IMPLEMENTASI MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) PADA MATERI BANGUN DATAR UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 1 SDN 02 DEMANGAN

Authors

  • Wahyu Putri Pamungkas Pendidikan Profesi Guru FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Pujiati Pendidikan Profesi Guru FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Ag.Ika Widya Gunita SDN 02 Demangan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19336

Keywords:

Problem based learning model, Motivation, Learning outcomes

Abstract

In the context of learning activities, it is very important for teachers to utilize appropriate learning models so that teaching implementation runs optimally. One learning model that has been proven to be effective is Problem-Based Learning (PBL). This research used the Classroom Action Research (PTK) method and was conducted in class I of SDN 02 Demangan. The research results show that the application of the PBL model to flat shape material has a positive impact on student motivation and learning outcomes in mathematics subjects. There was an increase in motivation and learning outcomes from pre-cycle to cycle I and cycle II. In the pre-cycle, only 23% of students had high motivation, and only 7 students (32%) achieved the Minimum Completeness Criteria (KKM). However, in cycle I, the number of students with high motivation increased to 55%, and students who achieved complete learning outcomes increased to 15 students (68%). In cycle II, high student motivation reached 87%, and as many as 20 students (90%) succeeded in reaching the KKM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainun, F. P., Mawarni, H. S., Sakinah, L., Lestari, N. A., & Purna, T. H. (2019). Identifikasi Transformasi Digital Dalam Dunia Pendidikan Mengenai Peluang dan Tantangan di Era Disrupsi. Teachin.Id, 6(1), 1570–1580. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2778

Dewi, C. A., Sayekti, I. C., & Khanifah, S. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 1 Metuk. Renjana Pendidikan Dasar, 2(3), 211–219.

Djalal, F. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, dan Model Pembelajaran. Jurnal Dharmawangsa, 2(1), h. 33.

Febriyanti, C., & Seruni, S. (2015). Peran Minat dan Interaksi Siswa dengan Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3), 245–254. https://doi.org/10.30998/formatif.v4i3.161

Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334–341. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.58

Hermawan, Y., & Hifza, T. (2022). Problematika Guru dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV A di Sekolah Dasar Negeri 1 Mentawa Tahun Pelajaran 2021/2022. 5(2), 1–11.

Ikrom, F. D., Ningsih, P. H., Triutami, M., Rizki, M., Aldiyansyah, & Nafsiah, S. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR. 2(3), 454–474.

Jannah, F., & Sulianti, A. (2021). Perspektif Mahasiswa sebagai Agen Of Change melalui Pendidikan Kewarganegaraan. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(2), 181–193. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i2.3193

Jundu, R., Tuwa, P. H., & Seliman, R. (2020). Hasil Belajar IPA Siswa SD di Daerah Tertinggal dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 103–111. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i2.p103-111

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Linda Siregar, & Harahap, R. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 10 Torgamba. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat (JURIBMAS), 2(2), 211–216. https://doi.org/10.62712/juribmas.v2i2.129

Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21

Magdalena, I., Wahyuni, A., & Hartana, D. D. (2020). Pengelolaan Pembelajaran Daring Yang Efektif Selama Pandemi Di Sdn 1 Tanah Tinggi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(2), 366–377. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Muhartini, Mansur, A., & Bakar, A. (2023). Pembelajaran Kontekstual Dan Pembelajaran Problem Based Learning. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 66–77. https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/Lencana/article/view/881

Netriwati, et all. (2023). Praktik Observasi Sekolah: Vol. edisi 1. www.madzamedia.co.id

Nurfadhillah, S., Barokah, F., Siti, Nur’alfiah, S., Umayyah, N., & Yanti, A. A. (2021). Pengembangan Media Audio Visual Pada Pembelajaran Matematika Di Kelas 1 Mi Al Hikmah 1 Sepatan. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 149–165. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Nurfadhillah, S., Ramadhanty Wahidah, A., Rahmah, G., Ramdhan, F., Claudia Maharani, S., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 289–298. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Oktaviani, U., Kumawati, S., Apriliyani, M. N., Nugroho, H., & Susanti, E. (2020). Identifikasi Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Peserta Didik di SMK Negeri 1 Tonjong. MATH LOCUS: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.31002/mathlocus.v1i1.892

Pahleviannur, R. S. M. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. In Pradina Pustaka.

Sandri, D., Isnaniah, & Tisnawati, T. (2023). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Siswa Kelas Ix Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(1), 175–185.

Yuliana, T., & Muhammad, A. F. N. (2023). Efektivitas Metode Tutor Sebaya terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan Campuran. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 671–679. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.677

Downloads

Published

2024-10-25