PENANAMAN NILAI AKHLAK BERBASIS PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI LANDASAN TEORI PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH

Authors

  • M. Shalahuddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Lala Tansah UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Aan Hasanah UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Bambang Samsul Arifin UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17464

Keywords:

Instilling Moral Values, Theoretical Foundation of Character Education

Abstract

This research examines the importance of instilling moral values based on Islamic education as a theoretical foundation for character education in schools. The main objective of this study is to explore the incorporation of Islamic values such as honesty, compassion, humility, and justice into the character education curriculum for shaping students' character. The research method used includes a literature review to gather data on the effectiveness of Islamic-based character education in various educational contexts. The results of the study indicate that this approach not only strengthens individual morality but also promotes religious identity, tolerance, and independence among students in facing global moral challenges. The implications of these findings are that Islamic-based character education is a relevant and effective strategy in preparing future generations who are responsible, have integrity, and are empathetic towards society. Keywords: Instilling Moral Values, Theoretical Foundation of Character Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter untuk Siswa SD dalam Perspektif Islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1) : 50–58.

Alisjahbana, S. T. (1974). Language policy, language engineering and literacy in Indonesia and Malaysia. Journal Advances in Language Planning, 391–416.

Adawiyah, S. (2018). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Aprilia Chorinawati. 2017. Implementasi Pendidikan Karakter Kepedulian Sosial Pada Santri Tpq Roudhotul Qur’an Desa Cepoko Panekan Magetan. (Skripsi: Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Iain Surakarta).

Agus Wibowo, 2013. Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bashori Muchsin dan Abdul Wahid. 2009. Pendidikan Islam Kontemporer. Bandung: PT.

Refika Aditama.

Citra, Y. (2012). Pelaksanaan pendidikan karakter dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 237–249.

Hamid, A. 2017. Pendidikan Karakter Berbasis Pesantren: Pelajar dan Santri dalam Era IT dan Cyber Culture. Imtiyaz.

Febrianty, F. 2020. Kepemimpinan & Prilaku Organisasi Konsep Dan Perkembangan. Bandung: Widina Bhakti Persada

Fitri, A. (2018). Pendidikan karakter prespektif al-Quran hadits. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 258–287.

Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2) 25–29.

Hidayatullah, S. (2010). "Role of Schools in Moral Education: A Perspective from Islamic Teachings." In M. N. S. Rizvi & S. N. Dasgupta (Eds.), Islamic Studies: Essays on Law and Society, Education and Religion (pp. 121-136). Delhi: Shipra Publications.

Indrawan, I. (2014). Pendidikan karakter dalam perspektif islam. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 2 (1) : 1-31.

Majid. 2011. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Mohammad Mustari. 2014. Nilai Karakter (Refleksi untuk Pendidikan). Jakarta: Raja Grafindo Perkasa.

Morelent, Y. 2015. Pengaruh Penerapan Kurikulum 2013 Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar Negeri 05 Percobaan Pintu Kabun Bukittinggi. Jurnal Gramatika, 1(2): 79634.

Muchlis, S. 2017). Nilai-nilai pendidikan karakter religius dalam Kitab Maulid Al-Barzanji karya

Muchlas Samani dan Hariyanto. 2012. Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyani, E. 2011. Model pendidikan kewirausahaan di pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1).

Mujiburrahman. (2010). Islam, moralitas, dan pendidikan: Refleksi kritis atas pendidikan karakter di Indonesia. Jakarta: Rajawali Press.

Na’im, Z. 2021. Manajemen Pendidikan Islam. Bandung : Widina Bhakti Persada.

Salman Hasibuan,2015. Budaya Media dan Partisipasi Anak di Era digital, Proceeding of International Post-Graduate Conference.(Surabaya:Prodi S2 Komunikasi Universitas AIRLANGGA Surabaya).

Suparman Sumahamijaya. 2013.Pendidikan Karakter Mandiri dan Kewiraswastaan. Bandung. PT. Angkasa.

Udin Syaefudin. 2009. Inovasi Pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta.

Downloads

Published

2024-09-23