PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS CANVA TERHADAP HASIL BELAJAR PKN SISWA KELAS III SD NEGERI I WONOKERSO

Authors

  • Rini Esti Rahayu Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Sutrisna Wibawa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.16762

Keywords:

canva-based media, learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of using Canva-based learning media on PKN  learning  outcomes  for  class  III  students  at  SD Negeri I Wonokerso.  The research  method  used  in  this  study  was  a  Quasi-Experimental  Posttest  with  a sample of 23 people. The sample in this study was taken using a simple random sampling technique. The data collection technique used was a multiple choice test with  20  questions.  Based  on  the  results  of  the  study  it  can  be  seen  that  the significance value of 0 = 0.006 is smaller than alpha (α) = 0.05; with a tcount value of 3.226 and a ttable value of 1.672. It turns out that tcount > ttable or 2.889 > 1.674. This means that there is the effectiveness of Canva-based learning media on the learning outcomes of Civics in class III SD Negeri I Wonokerso.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Depdiknas. (2016). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negelri Bojong 3 Pinang. Journal Pendidikan Dn Sains, 49.

Hapsari, & Zulherman. ( 2021). Pengembangan Media Videol Amimasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa.

Naibaho, & Nurjannah. (2022). Pengembangan Media Videol Pembelajaran Berbasis Canva Dengan Moldel Artikulasi Pada Tema Perkembangan Teknologi.

Nasution. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Bercelrita Dalam Bimbingan Dan Pembelajaran Aplikasi Canva Kelas 4 Sd Batam. Jurnal As- Said Ilmu Pendidikan , 411.

Pristiwanti. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konselling, 7911.

Purba, Y. A., & Harahap , A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di Smpn 1 Na Ix-X Aek Kota Batu. Jurnal Pendidikan Matematika,

13333.

Rohayati, Y., & Nuryana. (2022).

Pengaruh Penggunaan Media Pelmbelajaran Aplikasi Canva Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Smpn 2 Susunkanebak Kabupaten Cirebon. Journal Of Social Education, 242.

Sari , & Dwi, D. F. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Pada Tematik Tema Cuaca Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa Kelas Iii Sd.

Sugiyono. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Pkn Berbasis Aplikasi Canva Sd Kelas 3 Di Bandung. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 114.

Supradaka. (2022). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Perancangan Grafis. Jurnal Ikrath-Teknologi.

Wahyuni , & Napitupulu, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Tematik Tema Kayanya Negeriku Kelas Iv Sd.

Wulandari, T., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Ipa Mi/Sd. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah,102.

Downloads

Published

2024-11-17

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>