PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA PADA SISWA KELAS V MELALUI PENERAPAN GAME BASED LEARNING

Authors

  • Winda Aulia Universitas Negeri Surabaya
  • Vicky Dwi Wicaksono Universitas Negeri Surabaya
  • Selviari Selviari SDN Dukuh Kupang III/490 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16516

Keywords:

game based learning, learning outcomes, human digestive system

Abstract

This research aims to improve science and science learning outcomes regarding the human digestive system in class V students through the application of game based learning. The research method used is collaborative Class Action Research with field supervisors and tutors. The subjects of this research were 31 fifth grade students at SDN Dukuh Kupang III/490 Surabaya. Data collection techniques include test instruments and observations. The research consisted of three stages: pre-cycle stage, cycle 1, cycle 2. The percentage of pre-cycle student learning completion was only 19.35% with an average score of 50.48. Student learning outcomes increased in cycle 1 by 64.52% with an average score of 78.39. Cycle 2 learning outcomes increased again to 87.10% with an average score of 89.52. So it can be concluded that the application of game based learning can improve science learning outcomes for class V human digestive system material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, N. R. A., Sahabuddin, E. S., & Nurtati, N. (2024). Peningkatan Hasil Belajar IPAS Melalui Digital Game Based Learning Wordwall. Global Journal Teaching Professional, 3(2), 246-256.

Akbar, H. F., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran wordwall terhadap minat dan hasil belajar siswa. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1653-1660.

Amalia, A. R. N., Nurmahanan, I., & Sari, N. T. A. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GAME BASED LEARNING BERBANTUAN GAME EDUKASI EDUCANDY DALAM PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5629-5638.

Amir. (2019). PTK Tematik Integratif Kajian Teori & Praktik. Batu : Literasi Nusantara Abadi.

Aulia, W., (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Materi Materi tata Surya Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 11(1), 220-234.

Dasep, B. A., dkk. (2021). Model Pembelajaran. Jakarta : Pradina Pustaka.

Harefa, D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Talking CHIPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 83-99.

Laksono, Kisyani., & Tataq Yuli Eko Siswono. (2018). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Lutfi, L., Kusumawardani, S., Imawati, S., & Misriandi, M. (2020). Evaluasi penggunaan aplikasi kahoot pada pembelajaran di sekolah dasar (sd) pada guru. International Journal of Community Service Learning, 4(3), 186-191.

Marisya, A., & Sukma, E. (2020). Konsep model discovery learning pada pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar menurut pandangan para ahli. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2189-2198.

Meyren, S. D., Tryanasari, D., & Jatmikawati, M. (2024). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VC SDN 01 TAMAN MELALUI MODEL TEAM GAMES TOURNAMENT. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4180-4189.

Mirdad, J. (2020). Model-model pembelajaran (empat rumpun model pembelajaran). Jurnal sakinah, 2(1), 14-23.

Ni’ma, N. N., Nurhadji, N., & Fauzi, M. (2024). PENINGKATAN KEMAMPUAN BELAJAR PPKN MELALUI METODE GAME-BASED LEARNING DENGAN MEDIA WORDWALL PADA SISWA KELAS XE DI SMA NEGERI 6 MADIUN. Jurnal Ilmiah Penelitian Mahasiswa, 2(3), 865-875.

Oktavia, R. (2022). Game based learning meningkatkan efektivitas belajar siswa.

Payatya et al, (2022). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Penerbit Depublish.

Pranoto, S. E. (2020). Penggunaan game based learning quizizz untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi materi globalisasi kelas xii IPS SMA Darul Hikmah Kutoarjo. Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 4(1), 25-38.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Pusfandari, A. D. A. (2014). Penerapan model pembelajaran langsung untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas III SDN Ngagel rejo III/398 Surabaya. JPGSD, 2(2), 1-7.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D, dan Penelitian Pendidikan). Bandung: IKAPI.

Ulfa, E. M., Sari, A. F. P., Baryroh, F., Ridlo, Z. R., & Wahyuni, S. (2022). Implementasi Game Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9344-9355.

Ulfa, T. D. (2024). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN SENI RUPA MATERI KOMIK SEDERHANA MENGGUNAKAN MODEL PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3726-3734.

Wati, L. R., Mintohari, M., & Anam, C. (2024). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V PADA SUBTOPIK HUBUNGAN ANTAR SUDUT MELALUI MODEL PEMBELAJARAN GAME BASED LEARNING (GBL). Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4122-4134.

Downloads

Published

2024-09-08

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>