PENDIDIKAN SEBAGAI KUNCI PEMBERDAYAAN: MENELUSURI HAK-HAK PEREMPUAN DALAM ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31680Keywords:
Women's Rights, Islamic Education, Empowerment GenderAbstract
This study examines in depth women's rights in Islam, focusing on three main areas: education, economics, and politics. The background to this study is based on the prevalence of misunderstandings and discriminatory practices against women that are often associated with Islamic teachings, even though such inequality is more likely caused by patriarchal culture and misinterpretation of religion. The purpose of this paper is to explain Islam's fair view of women, analyze their rights based on authoritative sources (the Qur'an and Hadith), and examine the implementation of these rights in contemporary Muslim societies. This research uses library research methods with a thematic analysis approach to religious texts and related scientific literature. The results of the study show that Islam explicitly guarantees women's rights to pursue knowledge, manage property, and participate in social and political life, as evidenced by figures such as Aisha RA, Khadijah RA, and Nusaibah bint Ka'ab.Downloads
References
Abas, E. (t.t.). Belajar Manajemen Seni Memimpin Dari Peristiwa Bai’at Al Aqabah Pertama dan Kedua. Al Fatih, 1. Diambil 5 Agustus 2025, dari http://journal.an-nur.ac.id/index.php/ALF/article/view/28
Abidin, Z., & Safuan, M. (2025). Pengamatan Kritis Atas Penafsiran al-Qur’an Dan Gender. The International Journal of Pegon: Islam Nusantara civilization, 14(01), 135–162.
Aini, A. F. (2021). Penafsiran Kontekstual Ayat Al-Qur’an Tentang Relasi Laki-Laki Dan Perempuan. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 4(1), 92–109.
Habibah, N. (2021). Menilik Peran Wanita: Dari Keluarga Hingga Politik. El-Mu’Jam. Jurnal Kajian Al Qur’an dan Al-Hadis, 1(1), 1–11.
Harahap, N., & Jailani, M. (2024). Eksistensi perempuan dalam budaya patriarki pada masyarakat muslim. Education and Social Sciences Review, 5(2), 80–88.
Indriasih, D., & Mulyantini, S. (2024). Pengaruh Ketahanan Keuangan, Literasi Keuangan dan Pemberdayaan Perempuan terhadap Kemandirian Keuangan Perempuan Nelayan di Kabupaten Indramayu. SKETSA BISNIS, 11(02), 263–282.
Kontu, F., & Pesak, S. (2025). Kuota 30% Perempuan di Parlemen: Implementasi dan Efektivitasnya di Indonesia. Papsel Journal of Humanities and Policy, 2(1), 64–73.
Kusniati, E. (2024). Penciptaan Perempuan Perspektif Mufasir dan Feminis Muslim dalam Konsep Kesetaraan Gender. NOURA: Jurnal Kajian Gender dan Anak, 8(1), 36–53.
Kusuma, S., Umami, A. A. P., Bahtiarachim, B., Salsabillah, J. A. J., Yoesrizal, M. H., & Evaliana, S. H. (2024). Sosialisasi Pemberdayaan Ekonomi Melalui UMKM Guna Mendorong Kemandirian Finansial dan Kesetaraan Perempuan Desa Tanggung. Borobudur Journal on Legal Services, 5(1), 35–39.
Nur, R., Abubakar, A., & Abdullah, D. (2025). KONSEP KESETARAAN GENDER DALAM AL-QUR’AN: ANALISIS AYAT-AYAT TENTANG PERAN DAN TANGGUNG JAWAB. Nashr al-Islam: Jurnal Kajian Literatur Islam, 7(1). https://journalversa.com/s/index.php/jkli/article/view/1240
Nurcahaya, N., & Akbarizan, A. (2023). Perempuan dalam Perdebatan: Memahami Peran dan Tantangan Berpolitik dalam Perspektif Hukum Islam. JAWI: Journal of Ahkam Wa Iqtishad, 1(3), 108–116.
