PRODUK SKINCARE LOKAL PADA AKUN INSTAGRAM @MSGLOWBEAUTY DALAM KAJIAN PRAGMATIK

Authors

  • Rika Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Sitti Aida Azis Universitas Muhammadiyah Makassar
  • M. Agus Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17196

Keywords:

Skincare msglowbeauty, , locutionary, illocutionary and perlocutionary speech

Abstract

The aim of this research is to describe the types of locutionary, illocutionary and perlocutionary speech acts in selling local skincare products on the Instagram account @msglowbeauty. The data source used in this research is speech using language forms, namely phrases or sentences contained in the comments column on the Instagram account @msglowbeauty. The results of this study show that there are three types of locutionary utterances analyzed, namely (1) statement locution (declarative), (2) question locution (interrogative), and (3) command locution (imperative). There are five numbers of illocutionary utterances analyzed, namely (1) assertive or representative illocutionary, (2) directive illocutionary, (3) commissive illocutionary utterance, (4) expressive illocutionary, and (5) declarative illocutionary. Meanwhile, there are three types of perlocutionary utterances analyzed, namely (1) verbal perlocution, (2) nonverbal perlocution, and (3) nonverbal verbal perlocution. Based on the results of the research and discussion, it can be concluded that the sale of local skincare products on the Instagram account @msglowbeauty is the ability to express the use of language forms, phrases or sentences firmly by the speaker to the speech partner to carry out an action according to the content of the speech.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, N., Istiqomah, E., Fitriana, A. D. N., Hidayat, R., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis Tindak Tutur Perlokusi pada Dialog Film Story of Kale: When Someone’s in Love. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 2(4), 01-20.

Anggraini, N. (2020). Bentuk Tindak Tutur Lokusi Dan Ilokusi Pedagang Dan Pembeli Di Pasar Sekip Ujung, Palembang. BIDAR: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, 10(1), 73–87.

Apriastuti, N. N. A. A. A. (2017). Bentuk, Fungsi dan Jenis Tindak Tutur dalam Komunikasi Siswa di Kelas IX Unggulan SMP PGRI 3 Denpasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 38–47.

Aprika, Y., Siti Rukiyah, & Achmad Wahidy. (2022). Bentuk Dan Jenis Tindak Tutur Bahasa Dalam Komunikasi Siswa Smp Negeri 4 Penukal Utara Kabupaten Pakaaanali. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 476–485. https://doi.org/10.31943/bi.v7i2.263

Ardiansyah, EA, Indriani, LM, & Riyanto, S. (2014). Jargon Peretas yang Dibentuk Melalui Proses Perluasan Makna. Humaniora, 26 (3), 328-336.

Arikunto, Suharsimi. (2009). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta. Jurnal Gerbang, 8(1).

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Atmoko, Dwi Bambang. (2012). Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.

Basuki, R. A. (2013). Tindak Tutur Menolak dalam Bahasa Jawa pada Masyarakat Jawa di Surakarta. Jalabahasa, 9(2), 1-14.

Bawamenewi, A. (2020). Analisis Tindak Tutur Bahasa Nias: Sebuah Kajian Pragmatik. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 200–208.

Budiargo, D. (2015). Berkomunikasi ala Net-Generation. Jakarta: PT Elex Media Komputindo Kompas Gramesia.

Chaer, Abdul. (2010). Kesantunan Berbahasa. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. (2014). Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. (2014). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul dan Leoni Agustina. (2018). Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: Rineka Cipta.

Delisnawati, D. (2023). Tindak Tutur Ilokusi dalam Konten Dakwah di Media Sosial TikTok@ Ustazwijayanto. official= The Illocutionary Speech Acts in Preaching Content On Social Media TikTok @Ustazwijayanto. official (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).

Fadilah, N. (2019). Analisis Tindak Tutur dalam Ceramah KH Anwar Zahid. Jurnal Ilmiah Sarasvati, 1(1), 43–53.

Fitriah, Farrah & Siti Sarah Fitriani. (2017). Analisis Tindak Tutur dalam Novel Marwah di Ujung Bara karya R.H. Fitriadi. Jurnal Master Bahasa, Volume 5, No.1, Januari 2017, hlm 53.

Funadah, LA, Mardikantoro, HB, & Yuniawan, T. (2021). Tindak Pidato Direktif Tentang Pandemi Covid-19 yang Dinyatakan dalam Caption di @Khofifah. Ip Akun Instagram. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10 (2), 179-189.

Guntur Tarigan, H. (2009). Pengajaran Pragmatik. Angkasa. Bandung.

Hanifah, Nurul. Wayan Wendra. Nyoman Merdhana. (2014). Nilai Karakter Pada Tindak Tutur Lokusi, Ilokusi, dan Perlokusi Dalam Novel Astral Astria Karya Fira Basuki. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha. Vol. 2. No 1

Widyaningrum, Heny K., Cahyo Hasanudin. (2019). Bentuk Lokusi, Ilokusi, dan Perlokusi Siswa dalam Pembelajaran Tematik. BAHASTRA. Vol.39. No. 2

Yule, G. (2014). Pragmatik. Terjemahan Indah Fajar Wahyuni. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yule, G. (2018). Pragmatik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yulianingsih, Evi. 2019. Tindak Komunikatif pada Iklan “Partai gerindra”. Skripsi: Program Studi Sastra Indonesia Universitas jember

Yuliantoro, A. (2020). Analisis Pragmatik (N. Herawati (ed.); 1st ed.). UNWIDHA Press.

Yusuf, A. B., Mahmut, A. K., & Devi S., S. (2021). Telaah Tindak Tutur Ilokusi Guru Dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 4(2), 402–424. https://doi.org/10.24176/kredo.v4i2.5939

Zaim, M. (2014). Metode Penelitian Bahasa: Pendekatan Struktural. Padang: FBS UNP Press Padang.

Zainal, A. Z. (2022). Tindak Tutur Imposisi Dalam Film Series The Golden Girls: Kajian Pragmatik (Tesis, Universitas Andalas).

Downloads

Published

2024-11-21