PENINGKATAN KEMAMPUAN PRESTASI BELAJAR KELAS 5C MELALUI CANVA PADA MATERI LUAS BANGUN DATAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19713Keywords:
mathematics, area of flat figures, learning media, canva, learning achievementAbstract
Using a pre-test and post-test design, this research is descriptive and qualitative. 50% of the students at SDN Bugangan 03 made up the study's population, while 14 students from class 5C served as a sample. Surveys, observations, and interviews were used to gather data. Results from the paired sample t-test showed that H0 was rejected and H1 was accepted, supporting the idea that there was a significant difference between the learning outcomes of the students before and after the intervention, as indicated by a 2-tailed significance value of less than 0.05. Furthermore, with an average N-Gain score of 0.5303, the learning performance test findings from N-Gain categorized the improvement as medium. The study discovered that utilizing Canva as a learning tool improved primary school pupils' learning outcomes in the area of flat figures, with the outcomes also falling into the medium range.Downloads
References
Aida, L. N., Maryam, D., Febiola, F., Agami, S. D., & Fawaida, U. (2020). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 43–50.
Andayani. (2019). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vi Sd Negeri 010 Lingga Utara Pada Pokok Bahasan Luas Segi Banyak Tahun Pelajaran 2018/2019. Inspirator Guru, 1(6), 85–96.
Anonim. (2019). Rumus Paired Sample. 25–32.
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Aryati, H. A., Wardani, K., & Arief, A. (2017). Hubungan antara pola pemanfaatan smartphone dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar kelas v SD negeri sekecamatan Banguntapan Bantul. 3, 1–6.
Citradevi, C. P. (2023). Canva sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPA: Seberapa Efektif? Sebuah Studi Literatur. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 270–275. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.525
Dewi Afifah, M., Rakhmat Riyadi, A., & Mulyasari, E. (2019). Hubungan Perhatian Orang Tua dalam Kegiatan Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 218–228. file:///C:/Users/DELL/Downloads/22979-49072-1-SM (1).pdf
Dwi Sari, N., & Setiawan, J. (2020). Papan Gekola Sebagai Media Pembelajaran Matematika Yang Inovatif Dengan Pendekatan Steam. Jurnal Saintika Unpam : Jurnal Sains Dan Matematika Unpam, 3(1), 31. https://doi.org/10.32493/jsmu.v3i1.4728
Fadhlia, A., Pgmi, M., Tarbiyah, F. I., Keguruan, D., Sunan, U., Yogyakarta, K., & Prastowo, A. (2024). Teachers perceptions of the use of canva-based media in science in subjects in elementary schools. Journal Pendidikan, 13(1), 68–78.
Maryen, E. J., Fatubun, A. B., & Rosely, J. (2018). Peran Guru Dalam Meningkatan Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V Sd Negri 2 Ridge 1 Biak. Metodik Didaktik, 14(1), 28–37. https://doi.org/10.17509/md.v14i1.10703
Monoarfa. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 1–7.
Mu’minah, I. H., & Suryaningsih, Y. (2020). 377702-Implementasi-Steam-Science-Technology-En-Fd9B7a7C (1). Jurnal Bio Educatio, Vol 5(April), 65–73.
Nurrita. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.
Oktaviani, W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 5 Sd. Jurnal Basicedu, 2(2), 5–10. https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i2.137
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 33. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762
Prisuna, B. F. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Daring Melalui Google Meet Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian Kualitatif. Jurnal Pena Edukasi, 8(1), 15–24. http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JPE
Pujaastawa, I. B. G. (2016). Teknik wawancara dan observasi untuk pengumpulan bahan informasi. Universitas Udayana, 4. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_penelitian_1_dir/8fe233c13f4addf4cee15c68d038aeb7.pdf
Purwanza dkk., S. W. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi. In News.Ge (Issue March).
Romlah, S., Nugraha, N., Nurjanah, S., & Setiawan, W. (2019). Bandung Dengan Menggunakan Media Ict Berbasis. 3(1), 220–226.
Rosmaini, R. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 869–879. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.4767
Sakiah, N. A., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis Kebutuhan Multimedia Interaktif Berbasis PowerPoint Materi Aljabar Pada Pembelajaran Matematika SMP. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 7(1), 39–48. https://doi.org/10.37058/jp3m.v7i1.2623
Saputra, R., Thalia, S., & Gustiningsi, T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Dengan Adobe Flash Pro Cs6 Pada Materi Luas Bangun Datar. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 67–80. https://doi.org/10.22342/jpm.14.1.6794.67-80
Sari, V. K., & Wibowo, A. (2021). Hubungan Kecerdasan Intrapersonal dengan Minat Belajar Matematika Kelas V Madrasah Ibtidaiyah di Karanganyar. JENIUS (Journal of Education Policy and Elementary Education Issues), 2(1), 1–9. https://doi.org/10.22515/jenius.v2i1.3647
Segara, B., Choirudin, C., Setiawan, A., Saidun Anwar, M., & Arif, V. R. (2023). Metode Inquiry: Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Pada Materi Luas Bangun Datar. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 18–22. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i1.48
Syafrida Hafni Sahir. (2022). Buku ini di tulis oleh Dosen Universitas Medan Area Hak Cipta di Lindungi oleh Undang-Undang Telah di Deposit ke Repository UMA pada tanggal 27 Januari 2022.
Zubaidah, S. (2019). STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics): Pembelajaran untuk Memberdayakan Keterampilan Abad ke-21. Seminar Nasional Matematika Dan Sains, September, 1–18.
Zulaeliyah, I. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sdn Gunungpayung Pada Materi Keliling Serta Luas Bangun Datar Dengan Model Problem Based Learning. Satya Widya, 37(1), 25–32. https://doi.org/10.24246/j.sw.2021.v37.i1.p25-32
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.