PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN CANVA PADA MATA PELAJARAN IPAS DI KELAS IV SD N 11 KOTO BARU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17959Keywords:
Learning Media1, Interactive Learning Videos2, Canva3, IPAS4, Learning Videos5Abstract
This study develops learning media in the form of interactive learning videos using Canva research development. type of development research or in English Research and Development (R&D) based on the validation test results of 4 validators, the validation results carried out by the validator were categorized as very valid with an average of 92.95 categories, namely: language validation received a very valid category with a percentage of 97.5 %, the media category gets a very valid category with a percentage of 96%, the material category gets 93.3% with a very valid category, the practicality assessment is filled in by educators with a percentage of 94% categorized as very practical and students get a percentage of 91.65% with a very practical category Practically, the effectiveness assessment looks at the learning outcomes of students who have experienced an increase, obtaining a percentage of 95.4% in the very effective category.Downloads
References
Anggrayni, M., Putri, S. R., & Fitriani, F. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Ipas Pada Kurikulum Merdeka Di Kelas Iv Sdn 09 Sitiung. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 631–637. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.995
Anggrayni-wiwik. (2023). Pengembangan Modul P5 (Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Fase B Tema Kewirausahaan Di Sekolah Dasar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9799–9812.
Anggrayni, M. (2023). Pengembangan Modul Ajar Mata Pelajaran IPAS Dalam Kurikulum Merdeka Pada Kelas IV Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research, 3, 14504–14516.
Anggrayni, M., Ratnawati, R., & Fransiska, D. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Capcut PadaMata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 169-179.
Anggraini, Divana Leli, Marsela Yulianti, Siti Nurfaizah, and Anjani Putri Belawati Pandiangan. 2022. “Peran Guru Dalam Mengembangan Kurikulum Merdeka.” Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial 1(3): 290–98.
Firmansah, D., & Firdaus, D. F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Berbasis Aplikasi Sparkol Videoscribe pada Tema 3 Kelas III. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 145–158. https://doi.org/10.24042/terampil.v7i2.7386Asela, Saas et al. 2020. “Peran Media Interaktif Dalam Pembelajaran PAI Bagi Gaya Belajar Siswa Visual.” Jurnal Inovasi Penelitian 1(3): 1–4. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/242.
Helsa, Y, Y Ariani, and A Kenedi. 2021. “Digital Class Model in Mathematics Learning in Elementary School Using Social Learning Network Schoology.” 382(Icet 2019): 2016–19.
Ibrahim, Fahmi, Budi Hendrawan, and Sunanih Sunanih. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” JLEB: Journal of Law, Education and Business 1(2): 102–8.
Kurniawati, Fitria Nur Auliah. 2022. “Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi.” Academy of Education Journal 13(1): 1–13.
magdalena et al. 2021. “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar.” EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains 3(2): 312–25. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi.
Mu’min, Sitti Aisyah. 2013. “Teori Pengembangan Kognitif Jian Piaget.” Jurnal AL-Ta’dib 6(1): 89–99. https://ejournal.iainkendari.ac.id.
Rahmi, Rahmi, Tutiliana Tutiliana, and Mirnawati Mirnawati. 2019. Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Solving Berbasis Media Tiga Dimensi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Padamateri Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA Negeri 2 Peusangan. Almuslim University.
Riyana, Cheppy. 2007. “Pedoman Pengembangan Media Video, P3ai Upi.” Jakarta. Rohani (2014) Media Intruksional Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta. Sadiqin, IK, Istyadji, M. and Winarti, A.(2017)‘Mengoptimalkan potensi otak kanan siswa dalam pembelajaran kimia’, Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains 8(1): 27–35.
Safitri, Andriani, Mei Nur Rusmiati, Hafni Fauziyyah, and Prihantini. 2022. “Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Pendidikan Tambusai 6(2): 9333–39. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3886.
Shoffan Shoffa, Iis Holisin, Jozua F. Palandi, Sri Cacik, Dian Indriyani, Eko Eddya Supriyanto, Abdul Basith, Yo Ceng Giap. 21AD. Perkembangan Media Pembelajaran Di Perguruan Tinggi.
Sugiyono, Dr. 2019. “Statistika Untuk Penelitian (Cetakan Ke-30).” Bandung: Cv Alfabeta.
Suryani, Lely, and Stefania Baptis Seto. 2020. “Penerapan Media Audio Visual Untuk Meningkatan Perilaku Cinta Lingkungan Pada Golden Age.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5(1): 900–908.
Suryani, Nunuk, Achmad Setiawan, and Aditin Putria. 2019. “Media Pembelajaran Inovatif Dan Pengembangannya.”
Susilawati, W. O. (2021). Pengembangan Media Komik Penerapan Sila Pancasila PPKn Kelas 3 Di Sekolah Dasar Kabupaten Dharmasraya. Jurnal Pendidikan, 30(3), 455-462.
Susilawati, W. O., Veriyani, F. T. V., Pratiwi, Y., Sari, T. A. N., & Riani, S. (2022). Pengembangan buku ajar digital PPKn SD terintegrasi profil pelajar Pancasila dalam mendukung kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 187-201.
Susilawati, W. O., Ningsih, S. Y., & Ahimatun, V. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Terhadap Hasil Belajar PPKn Kelas IV SD Negeri 03 Tiumang. Jurnal Sinestesia, 12(2), 334-345.
Susilawati, W. O., Friska, S. Y., & Yustika, S. I. (2023). Pengembangan E-Modul Pendidikan Pancasila Kelas IV dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 7976-7987.
Susilawati, W. O., Friska, S. Y., & Eroza, E. (2023). Pengembangan Modul Ajar Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9142-9155.
Taufik, Ahmad. 2019. “Analisis Karakteristik Peserta Didik.” : 1–154.
Yuanta, Friendha. 2020. “Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Siswa Sekolah Dasar.” Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar 1(02): 91.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.