TANTANGAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SDN KUIN UTARA 1
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25123Keywords:
Differentiation Learning, Merdeka Curriculum, Learning StyleAbstract
This research was conducted to identify the challenges and strategies of teachers in implementing differentiated learning as part of the Merdeka Curriculum at SDN Kuin Utara 1. The background of the issue lies in the diversity of students' learning styles, namely auditory, visual, and kinesthetic, which require different approaches in the learning process. This study employed an in-depth interview method with two educators as the main informants. The findings revealed that teachers faced challenges such as limited learning facilities, including teaching media and teaching aids, technological skill gaps among senior teachers, and insufficient in-depth training related to differentiated learning. The strategies implemented included initial evaluations of students' learning styles, the integration of teacher learning communities (Kombel), and the implementation of project-based learning (P5). Teachers also emphasized the importance of collaboration between younger and senior teachers in overcoming technological challenges. The conclusion of this research highlights the need for face-to-face training support and improved facilities to ensure the effective and sustainable implementation of the Merdeka Curriculum.Downloads
References
Ahmad, S., Aslamiah, A., Sulaiman,
S., & Noorhafizah, N. (2014).
Strategi Pembelajaran. Raja
Grafindo Persada.
Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis
penerapan pembelajaran
berdiferensiasi dalam
implementasi kurikulum merdeka
pada pelajaran matematika SD.
Cendikia: Media Jurnal Ilmiah
Pendidikan, 13(1), 95–101.
Aslamiah, A., Pratiwi, D. A., Rivada,
F., Anshari, M. H.,
Ramadhayanti, N., Damayanti,
S. P., & Nazmiatun, S. P. (2024).
Transformasi Pendidikan Melalui
Kurikulum Merdeka di SDN
Antasan Besar 7 Banjarmasin.
MARAS: Jurnal Penelitian
Multidisiplin, 2(3), 1188–1201.
Azmy, B. & F. M. (2023). Inventa :
Jurnal Pendidikan Guru Sekolah
Dasar PEMBELAJARAN
BERDIFERENSIASI DALAM
KURIKULUM MERDEKA
BELAJAR DI SEKOLAH DASAR
(Vol. 7, Issue 2).
http://jurnal.unipasby.ac.id/index.
php/jurnal_inventa
Eikeland, I., & Ohna, S. E. (2022).
Differentiation in education: a
configurative review. Nordic
Journal of Studies in Educational
Policy, 8(3), 157–170.
Fina, S. N., Suasti, Y., & Ernawati, E.
(2024). Penerapan Pembelajaran
Berdiferensiasi di Era Kurikulum
Merdeka Untuk Meningkatkan
Hasil Belajar. … : Jurnal
Pendidikan Geografi. https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/ind
ex.php/geoedusains/article/view/
3744
Hasanah, L. W., Silalahi, H., &
Utama, N. B. P. (2023). Strategi
pembelajaran berdiferensiasi
pada pembelajaran matematika
materi keliling bangun datar
kelas iv sekolah dasar. Jurnal
Didaktika Pendidikan Dasar,
7(1), 237–258.
Hasanah, O. N. (2024). Penerapan
Pembelajaran Berdiferensiasi
dalam Kurikulum Merdeka pada
Mata Pelajaran IPAS di Sekolah
Dasar. ELSE (Elementary School
Education Journal): Jurnal
Pendidikan Dan Pembelajaran
Sekolah Dasar, 8(1).
Hermansyah, W. (2023). Tantangan
Implementasi Pembelajaran
Berdiferensiasi Pelajaran Bahasa
Indonesia Di Sekolah Dasar
Negeri Kerekeh Kecamatan
Unter Iwes Kabupaten
Sumbawa. NIVEDANA: Jurnal
Komunikasi Dan Bahasa, 4(2),
494–499.
Madhakomala, Aisyah, L., Rizqiqa, F.
