MEGEMBANGKAN KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA DINI MELALUI SENAM IRAMA ALAT PITA

Authors

  • Melati Susianti Marbun PGPAUD FKIP Universitas Jambi
  • Indri Mutia Rachmadini PGPAUD FKIP Universitas Jambi
  • Sherli Nurhavivah PGPAUD FKIP Universitas Jambi
  • Sri Indriani Harianja PGPAUD FKIP Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19120

Keywords:

Exercise, Kinesthetic Intelligence, Early Childhood

Abstract

Early childhood Early childhood is a golden period for children's development to obtain an educational process. One way to optimize children's development is to teach them about physical motor development. Kinesthetic intelligence is an intelligence where when we use it we are able to make beautiful and meaningful movements. The aim of this research is to determine the role of kinesthetic intelligence in early childhood through rhythmic gymnastics using ribbon equipment. The method used in this research is the intuitive and deductive method. Intuitive data was obtained by carrying out rhythmic exercise activities carried out by the author himself. Deductive data is carried out by examining reliable theories and opinions such as books, journals, laws and the like. The results of implementing rhythmic gymnastics with ribbon equipment can develop kinesthetic intelligence in early childhood. Using additional media such as ribbons can make children more enthusiastic about doing gymnastics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aye, T., Oo, K. S., Khin, M. T., Kuramoto-Ahuja, T., & Maruyama, H. (2017). Gross motor skill development of 5-year-old Kindergarten children in Myanmar. Journal of physical therapy science, 29(10), 1772-1778.

Bulukumba, S. A. G. (2023). Pengaruh Kegiatan Senam Irama Terhadap Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Usia Dini, 9(2).

Burhaein, E. (2017). Aktivitas Fisik Olahraga untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 51. https://doi.org/10.17509/ijpe.v1i1.7497

Fitri, R., & Imansari, M. L. (2020). Permainan Karpet Engkle: Aktivitas Motorik untuk Meningkatkan Keseimbangan Tubuh Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1186-1198.

Hasibuan, N. R. F., Fauzi, T., & Novianti, R. (2020). Pengaruh kegiatan senam irama terhadap kecerdasan kinestetik pada anak kelompok b tk mustabaqul khoir Palembang. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 118-123.

Indah, E. P., Anggara, N., Pratiwi, E., & Prayoga, H. D. (2021). Sosialisasi Senam Ceria Bersama Ibu-Ibu PKK (Pemberdayaan Kesejahteraan Keluarga) Dalam Menyambut Hari Olahraga Nasional. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Bina Darma, 1(1), 74-79.

Irwansyah, D. (2015). Hubungan kecerdasan kinestetik dan interpersonal serta intrapersonal dengan hasil belajar pendidikan jasmani di MTSN Kuta Baro Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 3(1).

Mogelea, B. (2023). Meningkatkan Kemampuan Kinestetik melalui Senam Irama dan Tarian Yosim Pancar Irama pada Anak Usia 5-6 Tahun. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4525-4530.

Nursiti, D., Hamid, L., & Nurhidayah, N. (2020). Efektivitas Metode gerak dan lagu untuk meningkatkan kecerdasan Kinestetik pada anak usia dini. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 1(2), 27-44.

Purwanto, H. (2009). PENDEKATAN POLA GERAK DOMINAN DAN GAYA MENGAJAR DALAM PEMBELAJARAN SENAM DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 6(2).

Sari, A. P., & DH, D. P. (2019, December). SENAM IRAMA SEBAGAI STIMULASI KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA 5-6 TAHUN. In Seminar Nasional PAUD 2019 (pp. 35-40).

Shadikin, M. F., Sugianto, D., & Ayu, W. (2024). ANALISIS PERKEMBANGAN FISIK MOTORIK ANAK USIA 4-5 TAHUN MELALUI KEGIATAN SENAM IRAMA. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(4), 97-104.

Silaban, R. L. S., & Herawati, J. (2023). MENGEMBANGKAN FISIK MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI MELALUI OLAHRAGA SENAM IRAMA. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(2), 191-205.

Siregar, R. F., Handayani, R., Napitupulu, Z. S. B., & Suyono, S. (2024). MENINGKATKAN KEMAMPUAN GERAK DASAR DAN KOGNITIF ANAK MELALUI SENAM IRAMA DI SD PAB 12 SAMPALI. Jurnal Media Informatika, 5(2), 171-174.

Sudarsini. (2013). Pendidikan jasmani dan olah raga. Malang: Universitas Malang.

Suharjana, F. (2011). Membina kebugaran jasmani anak dengan Senam Pembentukan. MEDIKORA: Jurnal Ilmiah Kesehatan Olahraga, (1).

Sutini, A. (2018). Meningkatkan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 67–77. https://doi.org/10.17509/cd.v4i2.10386

Ulfah, A. A., Dimyati, D., & Putra, A. J. A. (2021). Analisis penerapan senam irama dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1844-1852.

Widhianawati, N. (2011). Pengaruh pembelajaran gerak dan lagu dalam meningkatkan kecerdasan musikal dan kecerdasan kinestetik anak usia dini. Jurnal penelitian pendidikan, 2(2), 154-163.

Wijayanti, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar melalui Kegiatan Senam Irama. Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan, 2(1), 1-14.

Wulandari, S. (2024). SURVEY MINAT SISWA DALAM MENGIKUTI SENAM KEBUGARAN JASMANI (SKJ) 2012 DI SMA/SMK SE-KECAMATAN LHOKNGA (Doctoral dissertation, Universitas Bina Bangsa Getsempena).

Yunaika, Cicha., A. (2020). Efektivitas Senam Ceria Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Tunagrahita Ringan. Ranah Research: Journal of Multidicsiplinary Research and Development, 2(3), 46–52.

Downloads

Published

2025-01-01