INTEGRASI FILSAFAT REALISME TERHADAP PENINGKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20506Keywords:
Realism Philosophy, mathematics learning, Elementary School StudentsAbstract
This research aims to identify how the realism philosophy is applied in students' mathematics learning and skills in elementary schools, understand the concrete benefits of the realism philosophy in improving the quality of mathematics education, identify the principles of realism philosophy in learning, improving mathematics learning, and elementary school student involvement. The method used in this research is Systematic Literature Review (SLR) which is descriptive. Data collection was carried out by reviewing all articles related to the philosophy of realism in mathematics learning in elementary schools in the period 2019 - 2024. The articles used in this research were 20 accredited national journal articles obtained from Google Scholar, SINTA, which were accessed through the Google Scholar database. The results of this research show that integrating realism philosophy emphasizes understanding mathematical concepts as representations of observable reality, which are used to design more effective teaching strategies. Through this realism philosophy, students are invited to connect mathematical concepts with their daily experiences, thereby increasing relevance and understanding. Research shows that the application of learning methods based on the philosophy of realism, such as the use of teaching aids and real contexts, can increase student motivation and learning outcomes in elementary school mathematics learning.Downloads
References
Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197.
Agusta, E. S. (2020). Peningkatan kemampuan matematis siswa melalui pendekatan pendidikan matematika realistik. Algoritma: Journal of Mathematics Education, 2(2), 145–165.
Arsyad, H., & Sauri, S. (2024). Landasan filosofi pendidikan dan konsep mendidik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1585–1596.
Budiarti, A., Rahmadani, A., & Fauziati, E. (2022). Perspektif Realisme terhadap Penggunaan Metode Inquiry Learning. Elementa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1).
Dewi, P. P., & Aprison, W. (2024). REALISME DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 5(5).
Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan minat belajar siswa melalui pendekatan matematika realistik pada pembelajaran berbasis daring.
Hafidhi, N. M., Mufidah, S., & Anggraini, A. E. (2024). PENERAPAN PENDIDIKAN REALISME DALAM PEMBELAJARAN SISWA KELAS IV SDN BOKOR KABUPATEN MALANG. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 5(2), 97–105.
Hasan, H. (2023). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Materi Mengenal Satuan Kecepatan, Jarak, dan Waktu melalui Pembelajaran Matematika Realistik di Sekolah Dasar Negeri Kedungcaluk I Kecamatan Krejengan. Jurnal Pembelajaran dan Riset Pendidikan (JPRP), 3(2), 185–189.
Isnaintri, E., Faidhotuniam, I., & Yuhana, Y. (2023). Filsafat Realisme Aristoteles: Mengungkap Kearifan Kuno dalam Implementasi Pembelajaran Matematika. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(2), 247–256.
Mbagho, H. M., & Tupen, S. N. (2021). Pembelajaran matematika realistik dalam meningkatkan hasil belajar matematika materi operasi bilangan pecahan. Jurnal Basicedu, 5(1), 121–132.
Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran matematika melalui media game quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64–73.
Rezky, M. (2024). MENGUKUR KETERLIBATAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR. Global Education Trends, 2(1).
Rosmana, P. S., Iskandar, S., Kiranti, D. I., Febriyanti, I., Farradhillah, S. Q. A., & Sari, Y. (2022). Urgensi Pengembangan Kurikulum dalam Pendidikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 8(1), 50–70.
Sadewo, Y. D., Purnasari, P. D., & Muslim, S. (2022). Filsafat matematika: kedudukan, peran, dan persepektif permasalahan dalam pembelajaran matematika. Inovasi Pembangunan: Jurnal Kelitbangan, 10(01), 15–28.
Sari, N. L. (2020). Pendekatan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 1925–1928.
Septiana, A., Amin, I. I., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Literatur: Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Dalam Pembelajaran Matematika. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 7(2), 343–350.
Shomad, A. (2022). Filsafat Realisme Sebagai Upaya Pembaharuan Pembelajaran Dalam Praksis Pendidikan Luar Sekolah. Learning Community: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 69–73.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode systematic literature review untuk identifikasi platform dan metode pengembangan sistem informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63–77.
Tungson, T. T. T., & Saputra, R. R. H. (2024). Efektivitas Metode Pembayaran" Seikhlasnya" dan Uji Soal Matematika Nalaria Realistik dalam Meningkatkan Partisipasi dan Kemampuan Matematika Siswa Sekolah-Sekolah Islam di Surabaya. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 5(2), 278–284.
Yusuf, M., Somadi, F., Haris, A., & Anwar, R. (2023). Aliran Filsafat Pendidikan Barat: Sebuah Telaah Pustaka. Attractive: Innovative Education Journal, 5(3), 518–533.
Zalukhu, A., Herman, H., Hulu, D. B. T., Zebua, N. S. A., Naibaho, T., & Simanjuntak, R. (2023). Kedudukan dan Peran Filsafat dalam Pembelajaran Matematika. Journal on Education, 5(3), 6054–6062.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.