PEREMPUAN DAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM PERSPEKTIF KONTEMPORER

Authors

  • Ronika Putra Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • M. Fikar Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Amrizon Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Suhaimis Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Rusydi AM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Riki Saputra Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Mursal Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30136

Keywords:

Islamic Education, Women’s Role, Gender Equality

Abstract

This study aims to examine the role of women in Islamic education from historical and contemporary perspectives, as well as the challenges they face in accessing education. The main focus of the research is to describe women's contributions to Islamic education, identify barriers limiting their participation, and formulate strategies to strengthen gender-responsive Islamic education. The research methodology employs a qualitative approach, utilizing data collection techniques such as literature review, in-depth interviews, and field observations. Data were analyzed thematically with source triangulation to ensure the validity of the results. The findings indicate that Islam provides an egalitarian foundation for women in education, as reflected in the Qur’an and Hadith. However, social practices influenced by patriarchal culture often restrict women’s access to education. In the modern era, women have begun to play significant roles as educators, writers, and activists, yet they still face challenges such as conservative textual interpretations, technological access disparities, and limited representation in formal institutions. Strategies for empowerment include integrating gender perspectives into curricula, enhancing the capacity of female religious leaders, and leveraging digital technology.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974–980.

Ahmad, A., Hadi, A., & Shafwan, M. H. (2024). Pendidikan Islam dan Feminisme: Analisis Pemikiran Fatima Mernissi tentang Pendidikan Perempuan dan Implikasinya terhadap Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 9(2), 255–271.

Anisa, L. N. (2024). Kritik Konstruksi Relasi Gender dalam Keluarga Islam: Telaah Pemikiran Asma Barlas dan Amina Wadud Muhsin. YUDHISTIRA: Jurnal Yurisprudensi, Hukum Dan Peradilan, 2(4), 41–52.

Atsani, L. G. M. Z., & Nasry, U. (2021). Pemikiran TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid Tentang Pendidikan Perempuan Dan Relevansinya Dengan Konsep Pendidikan Berwawasan Gender. Al-Afkar: Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 65–76.

Darwis, A., Supraha, W., & Tamam, A. M. (2024). Kajian kritis tentang histori problematika kesetaraan gender dalam perspektif pendidikan Islam. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 401–418.

Dellawati, D., Subandi, S., & Wulandari, H. (2023). Konsep Pendidikan Perempuan Perspektif Raden Ajeng Kartini dan Rahma El-Yunusiyah Serta Relevansi dengan Pendidikan Islam Kontemporer. Hikmah, 20(2), 284–300.

Hajar, A. (2024). Pendidikan Islam untuk Perempuan di Dunia Digital: Memanfaatkan Teknologi dalam Mencapai Kesetaraan. AICOMS: Annual Interdisciplinary Conference on Muslim Societies, 4, 323–336. https://prosiding.insuriponorogo.ac.id/index.php/aicoms/article/view/238

Indriasari, R., Sidiq, F. F., & Mendrofa, D. E. K. (2024). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER SEBAGAI WUJUD PENDIDIKAN BERKUALITAS DALAM UPAYA MENCAPAI TUJUAN PEMBANGUNAN BERKELANJUTAN (SDGs). Jurnal Wahana Bina Pemerintahan, 6(2), 96–103.

Kusumaningrum, H., & Kastolan, K. (2022). Manajemen Strategi Rekruitmen Kepala Madrasah Yang Responsif Gender Di Lingkungan Kementerian Agama RI. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 354–363.

Lutfi, L., Sutisna, U., & Asma, F. R. (2023). Peran dan kedudukan perempuan dalam persfektif pendidikan islam di era modern. Jurnal pendidikan islam al-ilmi, 6(1), 1–8.

Mariani, M. (2022). Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Muhammad ‘Athiyah Al-Abrasyi. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 12(1), 1–14.

Maulid, P. (2022). Analisis feminisme liberal terhadap konsep pendidikan perempuan (studi komparatif antara pemikiran Dewi Sartika dan Rahmah El-Yunusiyyah). Jurnal Riset Agama, 2(2), 602–631.

Monicha, F., & Yenti, E. (2022). Pendidikan perempuan menurut Rahmah El-Yunusiyah dalam perspektif hadis. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(Spesial Issues 1), 198–204.

Nada, K., Syafi’e, Z. R., & Monady, H. (2025). Perempuan dalam Panggung Dakwah Islam: Kajian Tematik Hadis dan Relevansinya di Era Kontemporer. JURNAL ILMIAH NUSANTARA, 2(3), 462–473.

Nuridin, N., Sumarna, C., & Rozaq, A. (2022). Kajian Gender dalam Pendidikan Islam dan Transformasi Pendidikan Berkeadilan Gender. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 88–92.

Rahmadhani, A. N., Jafar, F., Aida, N., Saputera, A., Saffah, A. M. A., & Fauzan, A. (2024). Membangun Masyarakat Adil dan Makmur dalam Perspektif Pancasila: Building a Just and Prosperous Society from a Pancasila Perspective. Journal of Marginal Social Research, 1(1), 18–25.

Rahman, H., & Ramadhan, N. J. H. (2024). Meningkatkan kualitas pendidikan Islam melalui lensa SDGs: Tantangan dan peluang. Proceedings of Annual Islamic Conference for Learning and Management, 1, 338–349. https://proceedings.uinsa.ac.id/index.php/AICLeMa/article/view/2947

Rahmayani, M. (2021). Persepsi masyarakat terhadap pentingnya pendidikan tinggi untuk kaum perempuan. Jurnal sosial dan sains, 1(9), 1–031.

Riadi, H. (2024). Hukum keluarga Islam dan kesetaraan gender: Kajian atas pengalaman masyarakat Muslim di Indonesia. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 1174–1184.

Rohmah, E. I., & Malik, A. J. (2022). Peran Wanita Untuk Mewujudkan Keluarga Sakinah Dalam Pemikiran Islam Klasik Dan Kontemporer. Al-Hukama’: The Indonesian Journal of Islamic Family Law, 12(2), 96–112.

Shafira, S., Maryam, M., & Kurniati, K. (2024). Tantangan dan Peluang Kepemimpinan Perempuan dalam Masyarakat Perspektif Hukum Islam. Posita: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 2(2), 85–94.

Sugitanata, A., Hasan, F., Kurniawan, M. R., & Aminah, S. (2024). Pemberdayaan Perempuan melalui Pendidikan Islam Progresif Suud Sarim Karimullah: Analisis Strukturalisme dan Implikasinya. Muadalah, 12(1), 1–13.

Sugitanata, A., & Rahmanita, F. (2024). Pendidikan kesetaraan gender bagi anak sebagai langkah kritis menuju masa depan yang lebih cerah. Jurnal El-Hamra: Kependidikan dan Kemasyarakatan, 9(1), 35–42.

Surianti, L. V., Sari, E., Yudafriyenti, M., & Rusydi, R. S. (2025). PERAN PEREMPUAN DALAM SEJARAH PENDIDIKAN ISLAM: TINJAUAN HISTORIS DAN KONTEKSTUAL. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 391–400.

Tansya, F., Salminawati, S., & Usiono, U. (2022). Pendidikan wanita dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(4), 406–414.

Yuliani, I., & Ulfah, I. (2022). Menuju perguruan tinggi responsif gender: Mengukur kesiapan IAIN Ponorogo dalam implementasi indikator PTRG melalui swot analysis. SETARA: Jurnal Studi Gender dan Anak, 4(02), 195–210.

Downloads

Published

2025-08-04