PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING DALAM MENGALIHWAHANAKAN HIKAYAT KE CERPEN SISWA KELAS X DI SMA SANTO PETRUS MEDAN TAHUN PEMBELAJARAN 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25886Keywords:
Guided Inquiry, Transformation, Hikayat, Short StoryAbstract
This study aims to determine the effect of the guided inquiry learning model on students' ability to transform hikayat into modern short stories. This research employed a quantitative approach with an experimental method and used a One Group Pretest-Posttest Design. The sample consisted of 31 students from class X-2 at SMA Santo Petrus Medan in the academic year 2024/2025. The instruments used were tests (pretest and posttest) and a student perception questionnaire, both validated by experts. The normality test results showed that the data were normally distributed, with significance values of 0.60 > 0.05 for the pretest and 0.75 > 0.05 for the posttest. The average pretest score was 64.22, which increased to 82.25 in the posttest, showing a gain of 18.03 points. The questionnaire results showed an average score of 4.4 out of 5, categorized as very high, indicating a highly positive response from students. The t-test analysis revealed that the t-count (8.027) was greater than the t-table (1.697), with a significance level of 0.000 < 0.05. Therefore, the alternative hypothesis (H₁) is accepted, and the null hypothesis (H₀) is rejected, which indicates that the guided inquiry learning model significantly affects students’ ability to transform hikayat into short stories.Downloads
References
Aulia, U. K., Nurlina, & Amal, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas V Sd Inpres Malengkeri Bertingkat 1. Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(2), 211–228. Https://Doi.Org/10.30640/Dewantara.V2i2.1046
Ananda .R. Dan Fadhli M (2019). Statistik Pendidikan Teori Dan Praktik Dalam Pendidikan Medan: Cv Widya Puspita
Andiarti, Anggreaena, Ginanto, Felicia,, Herutami, Alhapip, Iswoyo, Hartini, M (2022) Panduan Pembelajaran Dan Asesmen. Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen
Anggraini, S.C.K. (2022). Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dan Keterampilan Sosial. Jawa Timur: Nawa Litera Publishing.
Djungmin (2018). Rubrik Penilaian Berbasis Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Di Sekolah Menengah Pertama Atau Madrasah Tsanawiyah. Makassar Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar
Dwi, N., Suprapta, & Ikbal, S. (2018). Penerapan Metode Inquiry Terbimbing Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 89–92.
Fathurrohman, (2023). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta. Ar-Ruzz Media
Hadi, D. C. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Memahami Hikayatbermuatan Nilai-Nilai Moraluntuk Peserta Didik Sma/Ma. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia , 4(1), 1–8. Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Seloka
Harahap, R. W., & Arif, S. (2024). Pengambangan Materi Ajar Teks Cerita Rakyat (Hikayat) Berbantuan Aplikasi Macromedia Flash Kelas X Sma. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 01-25.
Manik, D. R. B. (2022). Pengaruh Model Pemblajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Pendek Pada Siswa Kelas Xi Smk Negeri 8 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2021/2022. 1–8.
Marinan, M. (2019). Pengaruh Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Pendek. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(02), 178. Https://Doi.Org/10.30998/Diskursus.V1i02.5293
Marzuki M, & Dodo Santo Boroneo. (2023). Pengaruh Model Pembelajaraninkuiri Terbimbingterhadapaktivitas Dan Hasil Belajar Siswapada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidupkelas Vii Smpn 1 Ambalau. Jurnal Riview Pendidikan Dan Pengajaran (Jrpp), 6(2)(2), 356–365.
Meilina, N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Sel Belajar Terhadap Kemampuan Menemukan Unsur-Unsur Intrinsik Cerpen Pada Siswa Kelas Ix Smp Negeri 1 Tebing Syahbandar. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: Jppp, 1(2), 103. Https://Doi.Org/10.30596/Jppp.V1i2.5395
Nasikhah, U. (2023). Strategi Pembelajaran Aktif Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Di Kelas. Jurnal Keguruan Dan Pendidikan Islam, 1, 51–64. Http://Ojs.Iaisambas.Ac.Id/Index.Php/Tarbiya_Islamica/Index
Nurrahmawati, N., Mahsun, M., & Mahyudi, J. (2023). Kemampuan Mengonversi Teks Hikayat Menjadi Cerita Pendek Siswa Kelas X Sman 4 Kota Biam. Kopula: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan, 5(1), 45–57. Https://Doi.Org/10.29303/Kopula.V5i1.2763
Puspitasari, R. D., Mustaji, & Retno, D. R. (2019). Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berpengaruh Terhadap Pemahaman Dan Penemuan Konsep Dalam Pembelajaran Ppkn. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 96–107.
Ruslan, T. S. (2025). Penerapan Project Based Learning Dalam Mengalihwahanakan Teks Hikayat Ke Cerita Pendek. 11(1), 941–952.
Saputra, Bambang Wahyu. (2018). Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Implementation Of Guided Inquiry Methods To Improve Learning Outcomes Of Physics Students. Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(2), 124–134.
Siroj (2022). Bahasa Indonesia Untuk Sma/Ma Kelas X. Andi
Soetarno (2007). Peristiwa Sastra Melayu Lama. Surakarta: Pt Widya Duta Grafika
Sugiyono (2023). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Cv Alfateba
Suherli, Suryaman, Septiaji, Istiqomah (2017) Bahasa Indonesia Sma/Ma/Mak Kelas X: Pusat Kurikulum Dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
Supardi, 2022. Satistik Penelitian Pendidikan (Perhitungan, Penyajian, Penjelasan, Penafsiran, Dan Penarikan Kesimpulan. Depok : Cv Raja Grafindo Persada.
Widiastuti, S., Putriani, I., & Rarasati, I. P. (2024). Penerapan Strategi Menulis Terbimbing Pada Mata Kuliah Bahasa Dan Sastra Indonesia Untuk Pembelajaran Menulis Cerita Anak Berbasis Nilai-Nilai Islam Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Didaktita: Jurnal Kependidikan, 13(1), 305–312. Https://Doi.Org/10.58230/27454312.348
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.