PEMBELAJARAN BERBASIS QAEDAH BAHASA, QAEDAH TAFSIR, DAN USHUL FIQH DALAM PENDIDIKAN ISLAM

Authors

  • Ismasnawat Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Abdul Halim Hanafi Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Mursal Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23433

Keywords:

Qaedah of Language, Qaedah of Interpretation, Ushul Fiqh, Islamic Education

Abstract

This research aims to explore and analyze Qaedah-based Learning of Language, Qaedah Tafsir, and Ushul Fiqh in Islamic Education. The problem raised is the lack of in-depth understanding of these three rules among students and teachers. The methodology used was a literature study, by collecting data from various written sources, including books, journal articles, and relevant official documents. The results showed that the Qaedah of Language serves as the linguistic basis for interpreting religious texts, the Qaedah of Tafsir provides a systematic methodology for understanding the meaning of Qur'anic verses, and Ushul Fiqh plays an important role in the development and application of Islamic law. This research is expected to make a significant contribution to the understanding and teaching of these rules in the context of Islamic education, as well as encourage the development of a more effective curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, F. (2024). Filosofi Pendidikan Islam: Membentuk Jiwa Anak Usia Dini Sebagai Cerminan Fitrah Dan Akhlak Mulia. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 6(2), 188–206.

Amin, M. S. (2018). Perbedaan struktur otak dan perilaku belajar antara pria dan wanita; Eksplanasi dalam sudut pandang neuro sains dan filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 1(1), 38–43.

Damayanti, W., Sutarto, S., Sari, D. P., & Nasution, A. R. (2024). Neurosains dalam Pemikiran Tokoh Al-Ghazali, Al-Farabi Dan Ibnu Sina. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(3), 21–29.

Fatarib, H., & Hayati, S. (2024). Fiqh of Neuroscience: Neuron Transmission in Worship and Religious Dynamics of Covid-19 Survivors during the Period of Self-Isolation. Nizham: Jurnal Studi Keislaman, 12(01), 101–121.

Fitria, N. A., & Huriyah, L. (2024). Transformasi Pendidikan Jiwa Ibnu Sina: Menjawab Tantangan Era Digital. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 12(2), 198–220.

Hanifah, S., & Bakar, M. Y. A. (2024). Konsep Pendidikan Karakter dalam Pemikiran Ibnu Miskawaih: Implementasi pada Pendidikan Modern. Journal of Education Research, 5(4), 5989–6000.

Ibrahim, I. A., Alam, S., Adha, A. S., Jayadi, Y. I., & Fadlan, M. (2021). Hubungan Sosial Budaya Dengan Kejadian Stunting Pada Balita Usia 24-59 Bulan Di Desa Bone-Bone Kecamatan Baraka Kabupaten Enrekang Tahun 2020. https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/algizzai/article/view/19079

Jannah, M. (2023). PERKEMBANGAN OTAK PADA ANAK USIA DINI: KAJIAN DASAR NEUROLOGI DAN ISLAM. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 171–180.

Kurniawan, I. A. K., & Mendri, N. K. (2024). The Kombinasi Acupressure pada Acupoint Hegu L14 dan Aromatherapy Lavender Terhadap Persepsi Nyeri Pada Ibu Bersalin Kala I: Acupressure pada Acupoint Hegu L14. JURNAL KEPERAWATAN RAFLESIA, 6(2), 65–76.

Lestari, W., Alya, R., & Sari, H. P. (2024). Pandangan Filsafat Islam Terhadap Pendidikan Ilmu Pengetahuan; Analisis Pemikiran Ibnu Sina dan Al-Farabi. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 167–176.

Muji, M., & Pangestuti, R. (2022). Teori Belajar Berbasis Neurosains Telaah Surah Al-Alaq Teori Belajar Berbasis Neurosains Telaah Surah Al-Alaq. TA’DIBAN: Journal of Islamic Education, 2(2), 30–42.

Nova, R., Abdullah, D., Rahmadhoni, B., Ivan, M., Nurwiyen, N., & Rinaldy, A. (2024). Bahaya Napza Bagi Kesehatan Dan Perkembangan Intelektual Anak Usia Sekolah. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 2(4), 1126–1140.

Nurasiah, I., Rachmawati, N., Supena, A., & Yufiarti, Y. (2022). Literatur Riview: Model Pembelajaran Brain Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3991–4003.

Sari, N., Sari, D. P., & Nasution, A. R. (2024). Pemahaman pada Neurosains pada Pendidikan Islam dan Hubungannya dengan Perkembangan Karakter. Indonesian Journal of Multidisciplinary on Social and Technology, 2(2), 28–33.

Sonita, S., & Suryana, D. (2024). Pemberian nutrisi terbaik untuk otak anak usia dini: Pemberian nutrisi terbaik untuk otak anak usia dini. Jurnal Tunas Pendidikan, 7(1), 79–84.

Syafitri, D., Aprisa, H., & Junita, Y. (2024). Kegiatan Meronce Mengoptimalkan Perkembangan Otak Kecil pada Anak Usia Dini. TSAQOFAH, 4(4), 3216–3223.

Wahid, L. A. (2022). Pengembangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Pengembangan Potensi Otak Menggunakan Teori Neurosciences. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 54–70.

Wijhati, E. R., Nuzuliana, R., & Pratiwi, M. L. E. (2021). Analisis status gizi pada balita stunting. Jurnal Kebidanan, 10(1), 1–12.

Winarsih, B. D., Fatmawati, Y., & Hartini, S. (2021). Hubungan status gizi dan status hidrasi dengan fungsi memori jangka pendek anak usia sekolah. Jurnal Litbang: Media Informasi Penelitian, Pengembangan dan IPTEK, 17(2), 115–130.

Wulandari, Y. M. (2024). Pengaruh Penerapan Undang-Undang Perlindungan Anak Terhadap Penurunan Kasus Kekerasan Pada Anak di Indonesia. Verdict: Journal of Law Science, 2(2), 112–122.

Yuliarsih, T., Santosa, S., & Mutiansi, D. (2024). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar, Pada Fisik-Motorik, Kognitif, Bahasa, Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 328–346.

Downloads

Published

2025-03-14