PENDEKATAN PEDAGOGIK UNTUK MENGATASI KEBERAGAMAN (KEMAMPUAN DAN GAYA BELAJAR) DALAM RUANG KELAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19946Keywords:
educational methods, student diversity, learning styles, learning differences, and classroomsAbstract
The diversity of students in the classroom, both in terms of academic ability and learning styles, is a big challenge for teachers in creating and implementing effective learning. The purpose of this study is to find out the educational methods that can be used to handle diversity so that each student can reach their best potential. Variations in ability levels, backgrounds, and learning style preferences are included in the diversity of students. To address this, a flexible and responsive approach to education is essential. The study suggests the use of "differentiation strategies" in learning. This strategy allows teachers to tailor materials, approaches, and learning media to meet the needs of each student. Additionally, it is essential to create a welcoming learning environment, support students' social-emotional growth, and increase their desire to learn. The results of the study show that this method not only increases student participation but also improves their academic performance. Therefore, teachers can optimize the learning process and ensure that the diversity of students can help achieve the goals of inclusive and quality education.Downloads
References
Aris Dwi Cahyono. (2021). (Library Research) Peranan Pengembangan Manajemen Kinerja Tenaga Administrasi Kesehatan Terhadap Peningkatan Mutu Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas. Jurnal Ilmiah Pamenang, 3(2), 28–42. https://doi.org/10.53599/jip.v3i2.81
Darmawan, H. (2016). MENGGUNAKAN MEDIA ANIMASI DENGAN KERANGKA. 6(1), 1–11.
Di, P., & Dasar, S. (2024). 3 1,2,3. 09(September).
Handiyani, M., & Muhtar, T. (2022). Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi: Sebuah Kajian Pembelajaran dalam Perspektif Pedagogik-Filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3116
Mubarok, H. (2023). Studi Literatur Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Konteks Pedagogi. Jurnal Ilmu Pendidikan Nasional (JIPNAS), 1(1), 01–07. https://doi.org/10.59435/jipnas.v1i1.45
Nadhiroh, U., & Ahmadi, A. (2024). Pendidikan Inklusif: Membangun Lingkungan Pembelajaran Yang Mendukung Kesetaraan Dan Kearifan Budaya. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 8(1), 11. https://doi.org/10.30872/jbssb.v8i1.14072
Nurfadilah, T. (2023). Keragaman Siswa Dan Pemenuhan Target Kurikulum Di SD Negeri 4 Arcawinangun, Purwokerto. Primary, 2(5), 296–304.
Rahma, M., Yulis, E., Pratiwi, N., Susanto, R., Syofyan, H., Keguruan, F., Pendidikan, I., Guru, P., & Dasar, S. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Mengembangkan Kompetensipedagogik Guru. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(c), 97–105.
Saputra, A. H., Mardiana, A., & Teguh, T. (2019). Pengembangan Topik Modul Kompetensi Pedagogik Mahasiswa PGSD Universitas Terbuka di Kota Palembang. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 3(2), 113. https://doi.org/10.20961/jdc.v3i2.34666
Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale dan Keragaman dalam Memilih Media yang Tepat dalam Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42–57.
Sine, H. (2019). Peran Pendidik Dalam Menghadapi Keragaman Gaya Belajar Murid. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 1(2), 85–98. https://doi.org/10.36270/pengarah.v1i2.14
Sma, D. I., & Kendari, N. (2024). PADA MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI KELAS X THE RELATIONSHIP OF LEARNING STYLE AND SELF-CONFIDENCE WITH UNDERSTANDING CONCEPTS AND CRITICAL THINKING ABILITY ON STUDENT ’ S BIODIVERSITY MATERIALS CLASS X AT SMA NEGERI 10 KENDARI. 6(1), 87–109.
Sutrisno, L. T., Muhtar, T., & Herlambang, Y. T. (2023). Efektivitas Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai Sebuah Pendekatan untuk Kemerdekaan. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(2). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i2.76475
Syarifuddin, S. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Kelas di SD IT Ihsanul Amal. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(2), 169. https://doi.org/10.37905/aksara.6.2.169-178.2020
Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305
Ummah, M. S. (2019a). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Ummah, M. S. (2019b). TEORI DAN PRAKTIK MODEL PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA BELAJAR. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Wahyudin, Y., & Rahayu, D. N. (2020). Analisis Metode Pengembangan Sistem Informasi Berbasis Website: A Literatur Review. Jurnal Interkom: Jurnal Publikasi Ilmiah Bidang Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 15(3), 26–40. https://doi.org/10.35969/interkom.v15i3.74
Wilujeng, S., & Sudihartinih, E. (2021). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. JPMI: Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 6(2), 53–63.
Yasin, M., Al Husna, A. A., & Kamaria, K. (2024). Karakteristik Hubungan Guru dan Siswa Sekolah Dasar Terhadap Motivasi, Partisipasi, dan Pencapaian Akademis. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 70–81.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.