MODEL PEMBELAJARAN TEMPE KEMUL (TEMUKAN, PERMAINAN, KESIMPULAN, MULAI LAKUKAN) MENGGUNAKAN PENDEKATAN TPACK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN PKN KELAS VI SD N BUMIRESO

Authors

  • Sri Haryati Rahayuningsih Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Sutrisna Wibawa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.16776

Keywords:

tempe kemul learning model, TPACK, citizenship education

Abstract

This research was conducted using qualitative methods and a grounded theory approach, involving a teacher and 24 sixth grade students as research subjects. The research instruments used were observation notes and unstructured interviews. Before implementing the Tempe Kemul Learning Model using TPACK, students already had knowledge of ICT but digital innovation and creativity were not yet visible. After implementing the Tempe Kemul Learning Model using TPACK, 15 out of 24 students showed the development of digital innovation and creativity. The Tempe Kemul Learning Model using TPACK not only improves student learning outcomes in cognitive and affective aspects, but also stimulates students' digital innovation and creativity through PjBL-based projects. Thus, this learning model can be used as an effective alternative in improving the quality of PKN learning by integrating the Tempe Kemul learning model using TPACK, differentiated learning, and the TPACK approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2016). Revitalisasi penilaian pembelajaran dalam konteks Pendidikan multiliterasi abad ke-21. Refika Aditama.

Afriana, J. (2015). Project based learning (PjBL). Makalah Untuk Tugas Mata Kuliah Pembelajaran IPA Terpadu. Program Studi Pendidikan IPA Sekolah Pascasarjana. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.

Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Fakhriyah, F., Masfuah, S., & Hilyana, F. S. (2022). TPACK dalam Pembelajaran IPA. Penerbit NEM.

Febriana, M., Al Asy'ari, H., Subali, B., & Rusilowati, A. (2018). Penerapan model pembelajaran Inquiry Pictorial Riddle untuk meningkatkan keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 4(1), 10-16.

Noor, S.(2020). Penggunaan Quizizz dalam Penilaian Pembelajaran pada Materi Ruang Lingkup Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X. 6 SMAN 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(1), 1-7.

Nurhasanah, S.,& Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 128-135.

Wibowo, N. (2016). Upaya peningkatan keaktifan siswa melalui pembelajaran berdasarkan gaya belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128-13.

Dianti Purwaningsih, N.M., & Widana, I.W. (2017). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar matematika dengan mengontrol bakat numerik siswa. Emasains, 6(2), 153-159.

Parwata, I. M. Y. (2021). Pengaruh metode problem based learning terhadap peningkatan hasil belajar pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan: meta-analisis. Indonesian Journal of Educational Development, 2(1), 1-9.

Widana, I.W. (2020). The effect of digital literacy on the ability of teachers to develop HOTS-based assessment. Journal of Physics: Conference Series 1503 (2020) 012045. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1503/1/012045

Rahim, R., & Rahman, M.A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Quizizz Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batang hari Jambi, 22 (1), 232. https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i1.1845

Dewi, H. (2019). Penerapan metode problem-based learning untuk meningkatkan ketuntasan belajar fisika berbantuan evaluasi Quizizz disekolah bersistem kredit semester. JMP, 3(10), 1298 - 1313.

Rusman.(2014). Model-model pembelajaran: mengembangkan profesionalisme guru. Rajawali Pres. Warsita, B.W.B. (2011). Landasan teori dan teknologi informasi dalam pengembangan teknologi pembelajaran. Jurnal Furroyda, A. F., Ibda, H., & Wijanarko, A. G. (2022). Pengaruh model pembelajaran

Furroyda, A. F., Ibda, H., & Wijanarko, A. G. (2022). Pengaruh model pembelajaran contextual teaching and learning berbasis tpack terhadap hasil belajar PPKN di Madrasah Ibtidaiyah Swasta. SITTAH: Journal of Primary Education, 3(2), 145- 160.

Iksan, K. M., Alfiandra, A., & Murniati, S. R. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran PPKn Siswa SMP. Jurnal Basicedu, 7(3), 1900–1910.

Khairina, K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pkn Kelas V Di Sd Swasta Pesantren Modern Adnan Kecamatan Medan Sunggal.

Ruswandi, A. (2022). Grounded Theory Design.

Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Nusamedia. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1155958

Sugiata, I. W. (2018). Penerapan model pembelajaran team game tournament (tgt) untuk meningkatkan hasil belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2), 78–87.

Sukasih, N. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Minat Belajar PKn. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 256.

Sulistyo, I. (2016). Peningkatan motivasi belajar dengan menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif TGT pada Pelajaran PKN. Jurnal Studi Sosial/Journal of Social Studies, 4(1).Teknodik, 5(2), 84

Effendi, D., & Wahidy, D. A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.

Downloads

Published

2024-11-18

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>