PENGARUH POLA KOMUNIKASI GURU DENGAN SISWA TERHADAP AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI DI SMA NEGERI 1 BASO
Keywords:
communication, teacher, student, activity, learning.Abstract
This study aims to determine the extent of teacher communication with students so as to influence student learning activities in geography subjects at SMA Negeri 1 Baso. The type of research in this study is ex-post facto research with a quantitative approach. This research consists of two variables, namely the independent variable (X), namely the teacher's communication pattern with students and the dependent variable (Y) learning activity. The population in this study were all class X students at SMA Negeri 1 Baso who studied geography subjects totalling 251 students and a sample was drawn so that 71 students were obtained as respondents. Data collection is done by means of observation, questionnaires, and documentation. The data analysis techniques used are descriptive statistical analysis, simple regression, hypothesis testing, correlation analysis and the coefficient of determination. The results of this study indicate that one-way communication patterns are in the high category, two-way communication is in the medium category, many-way communication patterns are at the medium category level, and student learning activities are at the medium category level. Based on simple regression analysis, it can be concluded that there is a significant positive influence between teacher communication with students and learning activities in geography subjects at SMA Negeri 1 Baso.Downloads
References
Abdul Malik, Fungsi Komunikasi Guru dan Siswa dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Interaksi. Vol 3 No 2 2014, hlm. 168-173
Afroni, Sihabudin dan Triana, Rumba. 2018. Komunikasi Pembelajaran
Anwar, A. (2022). Media Sosial sebagai Inovasi pada Model PjBL dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal UPI, 19(2), 237–249.
Ariaten, K. R., Feladi, V., & Budiman, R. D. A. (2019). Pengaruh kemandirian dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran TIK. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komputer (JPTIK), 1(1), 38-44.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.
Arild Holt-Jensen. (2003). Geography History & Concepts. London: Sage Publications
Ariyanto, D. (2021). Belajar TIK Dengan Jigsaw. Solo: Yayasan Lembaga Gumun Indonesia. Berbasis Al-Qur’an. Jurnal Edukasi Islam. Vol. 07, (1), h.17.
Asyti Febliza Zul Afdal. Statistik Dasar Penelitian Pendidikan, (Pekanbaru: Adefa Grafika,2015), hlm.137
Cangara, Pengantar Ilmu Komunikasi (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2015) hlm. 21
Chomaldi, dan Salamah.Pendidikan dan Pengajaran.(Jakarta: PT. Grasindo, 2018)
Cikka, H. (2020). Peranan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) Dalam Meningkatkan Interaksi Pembelajaran Di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 43–52. .
Darmadi. (2017). Pengembangan Model & Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hakiki, R. A. (2021). Deskripsi Sarana Dan Prasarana Sekolah Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas Xi Di Sma Surya Dharma Bandar Lampung Pada Tahun Ajaran 2018/2019.
Jia, Y., & Lammers, J. C. (2021). Teacher support, student engagement, and academic achievement: A study of high school classrooms. Journal of Educational Psychology, 113(3), 498–511.
Listiyanti, A. (2020). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar PPKn Melalui Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) pada Kelas IV Semester 1 SDN Sambirejo Banjarsari Surakarta Tahun Pelajaran 2019/2020. Konvergensi, VIII, 7–18.
Latucosina, Adam. 2019. Pola Komunikasi Guru di Ruang Publik Sekolah. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol. 4, (2), h.72.
Masdul, Muh. Rizal. 2018. Komunikasi Pembelajaran. Jurnal Ilmu Kependidikan&Keislaman. Vol.2, (1), h.17.
Mirdanda, A. (2019). Mengelola Aktivitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kalimantan Barat: PGRI Provinsi Kalbar.
Mohammad Ali dan Mohammad Asrori, Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik, (Bandung: PT Bumi Aksara, 2012), h. 33-35.
Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru, (Bandung : Remaja Rosdakarya, 2013) hlm.116
Mukhtar Latif, Suryawahyuni Latief, Konsep Manajemen Pendidikan, (Jakarta: Kencana, 2018) hlm. 1
Mulyasa, Menjadi Guru Professional: Menciptakan Pembelajaran Aktif dan Menyenangkan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009, hal. 178
Nazarudin. 2007. Manajemen Pembelajaran: Implementasi Konsep, Karakteristik dan Metologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum. Yogyakarta: Teras, hlm. 49.
Novan Ardy Wiyani, Etika Profesi Keguruan (Yogyakarta: Gava media, 2015), h. 27-28.
Nurani Soyomukti, Pengantar Ilmu Komunikasi (Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2010), h. 66
Nurdiyanto, N., Muchlis, A., Tauviqillah, A., Tarsono, T., & Hasbiyallah, H. (2023). Teori Belajar Kognitif dan Aplikasinya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8809–8819.
Oemar Hammalik, Kurikulum dan Pembelajaran (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2013), h. 7.
Onong Uchjana Efendy, Ilmu Komunikasi Teori dan Praktik (Bandung: Remadja Karya, 1988), h. 14
Pohan, D. D., & Fitria, U. S. (2021). Jenis jenis komunikasi. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 29-37.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rusman, Model-Model Pembelajaran Pengembangan profesionalisme Guru, Bandung:Rajawali Press, 2018.
S. nasution. Didaktik asas-asas mengajar, Jakarta: bumi aksara, 2010, hal.89
Sadirman, A. . (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sardiman, A. M, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar (Jakarta: PT Raja Grapindo Persada, 2012), h. 19.
Sari, M. P. (2020) Penerapan Pembelajaran Tematik Integratif Dalam Pembelajaran Pkn Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd.
Singh, V. (2017). Exploring the Relationship between Cognitive Style and Learning Style with Academic Achievement of Elementary School Learners. 8(June), 413–414.
Suci R. Mar’ Ih Koesomowidjojo, Dasar-Dasar Komunikasi, (Jakarta: Penerbit Bhuana Ilmu Populer, 2020) hlm. 17
Sadirman, A. . (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sudjana, N. (1989). CBSA dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Sudrajat, A. (2009). Tujuan Pembelajaran Sebagai Komponen Penting dalam Pembelajaran.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantuatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, (Jakarta : Rineka Cipta,2011), hlm.134
Suharsimi Arikunto. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, (Jakarta: Bumi Aksara, 2010),hlm. 90
Suharsono, S., & Budi, T. P. (2006). Penajaman Dan Kejelasan Objek Kajian Dalam Disiplin Ilmu Geografi. Majalah Geografi Indonesia, 20(2), 187–201.
Tanjung, Y. P. (2022). Hubungan Minat Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V Di Mis Nurul Hikmah Ujung Padang. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(1), 102–119.
Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347.
Wahidin, Unang. 2015. Interaksi Komunikasi Berbasis Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 04, h.811.
Wijaya, Muhammad Fahrozi dan Sinaga, Kariaman. 2019. Pola Komunikasi Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Siswa di Sekolah Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Medan. Jurnal Network Media. Vol. 2, (2), h. 61.
Wasty Soemanto, Psikologi pendidikan, (Jakarta: Rineka Cipta, 2011), hlm 6
Yunus, Hadi, Sabari. (2008). Konsep dan Pendekatan Geografi. Makalah dipresentasikan dalam Serasehan Forum Pimpinan Pendidikan Tinggi Geografi Indonesia 18 dan 19 Januari
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.