PERANAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.17064Keywords:
parenting style, learning achievement, elementary schoolAbstract
The low learning achievement of students in elementary schools causes the need for evaluation from all parties, not just from the school. So, it is necessary to involve parents in improving student learning achievement in elementary schools. This is where parenting styles play an important role in producing children's achievements in elementary school. This research is a Systematic Literature Review. This research used 10 articles published in 2021-2024 using strict inclusion and exclusion criteria. The results of this research are that parenting patterns and student achievement in elementary schools have a relationship that is simultaneous, significant, influential and has a big influence. Of the three parenting styles, namely permissive, democratic and authoritarian, this research shows that democratic parenting has the greatest influence on student achievement outcomes in elementary school.Downloads
References
Aini, Z. A. Q., Ismanto, H. S., & Setiawan, A. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Pada Siswa Smp N 7 Pemalang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(6), 3776-3789.
Budiwati, R., Sutama, S., & Markhamah, M. (2022). PERBEDAAN HASIL BELAJAR KOGNITIF MATEMATIKA MENGGUNAKAN DISCOVERY LEARNING DAN PROBLEM BASED LEARNING SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 256-264.
Candrawati, R., & Setyawan, A. (2023). Analisis perilaku bullying terhadap motivasi belajar siswa sekolah dasar. Pandu: Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 1(2), 64-68.
Chaerunisa, Z., & Latief, J. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPS di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2952-2960.
Dewi, T. A., & Widyasari, C. (2022). Keterlibatan Orang Tua dalam Mengembangkan Karakter Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5691-5701.
Firdaus, Z., & Sutama, S. (2021). Public Relations Sebagai Taktik Politik Kepemimpinan di Dunia Pendidikan. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 21(1).
Halim, A. (2022). Signifikansi dan implementasi berpikir kritis dalam proyeksi dunia pendidikan abad 21 pada tingkat sekolah dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(03), 404-418.
Hisby, M., & Kosasih, E. (2020). Hubungan pola asuh orang tua dengan hasil belajar Pkn siswa SD Negeri 2 Caracas. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 26-35.
Karmila, K. (2018). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP PRESTASI BELAJAR DAN KARAKTER SISWA DI SEKOLAH DASAR (Studi Kasus Di Salah satu sekolah swasta di Kabupaten Tangerang). In PROSIDING SEMINAR DAN DISKUSI PENDIDIKAN DASAR.
Kia, A. D., & Murniarti, E. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan, 13(3), 264-278.
Kusuma, R. A., & Rigianti, H. A. (2023). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENINGKATAN PRESTASI BELAJAR ANAK. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 387-404.
Marzuki, G. A., & Setyawan, A. (2022). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(4), 53-62.
Muliastrini, N. K. E. (2020). New Literacy sebagai upaya peningkatan mutu pendidikan sekolah dasar di abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 115-125.
Murtiyasa, B., & Amini, A. D. (2021). Analisis motivasi belajar siswa SMP dalam pembelajaran matematika di era covid-19. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1554-1563.
Nasir, A. H. K., & Widiyono, A. (2022). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap hasil belajar matematika di sekolah dasar. Journal on Teacher Education, 3(3), 365-373.
Prastiwi, I. T., & Mustika, D. (2024). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 151 Pekanbaru. ELSCHO: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 18-30.
Prihatmojo, A. (2019). Penerapan media pembelajaran kartu bergambar dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 4 Tanjung Aman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 89-100.
Qadafi, M. (2019). Kolaborasi Guru Dan Orang Tua Dalam Mengembangkan Aspek Moral Agama Anak Usia Dini (Studi Di Ra Tiara Chandra Yogyakarta). Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 1-19.
Qisthi, N., Tanjung, H. P., & Arifin, M. M. U. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah At-Taqwa 51 Kota Bekasi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 338-347.
Ramadani, A. M. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas V SD Gugus II Kecamatan Biringkanaya Kota Makassar (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR).
Ramadhani, V., Amarullah, A., Saputri, R. E., Magdalena, I., & Firdaus, M. I. (2023). Hubungan antara Pola Asuh Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN Kp. Bulak II Pamulang Tangerang Selatan. MASALIQ, 3(1), 94-102.
Rantauwati, H. S. (2020). Kolaborasi orang tua dan guru melalui kubungortu dalam pembentukan karakter siswa SD. Jurnal Ilmiah WUNY, 2(1).
RANTIANA, R. (2021). Relevansi Pola Pengasuhan Orang Tua Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU).
Rizqi, A. T., & Sumantri, M. (2019). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 145-154.
Sahay, U., & Kaur, G. (2021). A Systematic Review Of The Impact Of Performance Appraisal Systems And Competency Management Framework On The Performance of Employees In The Telecom Sector. PSYCHOLOGY AND EDUCATION, 58(1), 2515-2531.
Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(2), 278-288.
Saputri, L. M. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Sekecamatan Kutoarjo Tahun Ajaran 2020/2021.
Shafira, D. A., & Minsih, M. (2022). Blanded Learning dengan Desain Pembelajaran TPACK pada Tatap Muka Terbatas di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4622-4628.
Syamli, A., Rahmah, L., & Fajrotin. F. I. (2023). Peran Orang Tua dan Pendidikan Anak di Era Digital Peran Orang Tua dalam Peningkatan Pendidikan Anak di Era Digital di Desa Ketawang Daleman Ganding. Al Iman: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan, 7(01), 221-242.
Wulandari, A. P., Setianingsih, E., Jaelani, W. R., Yolandha, W., & Mulyana, A. (2023). Optimalisasi perencanaan kegiatan ekstrakurikuler di Sekolah Dasar Negeri dan swasta. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(4), 365-375.
Zehro, F., Nabila, N. W., Rachman, Y., & Zuhro’Fitriana, A. Q. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa MAN 2 Kota Probolinggo. Jurnal Ilmu Sosial, Humaniora dan Seni, 1(3), 511-516.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.