ANALISIS PENGEMBANGAN BUKU CERITA BERGAMBAR BERBASIS KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Vivin Rufika Universitas Negeri Surabaya
  • Budi Purwoko Universitas Negeri Surabaya
  • Ari Metalin Ika Puspita Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20319

Keywords:

picture storybook, character, local wisdom

Abstract

The purpose of this study was to determine the application of local wisdom-based picture storybook models to improve the character of elementary school students. This research uses qualitative research methods. Researchers conducted observations, interviews, and documentation which were analyzed by reducing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of the observations obtained, students are very enthusiastic in learning, a sense of wanting to know more about local wisdom in their own area is very high and is able to influence the character of students in learning, namely discipline, responsibility, cooperation to achieve completeness in learning, while the results of interviews with students and teachers found that they were very interested in using learning media based on Gresik local wisdom-based picture storybooks because it brings children closer to the real world, meaning that students experience in their daily lives. In other words, the development of local wisdom-based storybooks can improve the character of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyi, I.R., Syamsul G., M. Thamrin H., dan Dewi W.R. (2020). Gerakan Literasi Sekolah: Pelaksanaan, Hambatan, Dan Solusi (Studi Kasus Di SD Ghufron Faqih Surabaya). Genta Mulia, 9(2): 93-105.

Apriliya, S. (2020). Pengembangan Model P-IKADKA Berbasis Representasi Diri Tokoh Cerita Pada Pembelajaran Apresiasi Sastra sebagai Afirmasi Literasi Diri Siswa SD. Universitas Pendidikan Indonesia.

Faiz, A., Kurniawaty, I., &Purwati. (2020). Eksistensi nilai kearifan lokal kaulinan dan kakawihan barudak sebagai upaya penanaman nilai jatidiri bangsa. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(4), 27–30.

Faiz, A. (2019). Program Pembiasaan Berbasis Pendidikan Karakter Di Sekolah Aiman Faiz karena kualitas karakter menentukan. PGSD Universitas Muhammadiyah Cirebon, 5(20).

Gilang, L., Riama M.S., Nedina S. 2019. Pengaruh Konteks pada Ilustrasi Buku Pendidikan Karakter terhadap Perilaku Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(1): 41-50.

Kemdikbud. (2021). Enam Komponen Literasi Dasar. Jendela Kemendikbud, 1–4.

Lestari, M.A., Elianti, M., & Permana, A (2017). Efektivitas Penggunaan Media Buku cerita Bergambar Dalam Penanaman Nilai -Nilai Moral Siswa SD Kelas Rendah Pedagogi Jurnal Penelitian Pendidikan, 04(02), 134-144.

Marini, T., & Rukiyati. (2019). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Budaya Minangkabau Untuk Meningkatkan Pengetahuan Agama dan Moral Anak Usia 5-6 Tahun. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/68019/

Mayasari, A., Windi P., Ulfah, dan Opan A. 2021. Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal karya Umum dan Ilmiah, 1(1): 173-179.

Pangastuti, S.C. dan Wiryo N. (2019). Pengembangan Buku Cerita Untuk Meningkatkan Literasi Emosional Dengan Teknik Metafora Pada Siswa Kelas X Di SMA Trimurti Surabaya. Jurna BK UNESA, 9(3): 31-36.

Rahayu, Y. N. (2020) Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Rofi’i, A. H. (2019). Pendidikan Karakter Adalah Sebuah Keharusan. Waskita, 1(1): 113-128.

Sutrisno, C. dan Darmiyati Z. (2023). Analisis muatan pemikiran Ki Hadjar Dewantara dalam desain pendidikan karakter pada Gerakan penguatan pendidikan karakter. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, ISSN: 1412-1271. Vol. 23(2): 189-200.

Downloads

Published

2024-12-01

Most read articles by the same author(s)