SARANA DAN PRASARANA DALAM MEWUJUDKAN PROGRAM SEKOLAH RAMAH ANAK DI TAUD SAQU (TAHFIDZ ANAK USIA DINI) SUMENEP

Authors

  • Diva Az Zahra Manajemen Pendidikan Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Hanif Firdaus Manajemen Pendidikan Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Zainal Arifin Ahmad Manajemen Pendidikan Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19795

Keywords:

Child Friendly School, Facilities and Infrastructure, TAUD SaQu

Abstract

This study examines how the facilities and infrastructure at SaQu Sumenep Early Childhood Tahfidz Park (TAUD) contribute to the implementation of the Child Friendly School (SRA) program. The research used a descriptive qualitative approach, including interviews, observation, and documentation. The findings indicate that TAUD SaQu Sumenep has made significant efforts to provide facilities and infrastructure that support the SRA program, such as play areas, mini libraries, learning support facilities, and clean and comfortable learning spaces. However, there are some limitations, including budget constraints, limited accessibility of facilities, and the need to improve the quality of human resources. Overall, while TAUD SaQu Sumenep has met some of the SRA indicators, there is still room for improvement. The study concludes with recommendations for TAUD SaQu Sumenep to enhance the quality of facilities and infrastructure and strengthen the capacity of human resources to fully realize the SRA program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, I., & Kunaenih, K. (2023). Pengaruh Sekolah Ramah Anak Terhadap Motivasi Belajar Siswa ( Studi Analisis SMKN 40 Jakarta ). Jurnal Sains dan Teknologi, 5(1), 445–450. https://doi.org/10.55338/saintek.v5i1.1384

Ahsana, D. (2019). Pengaturan Sarana Dan Prasarana Sekolah Ramah Anak Di Sd Negeri Tlacap Pandowoharjo Sleman.

Alan J. A. M. Tefa, Fenetson Pairikas, & Nelman A Weny. (2023). Strategi Mewujudkan Sekolah Ramah Anak (Studi Kasus SMP Kristen Harapan Soe). Satya-Sastraharing, 7. No 1. https://doi.org/DOI 10.33363/satya-sastraharing.v7i1.1027

Amrullah, M., Angela, M. N., Kusumawardhana, M. D., & Hikmah, K. (2022). Analisis Sekolah Ramah Anak dalam Standar Sarana dan Prasarana di SD Muhammadiyah Taman Sidoarjo. Attractive : Innovative Education Journal, 4(2), 305–313. https://doi.org/10.51278/aj.v4i2.457

Amrullah, M., & Hikmah, K. (2019). Pendidikan Ramah Anak dalam Standar Nasional Pendidikan Indonesia: Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 8(1), 1–7. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1883

Andi Prastowo. (2014). Memahami Metode-Metode Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ardi Putra, P. (2020). Mengembangkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Dengan Multimedia Interaktif. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 19–24. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol2.no02.a3016

Asisten Deputi Pemenuhan Hak Anak Atas Kesehatan dan Pendidikan Pemenuhan Hak Anak Kemen PPPA RI. (2021). Panduan Satuan Pendidikan Ramah Anak.

Azizah, A. N., Nuria Fitriawan, B. K., Muzhaffarah, N. S., Anisa, S. N., & Syanur, V. F. (2024). Implementasi Sekolah Ramah Anak Untuk Mewujudkan Perilaku Antikekerasan. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 16(2). https://doi.org/10.24832/jpkp.v16i2.801

Evianah, N. (2023). Pentingnya Sekolah Ramah Anak Sebagai Bentuk Pemenuhan Dan Perlindungan Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3216–3224. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11500

Fitriani, S., Istaryatiningtias, I., & Qodariah, L. (2021). A child-friendly school: How the school implements the model. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 10(1), 273. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i1.20765

Heru, M. (n.d.). Implementasi Program Sekolah Ramah Anak (Sra) Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 7 Yogyakarta.

Inayati, I. N. (2021). Tantangan Dan Inovasi Pelaksanaan Model Sekolah Ramah Anak Di Masa Pandemi Covid 19. Preschool, 3(1), 32–39. https://doi.org/10.18860/preschool.v3i1.14973

Jannah, M., Dharma Santy, N. K. N., Aminiar, W., & Kiranti, U. (2023). Standar Sarana Dan Prasarana Pendidikan Anak Usia Dini Di Ra Fathurrahman. PEMA (JURNAL PENDIDIKAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT), 2(3), 194–199. https://doi.org/10.56832/pema.v2i3.306

Kemen PPPA Tindaklanjuti Kasus Kekerasan Seksual Terhadap Anak oleh Ibu Kandung dan Pacarnya. (n.d.). Retrieved October 22, 2024, from https://www.kemenpppa.go.id/page/view/NTM4MQ==

Khalik, A., Yuliejantiningsih, Y., & Rasiman, R. (2023). Manajemen Sekolah Ramah di Sekolah Dasar Hj. Isriati Baiturrahman 1 Semarang. Jurnal Inovasi Pembelajaran di Sekolah, 4(2), 280–288. https://doi.org/10.51874/jips.v4i2.114

Madhani, L., & Patilima, H. (2024). Implementasi Aspek Sarana Prasarana Sekolah Ramah Anak di Taman Kanak-kanak.

Maharani, S., Mulyono, H., & Istiyati, S. (n.d.). Analisis penerapan sekolah ramah anak dalam membentuk kenyamanan di sekolah dasar.

Moleong, L. J. (1989). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Monica, L. P., Ulfa, M., & Agustina, I. (2023). Hubungan Stimulasi Alat Permainan Edukatif Dengan Perkembangan Anak Pra Sekolah. Indonesian Journal of Professional Nursing, 4(1), 60–65. https://doi.org/10.30587/ijpn.v4i1.5796

Na’imah, T., Widyasari, Y., & Herdian, H. (2020). Implementasi Sekolah Ramah Anak untuk Membangun Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 747. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.283

Putri, A., & Akmal, A. (2019). Sekolah Ramah Anak: Tantangan dan Implikasinya Terhadap Pemenuhan Hak Anak. Journal of Civic Education, 2(3), 228–235. https://doi.org/10.24036/jce.v2i4.190

Rinduan Zain. (2022). Handout Olah Data Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Sari, S. L., & Devianti, R. (2018). Kelekatan Orangtua Untuk Pembentukan Karakter Anak. 1(1).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (23rd ed.). Bandung: Alfabeta.

Terjadi 136 Kasus Kekerasan di Sekolah Sepanjang 2023, 19 Orang Meninggal—Kompas.id. (n.d.). Retrieved October 22, 2024, from https://www.kompas.id/baca/humaniora/2023/12/16/terjadi-136-kasus-kekerasan-di-sekolah-sepanjang-2023

Ulfadhilah, K. (2021). Model Pembelajaran Konstruktivisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Islamic EduKids, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.20414/iek.v3i1.3439

Wuryandani, W., Faturrohman, F., Senen, A., & Haryani, H. (2018). Implementasi pemenuhan hak anak melalui sekolah ramah anak. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 86–94. https://doi.org/10.21831/jc.v15i1.19789

Yosada, K. R., & Kurniati, A. (2019). Menciptakan Sekolah Ramah Anak. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 5(2), 145–154. https://doi.org/10.31932/jpdp.v5i2.480

Downloads

Published

2024-12-30