N. R., Putri, F. D., & Nulhaq, S.
(2022). Kurikulum Merdeka
dalam Perspektif Pemikiran
Pendidikan Paulo Freire. At-
Ta’lim : Jurnal Pendidikan, 8(2),
162–172.
https://doi.org/10.55210/attalim.v
8i2.819
Majidah, N., Maulana, A., Nooraida,
D., Yanti, R., Mulyani, S., Rusda,
A., Yuniar, T., Pratiwi, D. A., &
Aslamiah, A. (2024).
Implementasi Kurikulum
Merdeka Terhadap Keterampilan
Berpikir Kreatif Siswa di SDN
Alalak Tengah 2. Maras: Jurnal
Penelitian Multidisiplin, 2, 1226–
1235.
Marlina, S. (2020). Strategi
pembelajaran berdiferensiasi di
sekolah inklusif. Dr Marlina Spd
Msi.
Marni, S. P., Wurdianto, K., Arianti,
S., & Juwita, D. R. (2024). Peran
dan tantangan profesi pendidik di
era digital: buku ajar. PT. Media
Penerbit Indonesia.
Ningsih, D. A., & Pratiwi, D. A.
(2023). Implementasi Model
GEMA Untuk Meningkatkan
Keterampilan Berpikir Kritis
Siswa Sekolah Dasar. Jurnal
Pendidikan Dasar Dan Sosial
Humaniora, 2(10), 1393–1404.
Prastyo, D., Susiloningsih, W.,
Kusmaharti, D., Sulistyawati, I., &
Fanani, A. (2024). WORKSHOP
PENINGKATAN
PEMBELAJARAN
BERDEFERENSIASI
BEBERBASIS KONTEN DI SDN
SAMPANG AGUNG
KABUPATEN MOJOKERTO.
Kanigara, 4(2), 106–112.
Qomari, M. N., Lestari, S. A., &
Fauziyah, N. (2022). Learning
Trejectory pada Pembelajaran
Berdiferensiasi Materi Keliling
Bangun Datar Berdasarkan
Perbedaan Gaya Belajar. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 29–
41.
Qur’aini, A. M., & Agusta, A. R.
(2023). Implementasi Model
Lentera Pada Kelas IV Sekolah
Dasar Untuk Meningkatkan
Aktivitas Belajar dan
Keterampilan Berpikir Kritis
Siswa Muatan IPA. JUPEIS:
Jurnal Pendidikan Dan Ilmu
Sosial, 2(4), 222–233.
Rahayu, R., Rosita, R.,
Rahayuningsih, Y. S., Hernawan,
A. H., & Prihantini, P. (2022).
Implementasi Kurikulum
Merdeka Belajar di Sekolah
Penggerak. Jurnal Basicedu,
6(4), 6313–6319.
https://doi.org/10.31004/basicedu
.v6i4.3237
Sopianti, D. (2022). Implementasi
pembelajaran berdiferensiasi
pada mata pelajaran seni budaya
kelas XI di SMAN 5 Garut.
KANAYAGAN-Journal of Music
Education, 1(1), 1–8.
Sutrisno, L. T., & Hernawan, A. H.
(2022). Penerapan Pembelajaran
Berdiferensiasi Sebagai Salah
Satu Pemecahan Masalah Masih
Kurangnya Keaktifan Peserta
Didik Saat Proses Pembelajaran
Berlangsung. Jurnal Edupena,
3(2), 29–38.
Syarifuddin, S., & Nurmi, N. (2022).
Pembelajaran berdiferensiasi
dalam meningkatkan hasil
belajar matematika siswa kelas
IX semester genap SMP Negeri
1 Wera tahun pelajaran
2021/2022. JagoMIPA: Jurnal
Pendidikan Matematika Dan IPA,
2(2), 93–102.
Tomlinson, C. A., & Moon, T. (2014).
Assessment in a differentiated
classroom. Proven Programs in
Education: Classroom
Management and Assessment,
1–5.
Weber, C. L., Johnson, L., & Tripp, S.
(2013). Implementing
differentiation: A school’s
journey. Gifted Child Today,
36(3), 179–186.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.