EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA BENTUK KETUPAT DALAM TRADISI REBO WEKASAN DAN RELEVANSINYA DENGAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22348Keywords:
ethnomathematics, ketupat form, contextual learningAbstract
Mathematics holds an important position in the field of education, especially in elementary schools. Mathematics in elementary schools, especially in geometry material, can be more contextual and represented through the ketupat form in the Rebo Wekasan tradition. This study aims to explore ethnomathematics in the ketupat form in the Rebo Wekasan tradition and its relevance in mathematics learning. The method applied is the approach used in this study is a descriptive qualitative approach. Data were collected through various methods such as observation, interviews, and documentation. Data analysis was carried out through several stages, namely data collection, data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. This study found that ethnomathematics in the form of ketupat in the Rebo Wekasan tradition is related to mathematics and is relevant to geometry material in elementary schools which can be used as a learning medium that is relevant to everyday life to help students, especially grade 3, to better understand the material being taught.Downloads
References
Afni Nuraini, O., Sativa, O., Nur Fitriani, S., Maesaroh, S., Aisyah Fil Miyzanaa, T., Agustin, T., & Marini, A. (2023). Relevansi Media Virtual Reality Dengan Teori Albert Bandura Pada Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Online) Journal of Educational and Language Research, 3(2), 2807–2937. Retrieved from https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH
Andriono, R. (2021). Analisis Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6370
ANGGRAINI, S. R. (2024). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning Berbantuan Canva Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Peserta didik Kelas Iv Sdn 113 Banjarsari. Doctoral Dissertation, FKIP UNPAS.
Antara, M., & Yogantari, M. V. (2022). Keragaman Budaya Indonesia Sumber Inovasi Industri Kreatif. Senada, 1, 292–301.
Ayu, P. S., Ritonga, S., & Harun, I. (2024). Studi Literatur: Penggunaan Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Kaisa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 21–33. https://doi.org/10.56633/kaisa.v4i1.823
Bastaman, W. W., & Fortuna, F. D. (2019). Posisi penganan ketupat dalam prosesi upacara tradisi rebo wekasan di desa cikulur tahun 1980-2016. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 2(1), 38–46.
Ciptadi, M. A., & Mulyaningsih, I. (2022). Peran Pemuda Dalam Pelestarian Kebudayaan Di Indonesia. Info Annotations Notebook JOURNAL ARTICLE Peran Pemuda Dalam Pelestarian Kebudayaan Di Indonesia Ciptadi MMulyaningsih I (2022), 1(1), 1–10.
Dahlan, D. (2017). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja.
Elih Yunianingsih, Meiliasari, I. J. (2024). Systematic Literatur Review : Analisis Pendekatan Realistic Mathematic Education (Rme) Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Prosiding MAHASENDIKA III Tahun 2024, 150–164.
Fadillah, H. E., Mariana, N., & Indrawati, D. (2022). Implementasi Pembelajaran Etnomatematika Melalui Pengaitan Konsep Narasi Kue Semprong Pada Kelas 2 Di Sd Negeri 3 Gading Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(2), 147–153. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n2.p147-153
Farida, U. (2019). Rebo Wekasan Menurut Perspektif Kh. Abdul Hamid Dalam Kanz Al-Najāḥ Wa Al-Surūr. Jurnal THEOLOGIA, 30(2), 267–290. https://doi.org/10.21580/teo.2019.30.2.3639
Fitriani, L. D. (2022). Eksplorasi Etnomatematika dalam Tarian Bimbang Gedang pada Masyarakat di Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 6(2), 147–158. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v6i2.4696
Gascon, L. (2014). Globalisation and Crisis of Values. Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems, 675(1), 1–9. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03907-7_1
Hapudin, M. (2021). Teori belajar dan Pembelajaran Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif.
Hariastuti, R. M., Budiarto, M. T., & Manuharawati. (2022). Etnomatematika Budaya Banyuwangi.
