PENGEMBANGAN KURIKULUM TAHFIDZ DAN TAHSIN AL QUR’AN BERBASIS PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DAN PROFIL PELAJAR RAHMATAN LIL ALAMIN (P5-P2RA)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16506Keywords:
curriculum development; tahfidz and tahsin; P5-P2RAAbstract
The objective of this study is to describe the development of tahfidz and tahsin Al-Qur'an curriculum based on the Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila and Profil Pelajar Rohmatan Lil Alamin (P5-P2RA) at MI Muhammadiyah Kaliwuluh for the 2023/2024 academic year. The type of this study is Research and Development (R&D) with the Instructional Development Model (MPI). Tahfidz and Tahsin Curriculum Development Based on P5-P2RA contains components of the curriculum that can be used as a reference in program implementation. The implementation of Tahfidz and Tahsin Program based on P5-P2RA in MI Muhammadiyah Kaliwuluh can be an effective effort in building the character of Pelajar Pancasila and Pelajar Rahmatan Lil Aalamiin. It is supported by several factors, among others: P5-P2RA-Based Tahfidz and Tahsin Program encourages students to work together and collaborate with others.Downloads
References
Andini, G. T. (2018). Manajemen pengembangan kurikulum. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 3(2), 159-169.
Fauziah, G. E., & Rohmawati, A. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dan Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) pada Siswa MI: Sebuah Upaya Membangun Karakter Disiplin dan Bertanggung Jawab Pada Siswa. IBTIDA', 4(02), 214-225.
Fauziah, Nahdiah Nur, Laila Nazilatul Husna, and Rofiq Hidayat. (2023). Analisis Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dan Profil Pelajar Rahmatan Lil`Alamin Pada Kma No. 347 Tahun 2022” 4.
Hidayat, S., Nurjanah, S., Utomo, E., & Purwanto, A. (2023). Perkembangan Pendidikan di Indonesia: Systematic Literature Review. Tadbir Muwahhid, 7(1), 31-46.
Lovi, D. (2020). Model Kurikulum Tahfidz dalam menumbuhkan Karakter Tanggung Jawab. Inspiratif Pendidikan, 9(1), 225-234.
Mufid, M. (2023). Penguatan Moderasi Beragama dalam Proyek Profil Pelajar Rahmatan Lil ’Alamin Kurikulum Merdeka Madrasah. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, 2(2), 141–154
Nafi'ah, S. A., & Fitri, R. R. (2022). Implementasi Pengembangan Kurikulum Tahfidz Al-Qur’an di MI NU Watuduwur Kec Bruno Kab. Purworejo Jawa Tengah. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 5(2), 187-202.
Nasiroh, S., & Nafi’ah, S. A. (2022). Implementasi Kurikulum Tahfidhul Qur’an. As-Sibyan, 5(1), 26–38.
Nur’aini, S. (2023). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) dalam Kurikulum Prototife di Sekolah / Madrasah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 84–97.
Pusat Assesmen dan Pembelajaran. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pancasila. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek penguatan profil pelajar pancasila dalam impelementasi kurikulum prototipe di sekolah penggerak jenjang sekolah dasar. Jurnal basicedu, 6(3), 3613-3625.
Simanjuntak, H., Anggraini, P. N., Siburian, M. E., Pebrianti, A. D., & Kemuning, A. S. (2024). KONSEP MODEL PENGEMBANGAN INSTRUKSIONAL DALAM MENGEMBANGKAN MODUL AJAR. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 2(7), 41-50.
Sukandar, A., Rohendi, R., Ghifari, M. F., & Muttaqin, A. Z. (2023). Strategi Implementasi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Akademi Kebidanan Prima Husada Kota Bogor. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 642-652.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.