Nursyifa, A., Tamala, O. T., Zakiah, R., Rachamani, S. A., & Mutmainah, S. M. (2023). Partisipasi Perempuan dalam Politik. Jurnal Ilmu Politik Dan Pemerintahan, 9(1). https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jipp/article/view/4120
Octaviani, R., & Rahmah, S. (2024). Kesetaraan Hak Wanita Dalam Kemandirian Secara Finansial Menurut Hukum Ham Internasional Islam. Prosiding Seminar Hukum Aktual Fakultas Hukum Universitas Islam Indonesia, 185–192. https://journal.uii.ac.id/psha/article/view/33589
Pohan, K. N. K., Salsabila, A. S., & Dewi, A. M. S. (2025). Kabinet Merah Putih dan Representasi Perempuan di Eksekutif: Pelengkap di Meja Kekuasaan Tanpa Landasan Hukum yang Mengikat. Jurnal ISO: Jurnal Ilmu Sosial, Politik dan Humaniora, 5(1), 12–12.
Rahmadani, R., & Daulay, H. P. (2024). Studi Sistem-Sistem Kebudayaan Masyarakat Arab Pra Islam. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(6), 1222–1232.
Rahmah, S. (2021). Pendidikan Bagi Perempuan (Suatu Analisis Dalam Perspektif Islam). CV. Pusdikra Mitra Jaya. https://repository.iainlhokseumawe.ac.id/id/eprint/77/1/BUKU_PENDIDIKAN_PEREMPUAN_Layout_compressed.pdf
Rofifah, R., Shodiqin, A., & Risdayah, E. (2025). Strategi Pemberdayaan Perempuan dalam Masyarakat Islam: Studi Wacana Kritis Pemikiran Fatima Mernissi dalam Buku Beyond The Veil. Bayt Al Hikmah: Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Masyarakat Islam, 1(1), 54–65.
Safitri, I. E. T., Ghozi, A., Septi, D. S., & Nikmah, L. K. L. (2024). Kondisi sosial dan keagamaan masyarakat arab sebelum Islam. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(12), 982–992.
Saputri, T. (2024). Glass Ceiling: Perempuan dan Puncak Kekuasaan pada DPD Partai Golongan Karya Provinsi Sumatera Selatan. ASIA-PACIFIC JOURNAL OF PUBLIC POLICY, 157–170.
Sari, A. F., & Hotimah, N. (2023). Analisis Feminis terhadap Peran Perempuan dalam Konteks Keagamaan Islam. AL MUNTADA, 1(2), 100–113.
Shomad, A. (2022). Otoritas Laki-Laki Dan Perempuan: Studi Penafsiran Kontekstual Abdullah Saeed terhadap Qs. an-Nisa 4: 34. Alif Lam: Journal of Islamic Studies and Humanities, 3(1), 1–21.
Sidiq, Y. H., & Erihadiana, M. (2022). Gender dalam pandangan Islam. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 875–882.
Sugitanata, A., Hasan, F., Kurniawan, M. R., & Aminah, S. (2024). Pemberdayaan Perempuan melalui Pendidikan Islam Progresif Suud Sarim Karimullah: Analisis Strukturalisme dan Implikasinya. Muadalah, 12(1), 1–13.
Syahrizan, M., & Siregar, A. H. (2024). Budaya patriarki dalam rumah tangga menurut perspektif hukum Islam. Bertuah Jurnal Syariah Dan Ekonomi Islam, 5(1), 118–131.
Waty, E. R. K., Nurrizalia, M., Elvito, S. N., Toressa, A., Nurafifah, S., & Naura, K. (2024). Peran Perempuan dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Non Formal, 1(4), 13–13.
Wijaksono, A., & Ichsan, A. S. (2022). Pendidikan Gender dalam Buku Perempuan, Islam, dan Negara Karya KH Husein Muhammad. AN NUR: Jurnal Studi Islam, 14(2), 170–193.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.