PENGEMBANGAN ALAT PERAGA MATEMATIKA PERKALIAN BAMBU SELIP UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PERKALIAN SISWA KELAS 3 SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16245Keywords:
Learning Media, Problem Based Learning, Multiplication Counting AbilityAbstract
This research uses Research and Development (R&D) research. This product development refers to the theory of Borg and Gall (1988) including ten stages (Sukmadinata, 2017: 169-170): research and data collection, planning, developing an initial product draft, conducting initial field trials, revising trial results, field testing main product, product revision, wide-scale field trials, final product revision, dissemination and implementation. Research subjects in class III of Kanisius Cungkup Elementary School, Salatiga. The design used for preparing media is the ASSURE model (analyze, state, select, utilize, require, and evaluate). Data was obtained through interview and observation instruments. Data analysis was carried out using descriptive percentage analysis. The research results of the media product "Multiplication Bamboo Selip" were validated by 3 experts, namely learning design experts with a percentage score of 89% with reference to the category ≥ 61% so that it can be categorized as "Very High" (Valid), material experts with a percentage score of 78% with reference to category ≥ 61% so it can be categorized as "High" (Valid) and media experts with a percentage score of 80% with reference to the media category ≥ 61% so it can be categorized as "High" (Valid). The effectiveness of the Bamboo Slip Multiplication mathematics teaching aid based on the results of the difference test or T-test obtained a sig. (2-tailed) value of 0.002 < 0.05, so there is a difference between the experimental class and the control class with the average post-test assessment of students who used it. props, namely 81.38. Meanwhile, the average post-test score for students who did not use teaching aids was 69.31.”Downloads
References
Puji Astutik Dan Kholifah. (2020). Pengembangan Media Apron Hitung Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Kelompok B. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Vol.5 No.2, 190-193.
Adira Valentina, Muftiah Dewi Wulandari. (2022). Media Mabeta (Magnet Berhitung Matematika) Untuk Menguatkan Kemampuan Berhitung Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 606.
Afriani, D. (2019). Penggunaan Metode Jarimatika Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Elementary Education Vol.2 No.5.
Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi . Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia , 98-107.
Alice Yeni Verawati Wote Dkk. (2020 ). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Media Congklak Pada Siswa Kelas Ii Sd Inpres Wosia . International Journal Of Elementary Education Vol.4 No.1, 107-111.
Anas, M. (2014). Alat Peraga & Media Pembelajaran. Jakarta : Pustaka Education .
Anisah, S. (2014). Alat Peraga Pembelajaran Matematika . Jurnal Tarbawiyah.
Ardianik Dan Umar Hadi. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Dakonmatika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Kelas Iv Sdn Kalanganyar Sedati Sidoarjo. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar Vol.6 No.2, 159-168.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran . Jakarta : Pt. Raja Grafindo Persada .
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Asfar, A.M. Irfan Taufan & Syarif Nur. (2018). Model Pembelajaran Problem Posing: Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah . Sukabumi: Cv Jejak .
Desi Mulyani , Nika Cahyati, Aulia Rahma. (2020). Pengembangan Media Permainan Dakon Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini Vol.3 No.2, 162-173.
Djamarah, Syaiful Bahri Dan Azwan Zain. (2013). Strategi Belajar Mengajar . Jakarta : Rineka Cipta .
Ida Yanti Dkk. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Kelas Ii Sdn 12 Taliwang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan Vol.6 No 3.
Iftayani, I., & Ratnaningsih, A. (2018). Profil Kesulitan Belajar Matematika Dan Kecenderungan Diskalkulia Pada Siswa Sd Di Purwerejo . Sripsi .
Kamal, M. (2020). Research And Development (R&D)Tadribat / Drill Madrasah Aliyah Class X Teaching Materialsarabic Language. Jurnal Sejarah, Pendidikan Dan Humaniora Vol.4 No.1, 10-18.
Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya Penggunaan Media Siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.
Musa, L. (2018). Alat Peraga Matematika . Makassar: Aksara Timur.
Nur Qomariyah Nawafilah Dan Masruroh . (2020). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Kelas Iii Sdn Guminingrejo Tikung Lamongan . Jurnal Pengabdianmasyarakat Vol.3 No.1.
Prima, N. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Siswa Sekolah Dasar. Jipt, 354.
Raghubar, K. P, & Barnes, M. A. (2016). Early Numeracy Skill In Preschool-Aged Children: A Review Of Neurocognitive Findings And Implication For Assessment . The Clinical Neuropsychologist, 32-391.
Romlah, M., Kurniah, N. & W. (2016). Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Melalui Kegiatan Bermain Sempoa. Jurnal Ilmiah Potensia Vol 1 No 2, 72-77.
Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran . Jakarta : Kencana .
Saputro, H. B. (2018). Pengembangan Media Matematika . Jurnal Pendikan Vol.2 No.5, 20-24.
Suttrisno, Romadlon Habibullah, Dan Kamilatul Ulya. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Math Garden Dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Pada Kelas Ii Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 5 No 2, 934-943.
Warni Enika, Subhananto Aprian, & Marlini Cut. (2021). Pengembangan Media Permainan Congklak Terhadap Kemampuan Berhitung Siswa Kelas 1 Sd Negeri 11 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.