MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS MELALUI VIDIO PEMBELAJARAN PADA TOPIK TUMBUHAN DAN FUNGSINYA KELAS IV SDN PEGIRIAN II SURABAYA

Authors

  • Novita Rohmatin Universitas negeri Surabaya
  • Roni Rodiyana Universitas Negeri Surabaya
  • Ervina Wahyuningtyas SDN Pegirian II/495 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18271

Keywords:

Learning videos, learning outcomes, sciences.

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of fourth grade students of SDN Pegirian II Surabaya through the application of learning video media on the topic of plants and their functions. This study is a classroom action research conducted in a class with 28 students. The results of the study showed that in cycle I, 64% of students achieved the assessment standards. However, because they had not reached the specified target, the researcher continued to cycle II. In cycle II, there was a significant increase of up to 89%. With this percentage, the researcher stopped the action and concluded that the use of learning videos can effectively improve students' science learning outcomes. The implications of this study highlight the importance of integrating innovative learning media, such as videos, in the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angela, P., Andini, S. A., & Rohimah, A. N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi untuk Penguatan Karakter Toleransi pada Siswa Sekolah Dasar 01 Sumberjaya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3). https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.12002

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Diunduh dari https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wpcontent/uploads/2016/08/UU_20_th_2003.pdf pada 13 Agustus 2024

Izmi, N., Yunus, S. R., & Hasanuddin, H. (2021). Penerapan Media Video Pembelajaran pada Pembelajaran Daring terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VIII SMPN 5 Mandai. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(2), 164-169.

Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Journal Ilmiah Sekolah Dasar, 1 (1), 20–29.

Noetel Michael.,dkk. (2021).Video Improves Learning in Higher Education: A System Review. Educational Research.

Sihombing, C. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(02), 289-294.

Syahrir, M. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Video Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di SMP Negeri 25 Makassar. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(2), 355-361.

Wahyuningsih ES. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Sleman: Deepublish

Yasa, I. K. D., Pudjawan, K., & Agustiana, I. G. A. T. (2020). Peningkatan efikasi diri siswa pada mata pelajaran IPA kelas IV SD melalui model pembelajaran numbered head together. Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 330-341.

Downloads

Published

2024-10-23

Most read articles by the same author(s)