HUBUNGAN EFIKASI DIRI SISWA DENGAN KETERAMPILAN BERKOMUNIKASI SISWA KELAS V SD NEGERI 12 SINGKAWANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.17826Keywords:
self-efficacy, communication skillsAbstract
This research aims to: 1) Describe the self-efficacy of grade V students at SD Negeri 12 Singkawang. 2) Describe the communication skills of grade V students at SD Negeri 12 singkawang. 3) Knowing whether there is a relationship between students' self-efficacy and the communication skills of grade V students at SD Negeri 12 Singkawang. The type of research used in this study is correlation descriptive research with a quantitative approach with a correlation research design. The population in this study is 59 students in grades VA and VB of SDN 12 Singkawang. The data collection technique in this study is in the form of an adaptation questionnaire from Kurniawati (2016) and Almuhaimin (2014). The data analysis technique is the overall average and the correlation of Pearson product moment. 1) The self-efficacy of students is in the low category with an overall average of 36.82%. 2) Students' communication skills are in the medium category with an overall average of 48.50%. 3) There is a relationship between self-efficacy and students' communication ability which is evidenced based on a significance value of 0.032 < 0.05 with a Pearson Correlation value of 0.809. And it shows a high level of relationship strength. Based on the calculation using the determinant coefficient formula, the relationship between self-efficacy and communication skills of students in elementary school, namely SDN 12 Singkawang, is 65.45%.Downloads
References
Anas, N., & Sapri, S. (2022). Komunikasi antara kognitif dan kemampuan berbahasa. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(1), 1-8.
Astuti, B., & Pratama, A. I. (2020). Hubungan antara efikasi diri dengan keterampilan komunikasi siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(2), 147-155.
Budiono, H & Abdurrohim, M. (2020). Peran guru dalam mengembangkan keterampilan komunikasi (communication) siswa kelas V sekolah dasar negeri Teratai. Jurnal IKA: Ikatan Alumni PGSD UNARS, 8(1), Juni 2020.
Farhurohman, O. (2017). Implementasi pembelajaran bahasa Indonesia di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 9(01), 23-34.
Fauziyah, S. H., & Hernawan, A. H. (2024). PROBLEMATIKA KETERAMPILAN BERBICARA DAN KOMUNIKASI SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 3575-3589.
Handayani, S., Masfuah, S., & Kironoratri, L. (2021). Analisis kemampuan komunikasi siswa dalam pembelajaran daring siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2240-2246.
Handini, O., & Soekirno, S. (2020). Hubungan efikasi diri (self-efficacy) dan pengembangan diri terhadap komunikasi antar pribadi (Penelitian pada Guru Sekolah Dasar Gugus IX Kota Surakarta). Research Fair Unistri. 4(1).
Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research), 3(2), 19-25.
Lailani, T., & Wibowo, M. E. (2019). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa Melalui Layanan Penguasaan Konten Teknik Homeroom. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 8(1), 33-37.
Maryanti, S. (2012). Hubungan antara keterampilan komunikasi dengan Aktivitas Belajar Siswa. Konselor, 1(2).
Pratiwi, E. A., Witono, A. H., & Jaelani, A. K. (2022). Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas V SDN 32 Cakranegara Kecamatan Sandubaya Kota Mataram Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1639-1646.
Saputri, C. A. (2016). HUBUNGAN EFIKASI DIRI DENGAN KEMAMPUAN BERPIDATO SISWA KELAS VII SMP NEGERI 30 BANDAR LAMPUNG TAHUN AJARAN 2015/2016.
Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode penelitian komunikasi (Kuantitatif, kualitatif, dan cara mudah menulis artikel pada jurnal internasional).
Utomo, D. P., & Harmiyanto, H. (2024). Hubungan keterampilan komunikasi interpersonal dan kepercayaan diri siswa kelas X Sman 1 Garum Kabupaten Blitar. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 14.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.