KENDALA-KENDALA YANG DIALAMI MAHASISWA SELAMA DUDUK DI BANGKU KULIAH

Authors

  • Sudarto Sudarto Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14759

Keywords:

Obstacles, Students, College

Abstract

The aim of this research is  finding out the obstacles of that students encounter while attending the college. The respondents in this research were the PGSD FIP UNM Campus VI Bone students in the Even Semester 2023/2024, in totaling 57 people. The data collection instrument in this research was a questionnaire sheet. The data analysis techniques used are quantitative and narrative analysis techniques. Results and conclusions: the obstacles that many students encounter while attending college were: (1) the students cannot speak well in front of many people, (2) inability to divide or manage the time appropriately, (3) feeling lazy about reading books, (4) not understanding the material, and (5) not being able to make presentations well. Other obstacles, but only a few students experience them, were: (1) always relying on Google, (2) not being able to control themselves, (3) always relying on cellphones, (4) having difficulty in learning independently, (5) having difficulty in conveying ideas, (6) ) not being disciplined in doing the coursework, and (7) not being able to use formal language well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

As' ad, M. (2018). Pola Interaksi Antara Dosen Pembimbing Akademik Dengan Mahasiswa Prodi Pai Sebagai Proses Peningkatan Kualitas Lulusan Di Universitas Islam Indonesia.

Atiah, N. (2020, May). Pembelajaran Era Disruptif Menuju Masyarakat 5.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Alam, L. (2016). Internalisasi nilai-nilai pendidikan islam dalam perguruan tinggi umum melalui lembaga dakwah kampus. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 101-119.

Aulia, S., & Panjaitan, R. U. (2019). Kesejahteraan psikologis dan tingkat stres pada mahasiswa tingkat akhir. Jurnal keperawatan jiwa, 7(2), 127.

Barr, F. D., & Harta, I. (2016). Analisis Manajemen Waktu Organisasi dan Kuliah Aktivis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surakarta. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 280-285. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/prisma/article/view/21484

Bonga, A., & Tawil, M. (2017). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap peningkatan keterampilan proses sains peserta didik. Jurnal IPA Terpadu, 1(1), 40-46.

Darmayanti, N. W. S., Selamet, K., Sanjayanti, N. P. A. H., Qondias, D., Wijaya, I. K. W. B., Witraguna, K. Y., ... & Persi, N. N. (2024). Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan dan Implementasinya bagi Guru dan Mahasiswa. Nilacakra.

Fajrussalam, H., Hasanah, I. A., Asri, N. O. A., & Anaureta, N. A. (2022). Peran Agama Islam bagi Kesehatan Mental Mahasiswa. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 5(1), 22-36.

Haliza, V. N., & Dewi, D. A. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Menjawab Tantangan Masa Depan Bangsa Ditengah Arus Globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 1-8.

Hasanah, U. (2017). Hubungan antara stres dengan strategi koping mahasiswa tahun pertama akademi keperawatan. Jurnal Wacana Kesehatan, 2(1), 16-20.

Hutabarat, E., & Nurchayati, N. (2021). Penyesuaian diri mahasiswa Batak yang merantau di Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(7), 45-59.

Indriwati, S. E., Susilo, H., & Anggrella, D. P. (2018). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis lesson study pada matakuliah keanekaragaman hewan untuk meningkatkan kecakapan komunikasi dan hasil belajar kognitif mahasiswa pendidikan biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang, 9(2), 38-46.

Izah, N., Aini, D. K., & Bukhori, B. (2023). Stress dan Strategi Coping pada Mahasiswa yang Bertempat Tinggal di Pondok Pesantren. Journal of Islamic and Contemporary Psychology, 3(1s), 231–242. https://doi.org/10.25299/jicop.v3i1s.12364

Karpika, I. P., & Segel, N. W. W. (2021). Quarter life crisis terhadap mahasiswa studi kasus di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Mahadewa Indonesia. Widyadari, 22(2), 513-527.

Kartika, E. D., & Cipta, D. A. S. (2023). Work Based Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Public Speaking Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 41-47.

Khoiruddin, M. (2019). Integrasi kurikulum pesantren dan perguruan tinggi. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 17(2), 219-234.

Nanggala, A., & Suryadi, K. (2021). Analisis konsep kampus merdeka dalam perspektif aliran Filsafat Pendidikan Progresivisme dan Perenialisme. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 14-26.

Nurazizah, S., & Yunus, S. R. (2017). Pengaruh penggunaan metode mind mapping pada model pembelajaran kooperatif tipe nht (number head together) terhadap keterampilan berpikir kreatif dan hasil belajar ipa peserta didik kelas VII SMPN 6 Watampone. Jurnal IPA Terpadu, 1(1), 80-93.

Pangestika, R. R., & Ratnaningsih, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Kemampuan Public Speaking Mahasiswa PGSD. EDUKASI: Jurnal Pendidikan, 10(1).

Pasolong, H. (2023). Teori Pengambilan Keputusan.

Purwanto, Y., Qowaid, Q., & Fauzi, R. (2019). Internalisasi nilai moderasi melalui pendidikan agama Islam di perguruan tinggi umum. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 17(2), 110-124.

Putri, F. T., Muliadi, M., & Sudarto, S. (2021). Analisis Problematika Guru Penjaskes Dalam Memodifikasi Media Pembelajaran PJOK SD Gugus I Kecamatan Ulaweng Kabupaten Bone. JPPSD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 9-21.

Rahmat, A. (2023). Internalisasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 55-66.

Rosmalah, S., & Hur’ainun, K. (2023). Hubungan antara kemampuan literasi numerasi dengan hasil belajar matematika siswa kelas tinggi. Jurnal Pendidikan, 2(4).

Sari, E. S., & Pujiono, S. (2017). Budaya literasi di kalangan mahasiswa FBS UNY. Litera, 16(1).

Sasmita, I. A. G. H. D., & Rustika, I. M. (2015). Peran efikasi diri dan dukungan sosial teman sebaya terhadap penyesuaian diri mahasiswa tahun pertama Program Studi Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 2(2), 280-289.

Sudarto, S. (2024). Hubungan Keaktifan Berorganisasi dan Prestasi Belajar Mahasiswa PGSD FIP UNM Kampus VI Bone . Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11859–11865. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/14181.

Sudarto, S. (2023). SIKAP-SIKAP POSITIF MAHASISWA YANG BERTUMBUH PESAT SEJAK DUDUK DI BANGKU KULIAH. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(11), 1479-1484.

Tosepu, Y. A. (2018). Arah perkembangan pendidikan tinggi Indonesia. Jakad Media Publishing.

Utami, L. H. (2020). Bersyukur dan resiliensi akademik mahasiswa. Nathiqiyyah, 3(1), 1-21.

Downloads

Published

2024-06-15