PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI PENJUMLAHAN BILANGAN CACAH SAMPAI 1.000 UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV SDN KETINTANG I/ 409 SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18605Keywords:
Problem Based Learning, Active Learning, Addition of Whole Numbers Up to 1.000Abstract
This reason for conducting this research was the pupils in class IV at SDN Ketintang I/ 409 Surabaya. This PTK explain how to increase activeness in learning the material on adding whole numbers up to 1,000 through the application of problem based learning. A total of 33 students became research subjects. This research was carried out in 2 cycles, one data came from observation and the next data came from a questionnaire. The observation instrument consists of 10 statements containing 4 types of activities, while the questionnaire instrument consists of 20 statements which explore in more detail seven activities. There was an average increase of 23% based on the observation analysis results and 15% based on the questionnaire responses. In light of this, it can be said that that problem based learning helps activate students' learning, because it provides the opportunity to participate and be active in every stage of their learning with a fun concept.Downloads
References
Aminuriyah, S., Markhamah, & Sutama. (2022). Pembelajaran Berdifferensiasi: Meningkatkan Kreatifitas Peserta Didik. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 9(2), 89–100.
Amirudin, I., Hardin, Ali, A., & Ngandoh, satwika trianti. (2024). Peningkatan Keaktifan Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran PBL dengan Media Video Animasi Kelas VII . 1 di UPT SPF SMP Negeri 14 Makassar. 6(2), 1454–1464.
Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL) : Suatu Model Pembelajaran Untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kritis Peserta Didik. Widya Accarya, 12(1), 61–69. https://doi.org/10.46650/wa.12.1.1056.61-69
DIANA, A. E. S., DEWI, R. P., & PRAKOSO, J. (2022). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Iii Sdn Babarsari Menggunakan Model Problem Based Learning. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 2(3), 332–340. https://doi.org/10.51878/strategi.v2i3.1466
Fauzi, A. (2024). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar matematika pada siswa kelas III SDN Kentungan dengan model PBL. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 7(1), 27–35. https://doi.org/10.22460/collase.v7i1.18538
Harwati, C. (2021). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 51–55. https://doi.org/10.22219/jppg.v2i2.14834
Irmayanti, L. W. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning ( Pbl ) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Pada Siswa Kelas Ix I Smp Negeri 1 Margasari Semester Genap Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Jurnal Pendidikan Widyatama.
Karima, A. I., & Tyas, A. H. A. (2024). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning di Kelas II SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 10674–10683.
Luthfi, M. R. A., Huda, C., & Susanto, J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas V Tema 8 di SD Negeri 1 Selo Kabupaten Grobogan Jawa Tengah. Jurnal Paedagogy, 8(3), 422. https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3902
Manalu, A., Sitorus, P., & Harita, T. H. (2023). Efek Model PBL dengan Stategi Pembelajaran Diferensiasi terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 159–172. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4630
Oktaviani, L., Syahrial, S., & Putri, A. G. E. (2023). Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Belajar Matematika Menggunakan Model PBL pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 139 Kota Jambi. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(4), 10191–10201.
Parhusip, G. D., Kristanto, Y. D., & Partini, P. (2023). Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT). JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(2), 293. https://doi.org/10.25273/jipm.v11i2.13816
Rahmandani, F., Hamzah, M. R., Handayani, T., & Fatimah, S. (2024). Penerapan Problem Based Learning ( PBL ) dalam Peningkatan Keaktifan dan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di SMAN 2 Batu. 4, 1016–1027.
Sari, R., Komarayanti, S., & Mudayanti, A. R. (2023). Model Problem Based Learning (PBL) Dengan Pendekatan STEAM Sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar. Jurnal Biologi, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.47134/biology.v1i2.1959
Setyawati, S., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan (JIPP), VI(2), 93–99.
Simatupang, W. P. S., & Ritonga, F. U. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran Matematika di UPT SDN 067952. Mitra Abdimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 9–12. https://jurnal.medanresourcecenter.org/index.php/MABDIMAS/article/view/1024
Sukendra, I. K. (2021). Widyadari PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING DENGAN APLIKASI ZOOM DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA KULIAH PENGANTAR DASAR MATEMATIKA I Komang Sukendra Pendidikan Matematika , Universitas PGRI Mahadewa Indonesia Belajar memiliki secara darin. 22(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.4661195
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.