STRATEGI OPTIMALISASI MANAJEMEN SARANA PRASARANA DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI MIN I PURBALINGGA

Authors

  • Lany Farikha UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Musdalipah Putri UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Nursaida UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Zainal Arifin Ahmad UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.31854

Keywords:

optimization, strategy, infrastructure management

Abstract

This study aims to analyze the strategy for optimizing infrastructure at MIN 1 Purbalingga which in general has been well managed, although it still faces challenges and shortcomings such as playgrounds and places of worship due to limited land and budget. Strategic efforts to overcome this can be implemented through several stages of management including planning, procurement, use, maintenance, supervision, inventory, and disposal, and implemented collaboratively. This study uses a descriptive qualitative approach through observation, interviews, and documentation with the main informant, the head of the madrasah and supporting informants from teachers, students, and parents. The results show that this strategy has a positive impact on the quality of education and strengthens the image of the madrasah. As well as providing recommendations for the management of infrastructure in other elementary education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsip MIN 1 Purbalingga Tahun Pelajaraan 2021/2022. (2022).

Bararah, I. (2020). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(2).

Depdiknas. (2007). Permendiknas RI No. 24 Tahun 2007. 7(3), 213–221. https://peraturan.bpk.go.id/Details/216118/permendikbud-no-24-tahun-2007

Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan Dan Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan. http://ojs.unm.ac.id/pembelajar/article/download/9799/pdf

Hasnadi. (2021). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN. BIDAYAH : Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(2). https://jurnal.staiskutim.ac.id/index.php/al-rabwah/article/download/46/37

Iis Maisaroh. (2023). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Mendukung Proses Pembelajaran di MI. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(1), 73–90. https://jurnal.stittanggamus.ac.id/index.php/JIT/article/view/115/80

Ismail, F., Pawero, A. M. D., & Bempah, A. (2022). Probelmatika Manajemen Sarana Dan Prasarana di Madrasah Swasta. Journal of Islamic Education Leadership, 1(2), 108–124. https://doi.org/10.30984/jmpi.v1i2.155

Jihan Prisilia S, M. Nur Kholis P., Ahmad Dwiqi M, A. A., & Ta’rifin, A. (2024). Islamic Education Management Strategy Through Optimizing Facilities andAnd Infrastructure Financing To Improve The Quality Of Learning. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/alrosikhuun/article/viewFile/24372/pdf

Kango, U., Kartiko, A., & Zamawi, B. (2021). The Effect of Service Quality, Facilities and Promotion on The Interest of New Students. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 323–330.

Krisbiyanto, A. (2019). Efektifitas Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Mutu Pendidikan MTsN 2 Mojokerto. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 52–69. https://www.researchgate.net/publication/368113276_Efektifitas_Kepemimpinan_Kepala_Madrasah_terhadap_Mutu_Pendidikan_MTsN_2_Mojokerto

Lisnawati, A., Auliadi, A., Adhari, F. N., Hanipah, R., & Rostika, D. (2023). Problematika Sarana Prasarana dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30987–30992. https://www.scribd.com/document/754488817/1461-Jurnal-Micro-30987-30993

Marpaung, S. F. (2022). Manajemen Organisasi Pendidikan (1st ed.). CV. Pusdikra Mitra Jaya.

Miles dan Huberman. (2020). Metode penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, Teknik Analisis Data.

Muhammad, A. . R. A. Z. . & Z. S. A. (2023). Pengaruh Kurangnya Sarana dan Prasarana Sekolah Terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Sentra Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1).

Murtopo, A., Nurmadiah, N., & Erwandi, R. (2020). SISTEM INFORMASI DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN Konsep Dan Pelaksanaan Dalam Lembaga Pendidikan Islam. Al-Afkar : Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 1–20. https://doi.org/10.32520/al-afkar.v8i2.292

Nasution, N. A., & Marpaung, S. F. (2023). Strategi Kepala Madrasah Dalam Optimalisasi Sarana Prasarana di Madrasah Aliyah. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 317–329. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i2.426

Nela Kurniana, Abd Aziz Wahab, M. F. B. (2024). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Siswa di Madrasah Aliyah Darul Lughah Wal Karomah Nela. Jurnal Indonesian Journal Of Islamic Educational Management, 7(1), 37–48. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/29602/10430

Nikita, A. . L. N. P. . & F. S. (2023). Upaya manajemen sekolah dalam menghadapi hambatan sarana prasarana pendidikan. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 1–9.

Nurharirah, S., & Effane, A. (2022). Hambatan dan Solusi dalam Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Karimah Tauhid, 1(2), h. 220. https://paperity.org/p/342156074/hambatan-dan-solusi-dalam-manajemen-sarana-dan-prasarana-pendidikan

Rohiyatun, B. (2019). Standar Sarana Dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.33394/vis.v4i1.1974

Rosnaeni. (2019). MANAJEMEN SARANA PRASARANA PENDIDIKAN.

Sa’adah, H. (2022). STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM MEMBANGUN BUDAYA LITERASI MENULIS. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 5(2), 219–230. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v5i2.7207

Santika, F., Sowiyah, Pangestu, U., & Nurahlaini, M. (2021). School Facilities and Infrastructure Management in Improving Education Quality. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 05(06), 280–285. https://doi.org/10.47772/ijriss.2021.5612

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV Afabeta.

Wiliandani, A. M., Wiyono, B. B., & Sobri, A. Y. (2016). Faktor penghambat implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(3), 132–142.

Zakiyawati, S. W., & Trihantoyo, S. (2021). Urgensi Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Jenjang Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 73. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/38660/34139

Downloads

Published

2025-11-08