Hartanti, S., & Ramlah, R. (2021). Etnomatematika: Melestarikan Kesenian dengan Pembelajaraan Matematika. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(2), 33. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i2.347
Heriyati, H., & Handayani, S. (2022). Ketupat Makanan Tradisional Betawi Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Etnomatika. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 5(2), 105–111. https://doi.org/10.37150/jp.v5i2.1415
Hotima, H., & Hariastuti, R. M. (2021). Ketupat Desa Alasmalang Banyuwangi: Menggali Matematika Dalam Budaya. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (JUMADIKA), 3(1), 16–25. https://doi.org/10.30598/jumadikavol3iss1year2021page16-25
Kamarubiani, N., Wahyudin, U., & Triantoro, A. (2021). Simbol Budaya Muara Enim. Integritas Serasan Sekundang, 03(01), 42–68. Retrieved from https://jiss.muaraenimkab.go.id/index.php/jiss/article/download/13/13
Kwando, L. F. K., Sukasah, T., & Putranto, T. D. (2021). Makna Simbol Komunikasi Melalui Uang Dan Piring Gantung (Barang Antik) Dalam Pernikahan Adat Suku Muslim Papua. ETTISAL : Journal of Communication, 6(1), 67. https://doi.org/10.21111/ejoc.v6i1.5136
Lukman, Hyas, N. H., & Krismanto, W. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Kelas IV UPT SD Negeri 4 Massepe Kabupaten Sidrap. Jurnal SD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2021), 343–249.
M. Ardiansyah, M. A., & Nugraha, M. L. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran Youtube Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi), 6(1), 912–918. https://doi.org/10.30998/semnasristek.v6i1.5828
Maghfiroh, L., Studi, P., Sejarah, P., Kependidikan, F., Ilmu, D. A. N., Nusantara, U., & Kediri, P. (2024). Bulan Shafar Sebagai Ritual Keagamaan Dalam Budaya Masyarakat Desa Suci Kecamatan Manyar Kabupaten Gresik Tahun 2023 Dalam Budaya Masyarakat Desa Suci Kecamatan Manyar Kabupaten Gresik Tahun 2023.
Mazrur. (2021). Contextual Teaching And Learning Dan Gaya Bahasa, Implikasi Pada Hasil Belajar Mata Pelajaran Fikih.
Nababan, D. (2023). Pemahaman Model Pembelajaran Kontekstual Dalam Model Pembelajaran (Ctl). Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 825–837.
Pratiwi, J. W., & Pujiastuti, H. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Kelereng. 05(02), 1–12.
Purwanti, E. (2022). Pembelajaran kontekstual media objek langsung dalam menulis puisi. penerbit P4I.
Ramadhan, R. A. (2021). Analisis Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika pada Materi Transformasi Geometri Di SMA Swasta Darussalam Medan TP 2019/2020. Retrieved from http://repository.uinsu.ac.id/12012/%0Ahttp://repository.uinsu.ac.id/12012/1/SKRIPSI RIVAN AMBIYA R.pdf
Rika Widianita, D. (2023). ANALISIS Penggunaan Media Konkret Dalam Pembelajaran Matematika Kelas 2 Materi Pengukuran Di Sd Supriyadi 02 Kota Semarang. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.
Rosa, M., & Orey, D. C. (2011). Ethnomathematics : aspek budaya matematika Etnomatemática : os aspectos culturais da Matematica. Revista Latinoamericana de Etnoatematica, 4(2), 32–54.
Saidah, Z.-. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam Berbasis Kearifan Lokal Pada Anak Usia Dini Di Era Digital. AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal), 31(1), 1. https://doi.org/10.24235/ath.v31i1.8430
Sustriani, N., & Nst, A. S. (2022). Etnomatematika Bentuk Jajanan Pasar Tradisional Di Kota Medan. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 82–96.
Zaenuri, Dwidayati, N., & Suyitno, A. (2018). Pembelajaran matematika melalui pendekatan etnomatematika (studi kasus pembelajaran matematika di China).
Ziana. (2024). Implementasi Strategi Pendidik Sejarah Dalam Pembelajaran Budaya Islam di Madrasah Tsanawiyah Kelas VII di DDI Ujung Lare Kota Parepare. IAIN Parepare.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.