahan kelas 2.2 SD Dharma Karya UT. Jurnal Semnas FIP, 2024.

Magdalena, S., Ilham, R., & Hardiyanti, N. (2024). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran IPAS di SDN 2 Batur. Pentagon: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(4), 110-120.

Maharani, D., & Nasuha, N. (2024). Media pembelajaran berbasis Genially dalam meningkatkan partisipasi dan pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(2), 123-135.

Maladerita, W., Barlian, E., Desyandri, Ananda, A., & Darmansyah, A. Z. (2024). Pengembangan bahan ajar bermultimedia interaktif dengan Discovery Learning pada mata pelajaran IPAS di Sekolah Penggerak. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1), 27–38.

Masnil, M., Suci, N., & Mahrudin, M. (2024). Penerapan model Discovery Learning untuk meningkatkan hasil belajar IPAS peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(4), 14083-14095.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Untari, A., Budi, C., & Sari, D. (2024). Penerapan model Discovery Learning berbantuan media Genially untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 12(1), 45-58

Downloads

Published

2025-09-01