STRATEGI OPTIMALISASI MANAJEMEN SARANA PRASARANA DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI MIN I PURBALINGGA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.31854Keywords:
optimization, strategy, infrastructure managementAbstract
This study aims to analyze the strategy for optimizing infrastructure at MIN 1 Purbalingga which in general has been well managed, although it still faces challenges and shortcomings such as playgrounds and places of worship due to limited land and budget. Strategic efforts to overcome this can be implemented through several stages of management including planning, procurement, use, maintenance, supervision, inventory, and disposal, and implemented collaboratively. This study uses a descriptive qualitative approach through observation, interviews, and documentation with the main informant, the head of the madrasah and supporting informants from teachers, students, and parents. The results show that this strategy has a positive impact on the quality of education and strengthens the image of the madrasah. As well as providing recommendations for the management of infrastructure in other elementary education institutions.
Downloads
References
Arsip MIN 1 Purbalingga Tahun Pelajaraan 2021/2022. (2022).
Bararah, I. (2020). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(2).
Depdiknas. (2007). Permendiknas RI No. 24 Tahun 2007. 7(3), 213–221. https://peraturan.bpk.go.id/Details/216118/permendikbud-no-24-tahun-2007
Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan Dan Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan. http://ojs.unm.ac.id/pembelajar/article/download/9799/pdf
Hasnadi. (2021). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN. BIDAYAH : Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(2). https://jurnal.staiskutim.ac.id/index.php/al-rabwah/article/download/46/37
Iis Maisaroh. (2023). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Mendukung Proses Pembelajaran di MI. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(1), 73–90. https://jurnal.stittanggamus.ac.id/index.php/JIT/article/view/115/80
Ismail, F., Pawero, A. M. D., & Bempah, A. (2022). Probelmatika Manajemen Sarana Dan Prasarana di Madrasah Swasta. Journal of Islamic Education Leadership, 1(2), 108–124. https://doi.org/10.30984/jmpi.v1i2.155
Jihan Prisilia S, M. Nur Kholis P., Ahmad Dwiqi M, A. A., & Ta’rifin, A. (2024). Islamic Education Management Strategy Through Optimizing Facilities andAnd Infrastructure Financing To Improve The Quality Of Learning. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/alrosikhuun/article/viewFile/24372/pdf
Kango, U., Kartiko, A., & Zamawi, B. (2021). The Effect of Service Quality, Facilities and Promotion on The Interest of New Students. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 323–330.
Krisbiyanto, A. (2019). Efektifitas Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Mutu Pendidikan MTsN 2 Mojokerto. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 52–69. https://www.researchgate.net/publication/368113276_Efektifitas_Kepemimpinan_Kepala_Madrasah_terhadap_Mutu_Pendidikan_MTsN_2_Mojokerto
Lisnawati, A., Auliadi, A., Adhari, F. N., Hanipah, R., & Rostika, D. (2023). Problematika Sarana Prasarana dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30987–30992. https://www.scribd.com/document/754488817/1461-Jurnal-Micro-30987-30993
Marpaung, S. F. (2022). Manajemen Organisasi Pendidikan (1st ed.). CV. Pusdikra Mitra Jaya.
Miles dan Huberman. (2020). Metode penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, Teknik Analisis Data.
Muhammad, A. . R. A. Z. . & Z. S. A. (2023). Pengaruh Kurangnya Sarana dan Prasarana Sekolah Terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Sentra Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1).
Murtopo, A., Nurmadiah, N., & Erwandi, R. (2020). SISTEM INFORMASI DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN Konsep Dan Pelaksanaan Dalam Lembaga Pendidikan Islam. Al-Afkar : Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 1–20. https://doi.org/10.32520/al-afkar.v8i2.292
Nasution, N. A., & Marpaung, S. F. (2023). Strategi Kepala Madrasah Dalam Optimalisasi Sarana Prasarana di Madrasah Aliyah. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 317–329. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i2.426
Nela Kurniana, Abd Aziz Wahab, M. F. B. (2024). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Siswa di Madrasah Aliyah Darul Lughah Wal Karomah Nela. Jurnal Indonesian Journal Of Islamic Educational Management, 7(1), 37–48. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/29602/10430
Nikita, A. . L. N. P. . & F. S. (2023). Upaya manajemen sekolah dalam menghadapi hambatan sarana prasarana pendidikan. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 1–9.
Nurharirah, S., & Effane, A. (2022). Hambatan dan Solusi dalam Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Karimah Tauhid, 1(2), h. 220. https://paperity.org/p/342156074/hambatan-dan-solusi-dalam-manajemen-sarana-dan-prasarana-pendidikan
Rohiyatun, B. (2019). Standar Sarana Dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.33394/vis.v4i1.1974
Rosnaeni. (2019). MANAJEMEN SARANA PRASARANA PENDIDIKAN.
Sa’adah, H. (2022). STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM MEMBANGUN BUDAYA LITERASI MENULIS. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 5(2), 219–230. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v5i2.7207
Santika, F., Sowiyah, Pangestu, U., & Nurahlaini, M. (2021). School Facilities and Infrastructure Management in Improving Education Quality. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 05(06), 280–285. https://doi.org/10.47772/ijriss.2021.5612
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV Afabeta.
Wiliandani, A. M., Wiyono, B. B., & Sobri, A. Y. (2016). Faktor penghambat implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(3), 132–142.
Zakiyawati, S. W., & Trihantoyo, S. (2021). Urgensi Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Jenjang Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 73. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/38660/34139
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















