PENGEMBANGAN EVALUASI PEMBELAJARAN BERBASIS WORDWALL PADA MATERI BAGIAN TUBUH TUMBUHAN DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.18591Keywords:
Learning Evaluation, Wordwall, Plant Body PartsAbstract
Evaluation of wordwall-based learning on plant body parts material in elementary schools for class iv students at kartika xi-8 cibinong private elementary school. this research method uses the research and development (r&d) method with the addie (analysis, design, development, implementation, evaluation) development model. this research involved 28 students and in the process of validation and trial evaluation of the learning that had been developed. validation was carried out by three experts, namely media experts, linguists and material experts, with media expert validation results of 96%, linguist validation results of 100%, and material expert validation results of 96%, with an average result of 97.3% which is included in the "very eligible" criteria. the trial results showed an average score of 91.4% of the students. from these results, it can be concluded that the learning evaluation developed is very effective and practical for use in measuring students understanding of the plant body parts material.Downloads
References
Al-faruq, Z. (2023). Peran Penggunaan Desain Evaluasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Ilma Jurnal Pendidikan Islam,1(2),158–171.Https://doi.org/10.58569/ilma.v1i2.587
Amalia Hasanah, B., Firmansyah, A., & Firmansyah, H. (2023). Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 5 Pontianak. Jurnal Pendidikan,24(1),12–20. Https://doi.org/10.52850/jpn.v24i1.7602
Andari, V., & Qurniawan, M. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Digital Wordwall pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah (Studi Kasus pada Kelas III di SDN Segulung 03 , Dagangan , Madiun). Social Science Academic, 2(1), 139–146. Https://doi.org/10.37680/ssa.v2i1.4832
Nur Ihsan H.I., M. Hum. (2023). Evaluasi Pembelajaran Perspektif Kurikulum Merdeka. Deepublish.
Haryanto, M. P. (2020). Evaluasi Pembelajaran Konsep dan Manajemen. Deepublish. Wikanengsih, M. P. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Deepublish.
Herta, N., Nupus, B. C., Sanggarwati, R., & Setiawan, T. Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Seminat Nasional Paedagoria, 3, 527–532. Https://wordwall.net/
Kirotul Umah, I. M., Yandari, I. A. V., & Hakim, Z. R. (2023). Pengembangan Evaluasi Berbasis Digital Melalui Web Wordwall Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2),269–278. Https://doi.org/10.31932/jpdp.v9i2.2081
Latifa, M. A. T., Aulia, H. N., Fakhirani, R., & Kusnandar, A. F. (2023). Penggunaan Website Wordwall Sebagai Alternatif Evaluasi Dalam Materi Limit Kelas Xii Mipa 1. Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif, 7(12), 189–194.
Magdalena, I., Ramadanti, S., Ramdhan, S. N., & Luftiyah, V. (2023). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri Gintung I Kecamatan Sukadiri. Masaliq, 3(5),729–740. Https://doi.org/10.58578/masaliq.v3i5.1355
Marhaeni, N. H., Fitri, I. A., & Fariha, N. F. (2023). Pelatihan Pembuatan Game Edukasi Wordwall Bagi Guru SMA Dharma Amiluhur Yogyakarta. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4),988–997. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v7i4.14772
Ma’rifah, M. Z., & Mawardi, M. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Menggunakan Hyflex Learning Berbantuan Wordwall. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 225–235. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p225-235
Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2012). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research,1(2),552–560. Https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.3109
Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140. Https://doi.org/10.29210/022035jpgi0005
Purnamasari, S., Rahmanita, F., Soffiatun, S., Kurniawan, W., & Afriliani, F. (2020). Bermain Bersama Pengetahuan Peserta Didik Melalui Media Pembelajaran Berbasis Game Online Wordwall. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 177–180.
Setyorini, D., Suneki, S., Prayitno, M., & Prasetiawati, C. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Dengan Menggunakan Media Wordwall Kelas 4 Di Sekolah Dasar. Jurnal Sinektik,6(1),25–31. Https://doi.org/10.33061/js.v6i1.8885
Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H. (2022). Upaya Membangun Kedisplinan melalui Media Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2),1845–1857. Https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.1617
Sulistyorini, Y., Napfiah, S., & Mufidah, K. (2023). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Matematika Berbasis Game Menggunakan Platform Wordwall. Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 5(2), 2656–4181. Http://ejurnal.budiutomomalang.ac.id/index.php/prismatika
Tatsa Galuh Pradani. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan,1(5),452–457. Https://jurnal.arkainstitute.co.id/index.php/educenter/index
Yadi Sutikno. (2023). Peran Guru dalam Evaluasi Pembelajaran di Kelas. Jurnal Maitreyawira, 4(ISSN 2722-0931), 6–3.
Zahroh, P. N., Yusuf, W. F., & Yusuf, A. (2024). Penggunaan Media Wordwall Dalam Evaluasi Pembelajaran. Tadbir Muwahhid, 8(1),123–139. Https://doi.org/10.30997/jtm.v8i1.12805
Zalillah, D., & Alfurqan, A. (2022). Penggunaan Game Interaktif Wordwall dalam Evaluasi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 17 Gurun Laweh Padang. Manazhim, 4(2),491–504. Https://doi.org/10.36088/manazhim.v4i2.1996
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.