URGENSI PENDIDIKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SEKOLAH

Authors

  • Ari Ramadhana UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Aceng Amrulloh UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Aan Hasanah UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Bambang Samsul Arifin UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Abstract

Shaping the moral character of students is crucial, given the numerous negative perceptions in society regarding the failures of the education system in Indonesia, particularly at the secondary and higher education levels. The importance of character education from an early age in Indonesia is highlighted due to the decline in student morality in the era of globalization. Morality is considered an indicator of the quality of life in society. Religious individuals believe that religious teachings encourage followers to behave well and avoid wrongdoing. Character education must be taught systematically and holistically using the methods of knowing the good, loving the good, and acting the good. Character education is seen as a solution to overcoming contemporary challenges in the school environment. Keywords: Urgency of Character Education, Students, Schools;

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainiyah, N. (2018). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. 13,((1)), 25–38.

Amri, M., Saharuddin, & La Ode, I. A. (2019). The Implementation of Islamic Education: The Process of Instilling Akhlakul Karimah (Noble Characters) for Madrasah Tsanawiyah Students. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 4((1)), 117–125.

Annimah Imani, Aulia Fahriza Hasanah, & Dede Indra Setiabudi. (2021). ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA BUKU TEMATIK KELAS III TEMA BENDA DI SEKITARKU. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 23–29. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v1i1.239

Creswell, J. W. (2021). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.

Daryono, B., & Lestariningsih, E. D. (2017). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah. Bangun Rekaprima, 3, 33–42.

Fitriani, A., Amalia, K., & Setiabudi, D. I. (2023). URGENSI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PENCEGAHAN DISKRIMINASI ANTAR MAHASISWA DI LINGKUNGAN PERGURUAN TINGGI IAI AL-AZIS. 1.

Judiani, S. (2011). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 16,(9), 280–290.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2011). Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter: Berdasarkan Pengalaman di Satuan Pendidikan Rintisan. Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Koesoema, A. D. (2007). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Modern. PT Grasindo.

Kosim, M. (2020, Januari 5). Urgensi Pendidikan Karakter. Jurnal Karsa,. https://bankdata.kpai.go.id/tabulasidata/data-kasus-per-tahun/rincian-datakasus-berdasarkan-klaster-perlindungananak-2011-2016

Ma’arif, M. A. (2016). Pendidikan Islam Dan Tantangan Modernitas (Input, Proses Dan Output Pendidikan Di Madrasah). Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1((2)), 47–58.

Ma’arif, M. A., & Rofiq, M. H. (2019). The Model of Character Teacher: Phenomenology at Daruttaqwa Gresik Islamic Boarding School. Attarbiyah: Journal of Islamic Culture and Education, 3((2)), 131-52,.

Maunah, B. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 90–101.

Muslich, M. (2014). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Bumi Aksara.

Najibullah, N. A.-Z., Al-Kautsar, F., Insani, A. N., & Indra, D. (2023). HUBUNGAN MEDIA SOSIAL DI ERA DIGITAL TERHADAP MORALITAS ANAK BANGSA INDONESIA. 2.

Nana, H. A. (2016). Character Education in Islamic Boarding School Based Sma Amanah. Jurnal Pendidikan Islam, 2((2)), 287–305.

Perdana, N. S. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah dalam Upaya Pencegahan Kenakalan Remaja. Jurnal Edutech, 17((1).).

Qomaruzzaman, B. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila. Simbiosa Rekatama Media.

Ramdhani, M. A. (2018). Lingkungan Pendidikan Dalam Implementasi Pendidikan Karakter.

Ratna, M. (2017). Pendidikan Karakter Solusi yang Tepat untuk Membangun Bangsa. Indonesia Heritage Foundation.

Ridwan, M. (2018). Konsep Tarbiyah, Ta‟lim Dan Ta‟dib Dalam Al-Qur‟an. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1((1)), 35–57.

Ronny, J. (2020). Urgensi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Akhlak peserta Didik. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education., 1((1)), 7–9.

Supranoto, H. (2015). Karakter Bangsa Pada Intinya Bertujuan. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3,((1)), 36-49.

Suwartini, S. (2017). Pendidikan Karakter Dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Keberlanjutan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4, 220-234.

Suyanto. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter. http://waskitamandiribk.wordpress.com/2010/- 06/02/urgensi-pendidikan-karakter

Workneh. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Siswa Di Smp Islam Al-Azhar 18 Kota Salatiga. Вестник Росздравнадзора, 6, 5-9.

Downloads

Published

2024-09-23

Most read articles by the same author(s)