PROBLEMATIKA PENANAMAN PENDIDIKAN AKHLAK PADA ANAK REMAJA NELAYAN TANJUNGBALAI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.22622Keywords:
Moral Education, Teenage Children, FishermenAbstract
This study aims to identify the problems of instilling moral education in adolescent children of Tanjungbalai fishermen in Beting Kuala Kapias Sub-district, Teluk Nibung District and how efforts to overcome these problems. The method used is a qualitative method with the type of field research or field research. Data collection is done by conducting observation techniques, interviews and documentation studies. Based on the results of the study, the problems faced by parents are the lack of time parents have due to the busyness of parents going to sea, poor role modeling, the lack of role of community leaders, the less interesting activities of mosque youth so that it becomes the main factor that hinders the cultivation of moral education in fishermen adolescents.Downloads
References
Alamsyah, R. (2021). PEREKONOMIAN MASYARAKAT NELAYAN DI PESISIR PANTAI (STUDI KASUS DESA MOJO KECAMATAN ULUJAMI KABUPATEN PEMALANG). Seminar Nasional Ke-Indonesiaan VI, 185–193. https://conference.upgris.ac.id/index.php/snk/article/view/2463
Amelia, L. (2023). Pengaruh kurangnya perhatian orang tua terhadap perkembangan belajar siswa kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(2), 186–193.
Andhika, M. R. (2021). Peran orang tua sebagai sumber pendidikan karakter bagi anak usia dini. AT-TA’DIB: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 73–81.
Baedowi, M., Putri, W. A. K., Sumantri, R. A., Chamadi, M. R., & Musmuallim, M. (2024). Religiusitas Nelayan Pesisir Pantai Selatan dalam Bingkai Heterogenitas Sosial Masyarakat. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 4(2). https://jasika.umy.ac.id/index.php/jasika/article/view/102
Costaner, L. (2021). Pelatihan keterampilan membuat informasi berbasis video digital pada ikatan remaja masjid. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(4). https://pustaka-psm.unilak.ac.id/index.php/dinamisia/article/view/7253
Dwiyanto, F., & Febrianto, P. T. (2024). Analisis Kurangnya Perhatian Orang Tua Menyebabkan Menurunnya Daya Belajar Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 17751–17759.
Fatmawati, D. S. (2021). Studi Analisis Pelaksanaan Asesmen terhadap Perkembangan Anak Usia Dini di KB X Pangandaran. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud, 109–117.
Ferawati, D., & Multahada, A. (2021). Upaya Guru Dalam Melatih Kemandirian Anak Usia Dini. PrimEarly: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini, 4(1), 27–34.
Inayah, A., & Shofiyyah, N. A. (2022). Pola asuh orang tua dalam tinjauan psikologi perkembangan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 6711–6718.
Intania, B. Y., Raharjo, T. J., & Yulianto, A. (2023). Faktor Pendukung dan Penghambat Implementasi Profil Pelajar Pancasila di Kelas IV SD Negeri Pesantren. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 629–646.
Julyyanti, Y., & Kamaleng, A. M. (2023). Peran Orang Tua Petani Dalam Menunjang Keberhasilan Pendidikan Anak Di Desa Mataru Barat Kecamatan Mataru Kabupaten Alor. Prosiding Ilmu Pendidikan dan Keguruan, 1, 223–232.
Juwita, T., & Yunitasari, S. E. (2024). Pengaruh Keteladanan Orang Tua Dalam Pembentukan Perilaku Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(6), 877–888.
Marbun, N. (2021). Keteladanan Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia 0-6 Tahun. KERUGMA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 51–65.
Miftahudin, D. A. (2024). Pendidikan Akhlak pada Anak: Perspektif Al-Qur’an dan Hadist. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(4), 2272–2281.
Munadi, S. S., & Rifai, M. (2023). Peran Komunikasi Verbal Dalam Penanaman Akhlak Pada Anak Usia Dini. Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 173–177.
Nurmalasari, N., & Hasanah, R. L. (2023). Pelatihan Desain UI/UX Mobile Apps Untuk Remaja Masjid Jakarta Islamic Centre Menggunakan Figma. Literasi Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Inovasi, 3(1), 1–8.
Prasetyo, J. H., Astuti, W., Mazia, L., Sarasati, F., Debi, J., Maharani, S., Leksmono, N. H., Samiaji, D. R., & Fathurahman, D. (2023). Pelatihan Desain Grafis sebagai Media Pemberdayaan Ekonomi Remaja Masjid Jakarta Islamic Centre. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 6(1), 31–44.
Riyanto, M., & Kovalenko, V. (2023). Partisipasi Masyarakat Menuju Negara Kesejahteraan: Memahami Pentingnya Peran Aktif Masyarakat Dalam Mewujudkan Kesejahteraan Bersama. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 5(2), 374–388.
Ruswandi, A., Avirda, A. N. Q., & Marâ, G. F. (2023). Peran keteladanan orang tua dalam pembiasaan ibadah bagi anak usia 4-6 tahun. Jurnal Keislaman, 6(2), 382–392.
Siregar, E. Z., & Harahap, N. M. (2022). Peran orang tua dalam membina kepribadian remaja. Al Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 13(1), 64–80.
Sulistiyorini, S. (2021). Perilaku Individu dalam Lembaga Pendidikan Islam. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 8(1), 131–145.
Surya, E., Ridhwan, M., & Hakim, L. (2022). Peran Panglima Laot dalam Pelestarian Populasi Ikan Melalui Sistem Tarek Pukat Menuju Kesejahteraan Nelayan Berkelanjutan Pada Kawasan Pesisir Gampong Jawa Banda Aceh. Jurnal Bionatural, 9(2). https://ejournal.uncm.ac.id/index.php/bio/article/view/134
Tugiah, T., & Trisoni, R. (2022). Kurangnya Perhatian Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak-Anak Inklusif Di Kamang Baru. Jurnal Sosial Teknologi, 2(12), 1387–1397.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.