PENGEMBANGAN KURIKULUM TAHFIDZ DAN TAHSIN AL QUR’AN BERBASIS PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DAN PROFIL PELAJAR RAHMATAN LIL ALAMIN (P5-P2RA)

Authors

  • Iin Wahyuni Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Fitri Puji Rahmawati Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Anik Gufron Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16506

Keywords:

curriculum development; tahfidz and tahsin; P5-P2RA

Abstract

The objective of this study is to describe the development of tahfidz and tahsin Al-Qur'an curriculum based on the Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila and Profil Pelajar Rohmatan Lil Alamin (P5-P2RA) at MI Muhammadiyah Kaliwuluh for the 2023/2024 academic year. The type of this study is Research and Development (R&D) with the Instructional Development Model (MPI). Tahfidz and Tahsin Curriculum Development Based on P5-P2RA contains components of the curriculum that can be used as a reference in program implementation. The implementation of Tahfidz and Tahsin Program based on P5-P2RA in MI Muhammadiyah Kaliwuluh can be an effective effort in building the character of Pelajar Pancasila and Pelajar Rahmatan Lil Aalamiin. It is supported by several factors, among others: P5-P2RA-Based Tahfidz and Tahsin Program encourages students to work together and collaborate with others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andini, G. T. (2018). Manajemen pengembangan kurikulum. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 3(2), 159-169.

Fauziah, G. E., & Rohmawati, A. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dan Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) pada Siswa MI: Sebuah Upaya Membangun Karakter Disiplin dan Bertanggung Jawab Pada Siswa. IBTIDA', 4(02), 214-225.

Fauziah, Nahdiah Nur, Laila Nazilatul Husna, and Rofiq Hidayat. (2023). Analisis Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dan Profil Pelajar Rahmatan Lil`Alamin Pada Kma No. 347 Tahun 2022” 4.

Hidayat, S., Nurjanah, S., Utomo, E., & Purwanto, A. (2023). Perkembangan Pendidikan di Indonesia: Systematic Literature Review. Tadbir Muwahhid, 7(1), 31-46.

Lovi, D. (2020). Model Kurikulum Tahfidz dalam menumbuhkan Karakter Tanggung Jawab. Inspiratif Pendidikan, 9(1), 225-234.

Mufid, M. (2023). Penguatan Moderasi Beragama dalam Proyek Profil Pelajar Rahmatan Lil ’Alamin Kurikulum Merdeka Madrasah. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, 2(2), 141–154

Nafi'ah, S. A., & Fitri, R. R. (2022). Implementasi Pengembangan Kurikulum Tahfidz Al-Qur’an di MI NU Watuduwur Kec Bruno Kab. Purworejo Jawa Tengah. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 5(2), 187-202.

Nasiroh, S., & Nafi’ah, S. A. (2022). Implementasi Kurikulum Tahfidhul Qur’an. As-Sibyan, 5(1), 26–38.

Nur’aini, S. (2023). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) dalam Kurikulum Prototife di Sekolah / Madrasah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 84–97.

Pusat Assesmen dan Pembelajaran. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pancasila. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek penguatan profil pelajar pancasila dalam impelementasi kurikulum prototipe di sekolah penggerak jenjang sekolah dasar. Jurnal basicedu, 6(3), 3613-3625.

Simanjuntak, H., Anggraini, P. N., Siburian, M. E., Pebrianti, A. D., & Kemuning, A. S. (2024). KONSEP MODEL PENGEMBANGAN INSTRUKSIONAL DALAM MENGEMBANGKAN MODUL AJAR. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 2(7), 41-50.

Sukandar, A., Rohendi, R., Ghifari, M. F., & Muttaqin, A. Z. (2023). Strategi Implementasi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Akademi Kebidanan Prima Husada Kota Bogor. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 642-652.

Downloads

Published

2024-09-08

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>