PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN METAKOGNITIF PADA SISWA KELAS IV SDN 80 PINRANG

Authors

  • Muhammad Nabil Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Mutmainnah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Ernawati Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30494

Keywords:

Improvement, Learning Outcomes, Mathematics: Metacognitive Approach

Abstract

This research is classroom action research which aims to improve students' Mathematics learning outcomes in class IV at SDN 80 Pinrang using a metacognitive approach. This research was conducted on class IV students in the 2024/2025 academic year odd semester at SDN 80 Pinrang with a total of 26 students consisting of 14 boys and 12 girls. This classroom action research was carried out in 2 cycles, cycle I and cycle II consisting of 3 meetings and 1 final test meeting. Data collection techniques use observation sheets, questionnaires, written tests, and documentation at the end of each cycle according to the material taught. Based on the learning results in cycle I, there were 7 people with around 26.92%. There were 19 students who did not complete the first cycle, around 73.08%, with an average score of 59.84. Meanwhile, there was an increase of 20 students who completed cycle II, around 76.9%, and 6 students who did not complete cycle II increased, around 23.1%, with an average score of 80.34. So it can be concluded that the teaching and learning process can improve the mathematics learning outcomes of class IV students at SDN 80 Pinrang by using a metacognitive approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, R., & Mustika, D. (2022). Kesulitan Belajar Operasi Hitung Pembagian pada Siswa Kelas IV SDN 84 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1430. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i5.9193

Daesusi, R., Surabaya, U. M., Soemantri, S., & Surabaya, U. M. (2022). Peranan metakognitif dalam pembelajaran dan pengajaran biologi di kelas. December 2019. https://doi.org/10.26555/symbion.3504

Damayanti, D., & Ernawati, E. (2018). Pengaruh Remedial Langsung terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pemebelajaran Matematika Kelas V Di SD Negeri Sikapa Kabupaten Barru. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 2(1), 268. https://doi.org/10.26618/jkpd.v2i1.1085

Farhana, S., Aam Amaliyah, Agustini Safitri, & Rika Anggraeni. (2022). Analisis persiapan guru dalam pembelajaran media manipulatif matematika di sekolah dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 507–511. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.171

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–17.

Fitri, A. A., Putra, A., Studi, P., Fisika, P., Universitas, F., Padang, N., Pengajar, S., Fisika, J., Universitas, F., Padang, N., Hp, E. N., & Hinson, S. L. (2022). Peranan Strategi Metakognitif dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Siswa dan Penerapannya dalam Pembelajaran Fisika. 20(2), 65–67.

Harahap, R. M., & Wandini, R. R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Melalui Pendekatan Metakognitif di SD IT Darul Hasan Padangsidimpuan. 7, 31891–31895.

Ikhsan, S., & Ibrahim. (2021). Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Kemampuan Metakognisi dan Prokrastinasi Akademik. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 55–69. https://doi.org/10.30656/gauss.v4i1.3240

Nancy Angelia Purba, C. L. S. A. A. S. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Metakognitif terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Pembelajaran Subtema Pekerjaan Orangtuaku di SD Negeri 122350 Pematang Siantar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 1349–1358.

Nur’Afifah, N. A. (2022). Penerapan Pendekatan Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Kelas V SD dalam Memodelkan Soal Cerita Matematika. Journal on Education, 05(01), 1356–1371. https://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/761%0Ahttps://www.jonedu.org/index.php/joe/article/download/761/583

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96

Putri Sepdikasari Dirgantoro, K. (2018). Pendekatan Keterampilan Metakognitif Dalam Pembelajaran Matematika. M A T H L I N E : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31943/mathline.v3i1.78

Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88

Ramadanti, A. V., & Syahri, A. A. (2022). Deskripsi Keterampilan Metakognitif Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Kognitif Konseptual Tempo. 32–42.

Syam, D. P. M., Mutmainnah, & Usman, M. R. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah Polya. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 29–38. http://dikdaya.unbari.ac.id/index.php/dikdaya/article/view/9

Syamsuddin. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Metakognisi pada Siswa Kelas VIII C SMP N 2 Polewali. Pepatuzdu, 5(1), 70–84.

Telaumbanua, Y. (2020). Efektifitas Penggunaan Alat Peraga Pada Pembelajaran Matematika Pada Sekolah Dasar Pokok Bahasan Pecahan. Warta Dharmawangsa, 14(4), 709–722. https://doi.org/10.46576/wdw.v14i4.900

Yanuarsih, I. N. (2020). Penerapan Pendekatan Metakognitif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smpn 2 Palimanan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 510–515. https://www.ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/523

Downloads

Published

2025-08-06

Most read articles by the same author(s)