MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MUATAN MATEMATIKA MENGUNAKAN MODEL PJP PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN TELUK TIRAM 2

Authors

  • Rahmanika Amalia Universitas Lambung Mangkurat
  • Herti Prastitasari Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16226

Keywords:

learning activities, learning outcomes, mathematics

Abstract

The problem in this research is the low learning activities, as well as students' learning outcomes in learning mathematics using the PJP model. Where this research uses the classroom action research method which is carried out in four meetings, where each meeting has four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The subjects in this research were class IV students at SDN Teluk Tiram 2, with a total of 18 students, consisting of 9 male students and 9 female students. Data collection uses observation techniques, interviews and tests on student learning outcomes. This research shows that the completeness of students' learning outcomes in the pre-test was only 28%, then it increased at the first meeting to 44%, at the second meeting 72%, at the third meeting 94%, until at the fourth meeting it reached 100%. Student activity in meeting I only got 17%, increased in meeting II to 50%, meeting III to 78%, until at the last meeting it reached 100%. Because of this, it can be concluded that the results of this research show that the use of the PJP learning model can improve learning outcomes and learning activities for class IV students at SDN Teluk Tiram 2.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahdar, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan Pembelajaran: 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. CV Kaaffah Learning Center.

Afriani, D., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Muatan Matematika menggunakan Model BEST di Kelas IV SDN Antasan Besar 1 Banjarmasin. Urnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 570–581.

Anggraeni, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran Ips Di Kelas Tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 84–90. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p84-90

Anitra, R. (2021). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 6(1), 8–12. https://doi.org/10.26737/jpdi.v6i1.2311

Apiati, V., & Hermanto, R. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik dalam Memecahkan Masalah Matematik Berdasarkan Gaya Belajar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 167–178. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.630

Aulia, V. (2019). Refleksi Pelaksanaan Pembelajaran pada Praktik Mengajar Mahasiswa di jenjang SD sederajat Untuk Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 4(3), 359–378. https://doi.org/10.28926/briliant.v4i3.355

Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra, 12(2), 1693–5705.

Hidayat, R. A., & Noer, S. H. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis matematis ditinjau dari self efficacy siswa dalam pembelajaran daring. Media Pendidikan Matematika, 9(2), 1–15. https://doi.org/10.33394/mpm.v9i2.4224

Inayah, R., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar menggunakan model Papeda pada kelas V SD. JTTP: Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 139–147. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jtpp/article/view/29

Khulsum, U., & Prastitasari, H. (2023). Penerapan Model Ragam Taktik Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pengukuran Berat Benda Di Kelas II SDN 5 Guntung Manggis. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 709–719. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i2.15

Lestari, R. W. P., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Menggunakan Model PROTEN Berbasis TPACK. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(4), 18–28.

Nofziarni, A., Hadiyanto, Fitria, Y., & Bentri, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2016–2024. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i4.5451

Prastitasari, H. . P. (2020). HAMBATAN AUTENTIK ASESMEN DALAM PROSES PEMBELAJARAN DARING DI SEKOLAH DASAR. Seminar Nasional Kolaborasi PGSD, Magister Manajemen Pendidikan, PG PAUD, Dan Magister PG PAUD Universitas Lambung Mangkura, 289–296. Retrieved from https://repodosen.ulm.ac.id/handle/123456789/20047

Prastitasari, H., Fitria, M., Jumadi, J., Sunarno, S., Annisa, M., & Prihandoko, Y. (2022). Peningkatan Prestasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran PBL, SR, dnan QOD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 87–98. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9250

Prastitasari, H., Jumadi, J., Marhamah, E., Purwanti, R., & Sari, R. (2022). Penggunaan Model Pairing Untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Geometri. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 276–288. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8763

Prastitasari, H., Mairin Isnani, N., Purwanti, R., & Huljannah, M. (2023). Peningkatan Aktivitas, Minat, dan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model MAP TURRET. ELSE (Elementary School Education Journal) , 7(1), 1–14. https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/pgsd/article/view/11802

Prihatiningsih, E., & Setyanigtyas, E. W. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Dan Model Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i1.1441

Rahmawati, & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PRIMER di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 736–747. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i2.15

Ridho, S., Ruwiyatun, R., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pokok Bahasan Klasifikasi Materi dan Perubahannya. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 10–15. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.194

Syaparuddin, Meldianus, & Elihami. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41. https://doi.org/10.33487/mgr.v1i1.326

Wati, M., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Materi Pengukuran Sudut Menggunakan Model Prisma Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 495–504. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i2.15

Widayanti, R., & Khumaeroh, D. N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika dan Aktivitas Siswa. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 12–23. https://doi.org/10.33365/jm.v2i1.480

Yuliati, Y., & Lestari, I. (2019). Penerapan Model Creative Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1), 32–39. https://doi.org/10.31949/jcp.v5i1.1200

Downloads

Published

2024-09-06