PERAN TEKNOLOGI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI JENJANG SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23745Keywords:
Kualitas Pembelajaran, Pembelajaran Bahasa Inggris, TeknologiAbstract
English language learning in Indonesian primary schools still faces challenges, particularly in reading, writing, pronunciation, and spelling skills. The lack of interactive media and low student motivation are also major obstacles. This study aims to analyze the role of technology in improving the quality of English language learning in primary schools. The research uses a descriptive-qualitative method with a literature review approach, gathering data from relevant journals and academic articles. The findings show that technology, such as educational apps, learning videos, and interactive games, can make learning more engaging and effective, while also allowing students to learn independently. Technology also helps teachers in organizing materials and managing classrooms more efficiently. This study concludes that integrating technology has great potential to improve student learning outcomes and the relevance of English language learning in primary schools.Downloads
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Adrias, A., Fitria, Y., Ladiva, H. B., Ruswandi, A., & Erita, Y. (2023). The Ability and Readiness of Prospective Elementary School Teachers in Facing Digital-Based Learning Era. International Journal of Elementary Education, 7(3), 363-374.
Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan media pembelajaran Google Site dalam pembelajaran bahasaInggris kelas V SD. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20-31.
Afriansyah, R. (2025). Pengenalan Kosa Kata Sehari-Hari Dalam Bahasa Inggris Kepada Anak-Anak Di SD Negeri 08 Indralaya Utara Desa Pulau Semambu Menggunakan Metode Menghafal. BDJ Action: Breakthrough Development Journal in Advancing Communities Through Innovation & Outreach Network, 1(01), 43-49.
Amanda, S., Zulkim, S. N., Adrias, A., & Alwi, N. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran IPAS Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(4), 304-313.
Anggraeni, A., & Fitria, Y. (2023). Transformasi Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5463-5477.
Cahyani, F. (2024). ANALISIS EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 9135-9141.
Fatmawati, N. L. (2021). Pengembangan video animasipowtoon sebagai media pembelajaran bahasa inggris usiasekolah dasar di masa pandemi. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(1), 65-77.
Fitriawan, M. D., & Budiman, M. A. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Mempelajari Bahasa Inggris di SD Negeri 1 Boja Kabupaten Kendal Tahun Ajaran 2020/2021. JURNAL ARYA SATYA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1).
Halimi, M. A., Rahman, M. L., & Fajar, A. S. M. (2025). Implementasi Metode Yanbu’a dalam Pembelajaran Al-Qur’an di Pondok Pesantren Arriyadl Putri. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 4(1), 230-246.
Heriyanto, D., Widiyono, I. P., Hapsari, N., & Maslikhah, N. L. (2025). Pelatihan Bahasa Inggris bagi Anak Sekolah Dasar Kelas Atas. Abdibaraya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(01), 20-26.
Huliatunisa, Y., Hartana, D. D., Purwanti, K. N., Azhari, N., Salsabila, S., & Habibah, S. U. (2022). Evaluasi Tingkat Kesulitan Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas IV di SDN Karang Tengah 7. TSAQOFAH, 2(4), 423-432.
Inayah, Y., & Prasetyo, T. (2025). Meningkatkan Kualitas Belajar melalui Teknologi sebagai Media Pembelajaran untuk Anak yang Berkebutuhan Khusus. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 67-75.
Istiqomah, L., & Inayati, D. R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Android Elen (Enjoy Learning English) Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Kosa Kata Bahasa Inggris Kelas V Semester II SD II Al-Furqon Garu Baron Nganjuk. Mentari: Journal of Islamic Primary School, 2(4), 272-286.
Jayanti, L. S. S. W., Margunayasa, I. G., & Suriyasmini, N. M. (2024, December). PELATIHAN PENGGUNAAN CANVA FOR EDUCATION UNTUK MEMBUAT MEDIA KOMIK PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS YANG INTERAKTIF DI SD NEGERI 19 DAUH PURI. In Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat (Vol. 9, No. 1, pp. 1671-1676).
Khatibah, K. (2011). Penelitian kepustakaan. Iqra': Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 5(01), 36-39.
Lena, M. S., Sartono, S., Emilia, T., & Khairanis, S. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Dasar. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa, 1(3), 41-47.
Miasari, R. S., Indar, C., Purwoto, P., Salsabila, U. H., Amalia, U., & Romli, S. (2025). Teknologi pendidikan sebagai jembatan reformasi pembelajaran di Indonesia lebih maju. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 53-61.
Nasrullah, N., Putri, N. I. D., & Fitriasih, N. (2025). Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Peserta Didik Kelas 3 Sekolah Dasar Melalui Lagu. Innovative: Journal Of Social Science Research, 5(1), 4358-4368.
Ni Made, S. A. D., Ni Ketut, P. S., & Gede Bayu, S. P. (2025). PERANCANGAN ASET 2D PADA GAME “GOM” DI MIRACLE AKADEMI. ISI Denpasar.
Pahlevi, N. R., Degeng, M. D., & Ulfa, S. (2024). Storybook berbasis augmented reality (AR) meningkatkan hasil belajar bahasa Inggris siswa. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(1), 1-8.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Sahetapy, M. A., Sumilat, J. M., & Tarusu, D. T. (2023). Pengembangan Media Flashcard Digital untukMeningkatkan Keterampilan Berbicara dalam Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 926-935.
Sianipar, B., & Sijabat, P. I. (2024). Digital English: Program pengabdian masyarakat untuk pembelajaran bahasaInggris siswa SD melalui YouTube. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nauli, 2(2), 57-64.
Tarusu, D., & Worang, T. Y. (2025). Meningkatkan SemangatBelajar: Pengaruh Game Edukasi Quizizz pada SiswaKelas VA SD Katolik 03 Frater Don Bosco Manado dalamPembelajaran Bahasa Inggris. YUME: Journal of Management, 8(1), 25-30.
Tiarani, S. D., Firman, & Desyandri (2024). ANALISIS PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GOOGLE SITES UNTUK PEMBELAJARAN DI SEKOLAH. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 329-343.
Ully, C. S., & Nugraheni, N. (2024). Teknologi Berperan Penting Dalam Pendidikan Lanjutan Khususnya Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 133-141.
Wahyudi, I. M. A. (2025). PENDAMPINGAN BELAJAR MENGGUNAKAN MEDIA FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS DI KELAS 4 SD N 4 KAWAN. PEDAMAS (PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT), 3(01), 7-12.
Wijayanti, A., & Gunawan, Y. B. (2021). Pembelajaran bahasa Inggris dengan bantuan media video pendekyoutube. RESONA: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 5(1), 14-24.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.