IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN IPA BERBASIS TIK TOK PADA MATERI TATA SURYA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15753Keywords:
Science learning, TikTok, solar system, elementary school, learning innovationAbstract
Educational media is a communication channel between educators and students. One type of educational media that can make learning more efficient, and effective and improve the quality of learning outcomes is technology-based educational media. This research explores implementing Natural Science learning based on the TikTok application on Solar System material in elementary schools. The research method used is qualitative. The research subjects involved teachers and students at SD N 3 Sapen who implemented the TikTok application in science learning on the solar system. Data was collected through observation, in-depth interviews with teachers, as well as analysis of documents and videos produced by students during the learning process. The research results show that using TikTok as a learning medium can increase students' interest and motivation to learn. Students become more active and creative in presenting Solar System material, and more easily understand the concepts being taught. Teachers also reported an increase in student interaction and participation during the learning process.Downloads
References
Asdiniah, E. A. L. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Perkembangan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(Vol. 5 No. 1 (2021): 2021), 1675–1682. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1156/1036
Azizah Siti, Sari Permana Ratih, H. (2023). e -ISSN: 2721-9038 p-ISSN: 2721-902X. 6(1), 39–49.
Aldhora, N., & Apriatama, D. (2021). Bimbingan Kelompok dengan Media Aplikasi Tiktok untuk Meningkatkan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Daring melalui Whatsapp Group. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 5(2), 133. https://doi.org/10.30598/jbkt.v5i2.1531
Alvianto, W. A. (2024). Tiktok Sebagai Media Interaktif Pembelajaran Editing Video menciptakan materi pembelajaran yang menggugah minat dan interaksi siswa . 1(1).
Bujuri, D. A., Sari, M., Handayani, T., & Saputra, A. D. (2023). Penggunaan media sosial dalam pembelajaran: analisis dampak penggunaan media Tiktok terhadap motivasi belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 112. https://doi.org/10.30659/pendas.10.2.112-127
Chandra Kusuma, D. N. S., & Oktavianti, R. (2020). Penggunaan Aplikasi Media Sosial Berbasis Audio Visual dalam Membentuk Konsep Diri (Studi Kasus Aplikasi Tiktok). Koneksi, 4(2), 372. https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8214
Fatimah, S. D., Hasanudin, C., & Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Mendemonstrasikan Teks Drama. Indonesian Journal Of …, 1(2), 120–128. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/19
Gebang, A. H. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Bellajar Siswa Melalui Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak di Kelas VII Mts Al-Hidayah Gebang. 3(3), 27–37.
Kotimah, E. K. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran Audio Visual Berupa Video Animasi Berbasis Powtoon Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pelita Ilmu Pendidikan, 2(1), 1–18.
M., N., & Susilawati, S. (2023). Perspektif guru dalam pemanfaatan aplikasi Tiktok sebagai media pembelajaran pada kurikulum merdeka di MIN 2 Konawe Selatan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 2845–2852.
Nadiyah, D. L. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Akidah Akhlak Di MTS NU Banat Kudus. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 13(2), 263–280. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v13i2.393
Novia, L., Hikmat, A., & Safi”I, I. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Pidato. Jurnal Inovasi Global, 2(2), 307–311. https://doi.org/10.58344/jig.v2i2.64
Sugiono, I. B. (2021). Miniatur Tata Surya dari Limbah Kertas Sebagai Inovasi Pendidikan Daring. Proceeding of Integrative Science Education Seminar (PISCES), 1, 441–448. https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/pisces/article/view/394
Saman, S. (2023). Tinjauan Teoritis Media Pembelajaran Matematika Dengan Aplikasi Tiktok. Jurnal Saintifik (Multi Science Journal), 21(2), 79–88. https://doi.org/10.58222/js.v21i2.160
Samosir, A. E., & Siregar, T. M. (2024). Hubungan Penggunaan Media Sosial dengan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Percut Sei Tuan. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 2(2). https://journal.widyakarya.ac.id/index.php/jmk-widyakarya/article/view/2930
Sari, D. A. P. P., & Kurnia, I. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Keragaman Budaya Indonesia Melalui Tiktok pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8285–8295. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3686
Suhaida, Putri &Mardison, S. (2017). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Konsep Dii Siswa Kelas VIII di MTsN Lembah Gumanti Kabupaten Solok. 2(2), 188–201. https://repository.unja.ac.id/23495/3/BAB II-dikonversi.pdf
Syamsi, N. (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris melalui Media Tiktok pada Peserta Didik Kelas VIII MTS Bontote’ne Kab. Gowa Sulawesi Selatan. Https://Medium.Com/, 4(2), 394–400. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Tari, S., & Medan, U. N. (2024). Prodi Pendidikan Seni Tari, Universitas Negeri Medan. 527–534.
Tawil, M., Nurhayati, N., & Amin, B. D. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran IPA Bagi Calon Guru Di SMP UNISMUH Makassar. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 562–571. https://doi.org/10.59395/altifani.v3i4.449
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.