IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN IPA BERBASIS TIK TOK PADA MATERI TATA SURYA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dwi Indratmo Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Helzi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Wa Ode Nisra Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Ferdiana Cahya Putri Astari Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Anatri Destya Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Efri Roziaty Pendidikan Biologi FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15753

Keywords:

Science learning, TikTok, solar system, elementary school, learning innovation

Abstract

Educational media is a communication channel between educators and students. One type of educational media that can make learning more efficient, and effective and improve the quality of learning outcomes is technology-based educational media. This research explores implementing Natural Science learning based on the TikTok application on Solar System material in elementary schools. The research method used is qualitative. The research subjects involved teachers and students at SD N 3 Sapen who implemented the TikTok application in science learning on the solar system. Data was collected through observation, in-depth interviews with teachers, as well as analysis of documents and videos produced by students during the learning process. The research results show that using TikTok as a learning medium can increase students' interest and motivation to learn. Students become more active and creative in presenting Solar System material, and more easily understand the concepts being taught. Teachers also reported an increase in student interaction and participation during the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asdiniah, E. A. L. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Perkembangan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(Vol. 5 No. 1 (2021): 2021), 1675–1682. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1156/1036

Azizah Siti, Sari Permana Ratih, H. (2023). e -ISSN: 2721-9038 p-ISSN: 2721-902X. 6(1), 39–49.

Aldhora, N., & Apriatama, D. (2021). Bimbingan Kelompok dengan Media Aplikasi Tiktok untuk Meningkatkan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Daring melalui Whatsapp Group. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 5(2), 133. https://doi.org/10.30598/jbkt.v5i2.1531

Alvianto, W. A. (2024). Tiktok Sebagai Media Interaktif Pembelajaran Editing Video menciptakan materi pembelajaran yang menggugah minat dan interaksi siswa . 1(1).

Bujuri, D. A., Sari, M., Handayani, T., & Saputra, A. D. (2023). Penggunaan media sosial dalam pembelajaran: analisis dampak penggunaan media Tiktok terhadap motivasi belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 112. https://doi.org/10.30659/pendas.10.2.112-127

Chandra Kusuma, D. N. S., & Oktavianti, R. (2020). Penggunaan Aplikasi Media Sosial Berbasis Audio Visual dalam Membentuk Konsep Diri (Studi Kasus Aplikasi Tiktok). Koneksi, 4(2), 372. https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8214

Fatimah, S. D., Hasanudin, C., & Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Mendemonstrasikan Teks Drama. Indonesian Journal Of …, 1(2), 120–128. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/19

Gebang, A. H. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Bellajar Siswa Melalui Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak di Kelas VII Mts Al-Hidayah Gebang. 3(3), 27–37.

Kotimah, E. K. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran Audio Visual Berupa Video Animasi Berbasis Powtoon Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pelita Ilmu Pendidikan, 2(1), 1–18.

M., N., & Susilawati, S. (2023). Perspektif guru dalam pemanfaatan aplikasi Tiktok sebagai media pembelajaran pada kurikulum merdeka di MIN 2 Konawe Selatan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 2845–2852.

Nadiyah, D. L. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Akidah Akhlak Di MTS NU Banat Kudus. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 13(2), 263–280. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v13i2.393

Novia, L., Hikmat, A., & Safi”I, I. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Pidato. Jurnal Inovasi Global, 2(2), 307–311. https://doi.org/10.58344/jig.v2i2.64

Sugiono, I. B. (2021). Miniatur Tata Surya dari Limbah Kertas Sebagai Inovasi Pendidikan Daring. Proceeding of Integrative Science Education Seminar (PISCES), 1, 441–448. https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/pisces/article/view/394

Saman, S. (2023). Tinjauan Teoritis Media Pembelajaran Matematika Dengan Aplikasi Tiktok. Jurnal Saintifik (Multi Science Journal), 21(2), 79–88. https://doi.org/10.58222/js.v21i2.160

Samosir, A. E., & Siregar, T. M. (2024). Hubungan Penggunaan Media Sosial dengan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Percut Sei Tuan. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 2(2). https://journal.widyakarya.ac.id/index.php/jmk-widyakarya/article/view/2930

Sari, D. A. P. P., & Kurnia, I. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Keragaman Budaya Indonesia Melalui Tiktok pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8285–8295. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3686

Suhaida, Putri &Mardison, S. (2017). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Konsep Dii Siswa Kelas VIII di MTsN Lembah Gumanti Kabupaten Solok. 2(2), 188–201. https://repository.unja.ac.id/23495/3/BAB II-dikonversi.pdf

Syamsi, N. (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris melalui Media Tiktok pada Peserta Didik Kelas VIII MTS Bontote’ne Kab. Gowa Sulawesi Selatan. Https://Medium.Com/, 4(2), 394–400. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Tari, S., & Medan, U. N. (2024). Prodi Pendidikan Seni Tari, Universitas Negeri Medan. 527–534.

Tawil, M., Nurhayati, N., & Amin, B. D. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran IPA Bagi Calon Guru Di SMP UNISMUH Makassar. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 562–571. https://doi.org/10.59395/altifani.v3i4.449

Downloads

Published

2024-09-30